نمایشگاهی با تاکید بر مفاهیم «متن»،«زیرمتن» و «فرامتن»

آثار برگزیدگان «متن در متن» به خانه هنرمندان می‌رود

بهار و تابستانِ خانه هنرمندان ایران میزبان آثار منتخب فراخوان «متن در متن» در روز جمعه، ۲۰ دی ماه ۹۸ خواهند بود.

به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه نخست از مجموعهٔ نمایشگاه‌های «متن در متن» متمرکز بر ارتباط متن در نظریه هنری و متن در نظریه ادبی خواهد بود و نمایشگاه شامل آثار برگزیده ۵۰ هنرمند از میان ۲۵۹ نفر است که بیستم دی ماه ۹۸ در خانه هنرمندان برپا خواهد شد.

مینا نادری، عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و رابط انجمن و خانه هنرمندان ایران، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در خصوص این رویداد توضیح داد: پیرو فراخوان انجمن هنرمندان نقاش ایران در رابطه با این نمایشگاه، که شرکت برای عموم در آن آزاد بود، هر هنرمند امکان ارسال سه اثر به انتخاب خود، با تکنیک آزاد و بدون محدودیت در ابعاد، را داشت.

پس از اعمال داوری توسط جمشید حقیقت شناس، خسرو خسروی و کامبیز موسوی اقدم بر آثار، از بین ۲۵۹ هنرمندی که ۷۵۰ اثر را از سراسر ایران برای این فراخوان ارسال کرده بودند، کارهای ۵۰ هنرمند انتخاب شد.

قابل ذکر است که آثار می‌بایست تا ۱۷ دی ماه به دست دبیرخانه انجمن نقاشان ایران ارسال شود.

به گفته مینا نادری، رابطه انجمن هنرمندان نقاش ایران و خانه هنرمندان، هیئت مدیره انجمن هیچگونه دخالتی در داوری آثار نداشته اند.

در بیانیه فراخوان نمایشگاه نقاشی «متن در متن» به قلم امیر راد، رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران بر این نکته تاکید شده است که، در دایرهٔ واژگان تخصصی نقد ادبی «متن» همان معنای ظاهر را دارد و ارجاع آن به متن نوشتاری است شامل شعر، رمان، داستان کوتاه و از این دست که نویسنده به کمک مجموعه‌ای از واژگان به آن شکل می‌دهد. اما در معنایی وسیع‌تر و در حوزه‌ٔ نقد هنری «متن» بر دایره‌ای گسترده‌تر از آثار دلالت می‌کند.

«متن» در معنای معاصر آن دلالت بر تمامی آثار هنری می‌کند و محدود به نوشتار نیست و هر اثر اجرایی و دیداری می‌تواند یک متن باشد.

«متن»، «زیرمتن» و «فرامتن» مفاهیمی مهم در حوزهٔ نقد هنری معاصر هستند که بدون آشنایی و درک درست آن نمی‌توان آثار هنری را تحلیل و بررسی کرد و خوانش و آفرینش آثار هنری معاصر بدون به کارگیری این مفاهیم خوانشی ناکامل خواهد بود.

جهت مشاهده متن کامل استیتمنت به سایت انجمن هنرمندان نقاش ایران مراجعه نمایید.

در ادامه اسامی ۵۰ هنرمند برگزیده نمایشگاه « متن در متن» را مشاهده می‌نمایید:

فاطمه ابراهیمی، هیدا اسحاقی،ستاره افضلی، راضیه ایرانپور، میترا بستانی نصرآبادی، اکرم بیرامی، ابوالفضل پاشنا، حمید پیرایش مقدم، الهه ترابی، زهره جعفرآبادی، نینا جوادی قانع، سعید چاواری، فرزاد چگینی، نعیمه چوبانی، رقیه حدادی، مهرنوش حمیدزاده، مهتاب خدادادی، هدیه خوزان لنگرودی، فرزانه خوشخو، علی دل زنده روی، فرحناز رحمتی، مژگان رشوند، بهاره رضاپور، هدی رفاهی، الهام زارعی، زهرا زمانی، فرشته فرمانی، نسرین زندی روان، مصطفی سروریان، فهیمه شریفی، مهرسا صیادیان، مریم عیوضی، امید فاضلی، شاهو فرامرزی، انیس فرامرزی، غزل فعلان، مرضیه قاسمپور، مینا قویدل، مهسا کیالها، علی گلستانه، عظیم مرکباتچی، نسیم ملک پور، عمادالدین ممتاز، فاطمه موسوی، ملیحه نوروزی، نازگل نیّری، آزاده نیکو، سپیده وزیری، بهنام ولدوند، حسین وهابی

این عضو شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران، اذعان کرد که در روز جمعه بیستم دی ماه دو نمایشگاه دیگر نیز در خانه هنرمندان افتتاح خواهند شد. نمایش آثار استاد محمدابراهیم جعفری که با تلاش همسر وی، مریم محمدی، انجام گرفته است و نمایشگاه اسطوره نگاری در سالن های پاییز و میرمیران که در سالن پاییز میزبان آثار هنرمندان جوان و در سالن میرمیران میزبان آثار هنرمندان پیشکسوت در این حوزه خواهند بود.

نادری همچنین در پایان صحبت خویش به برگزاری دو رویداد از جمله رونمایی کتاب آثار استاد محمدابراهیم جعفری در روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه و نشست اسطوره نگاری در روز دوشنبه ۲۳ دی ماه در خانه هنرمندان اشاره نمود.

logo-samandehi