جمشید سماواتیان: مجبورم تابلوهایم را با این قیمت بفروشم

به گزارش گالری آنلاین ، سماواتیان نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا‌، درباره برپایی آخرین نمایشگاه آثارش گفت: این نمایشگاه به‌عنوان آخرین نمایشگاهی که از آثار من برگزار می‌شود، مروری بر آثار است و در آن، 80 تابلو از نقاشی‌هایم را برای نمایش و فروش گذاشته‌ام. این آثار از یک تا پنج میلیون تومان قیمت‌گذاری و به مزایده گذاشته شده‌اند و به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شوند. تا کنون استقبال از نمایشگاه خوب بوده و آقا ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) هم سه اثر را خریده است.

او درباره سابقه فعالیت هنری‌اش، توضیح داد: من متولد 1317 هستم و همزمان با هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو‌، عباس کیارستمی و علی‌اکبر صادقی در سال 1338 به دانشکده هنرهای زیبا وارد شدم و لیسانس گرفتم. در سال 1343 یک نمایشگاه از آثار من در هتل هیلتون ترتیب داده شد. در آن، آثار گذشته ایران با نگاهی نو و بیشتر با بن‌مایه‌های انتزاعی و آبستره، اما با همان موتیف‌ها و سوژه‌ها به‌نمایش درآمد.

سماواتیان ادامه داد: پس از آن هم یک نمایشگاه در گالری «سیحون» برگزار کردم. در سال‌های بعد، در کنج خلوت خودم به هنر پرداختم و دیگر نمایشگاهی نداشتم. در طول این سال‌ها زیان‌هایی به من وارد شده است. هنرمندانی مانند من نباید کارهای‌شان را با این قیمت‌ها به فروش بگذارند، اما به‌خاطر زیان‌هایی که دیدم، مجبوریم این کار را انجام بدهیم و چوب حراج به آثارمان بزنیم.

او درباره این‌که چرا این نمایشگاه آخرین نمایشگاه آثار او است‌، گفت: نمایشگاه گذاشتن فایده و نتیجه‌ای ندارد، چون اگر بخواهم به حراج‌ها وارد شوم، برخلاف عقیده‌ام عمل کرده‌ام و نگاه خودم را ندارم و اگر هم بخواهم نمایشگاه بگذارم‌، مجبورم آثارم را در همین حد 5 تا 10 میلیون تومان قیمت‌گذاری کنم و این اصلا درست نیست، بلکه یک تحقیر به‌حساب می‌آید.

این هنرمند همچنین به برگزاری «حراج تهران» اشاره و اظهار کرد: من دوست نداشتم به این حراج وارد شوم، چون به این حراج‌ها اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم به‌جز ضرر و زیان، برای هنر چیزی ندارد.

او مدعی شد: معمولا مکانیزم حراج‌ها این‌گونه است که عده‌ای آدم متمول که ثروت‌های میلیاردی دارند، دور هم جمع می‌شوند و چوب حراج به آثار هنری می‌زنند. بدون این‌که کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت گرفته باشد. من آثارم را تا پنج میلیون تومان قیمت گذاشته‌ام، در حالی که مقلدان من، آثارشان را از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان در حراجی‌ها می‌فروشند و همه این کارها را حراج به‌وجود آورده است.

این هنرمند بیان کرد: جو این‌گونه حرا‌ج‌ها، آن‌ها را می‌گیرد و با مکانیزم تحریک و تطمیع، کارها خرید و فروش می‌شوند. من خودم را در این جریان‌ها وارد نکرده‌ام. سال‌ها پیش، همه من را می‌شناختند، اما در این سال‌ها کنار ایستاده بودم. هنر، اسباب دست یک عده دلال شده است، مثل این‌که زمین خرید و فروش می‌کنند. خودشان هم به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

او همچنین با انتقاد از طرح تکریم هنرمندان و دادن مبلغی به آن‌ها گفت: من پیش از این هم گفته بودم که این طرح کار درست‌، عادلانه و عقلانی نیست. متأسفم که هیچ‌کس به حرف‌های ما گوش نمی‌کند. قبلا ماهی 180 هزار تومان می‌دادند و حالا آن را به بیش از 300 هزار تومان رسانده‌اند. من برای این کار به مجلس هم رفتم و با رئیس کمیسیون فرهنگی صحبت کردم، اما فایده‌ای نداشت. معاون پیشین امور هنری، 13 میلیارد تومان بدهی در زمان مدیریتش به‌جا گذاشت و الان مشاور وزیر شده است. این اتفاق‌ها، تمام امید واعتماد ما را سلب کرده است و اگر چیزی نمی‌گوییم، دلیل بر این نیست که این‌ها را فراموش کرده‌ایم.

سماواتیان همچنین بیان کرد: هر سال، پول‌هایی خرج می‌شود که به نظر من، اسراف و دور ریختن است، چون برای خیلی از آن‌هایی که این پول‌ها در نظر گرفته می‌شود و خانه‌های چند میلیاردی دارند، این مبلغ چرک کف دست هم نیست.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: پیشکسوت باید اخلاق داشته باشد و محرومان جامعه را درک کند. هنرمندانی که ثروت میلیاردی دارند، به پول تکریم نیازی ندارند، به جای پرداخت این پول به آن‌ها می‌توان از آن‌ها تجلیل کرد یا این هزینه را برای هنرمندان محروم، خریدن آثار آن‌ها و شکوفایی استعداد جوانان صرف کرد. قبول این پول از طرف هنرمندان و مدیریتی که این روند را در پیش گرفته نشان می‌دهد که این جریان دو سویه اشتباه است.

او افزود: وزارت ارشاد باید کار پژوهشی و تحقیقاتی کند و به پیشگامان و تأثیرگذاران هنر معاصر اهمیت دهد. ما حتی قانون کپی‌رایت هم در کشور نداریم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه آثار این هنرمند تا 14 اسفندماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «ژانر» به نشانی گاندی جنوبی، کوچه 29، پلاک 24، واحد 5 برپاست.

logo-samandehi