وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی است/ تاثیر حراج بر اقتصاد هنر

به گزارش گالری آنلاین ، علیرضا سمیع آذر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: مسئولان مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و شخص وزیر که خود حامی بزرگ هنر است و اعتقاد شخصی وی، توسعه اقتصاد هنر و بهبود معیشت هنرمندان است، همواره از ما حمایت کرده اند.

وی ادامه داد: حمایت آنان به صورت کلی، استراتژیک و راهبردی است و به شکل مداخله در جزئیات برگزاری حراج نیست؛ بنابر این آنان نظر خاصی در زمینه مسائل اجرایی حراج ندارند و نظارتی کلی بر اجرای آن دارند؛ اما هیچگاه ما را از پشت گرمی خود بی نصیب نگذاشته اند.

مدیر حراج تهران تصریح کرد: فکر نمی کنم که آنان مایل باشند به طور خصوصی در مسائل برگزاری حراج یا اصولاً هر رویداد فرهنگی- هنری دیگری مداخله کنند و معمولاً به یک نظارت عمومی اکتفا می کنند.


** شناسایی خریداران حراج

وی در پاسخ به اینکه خریداران حراج تهران بر چه اساسی انتخاب می شوند، گفت: خریداران را ما انتخاب نمی کنیم؛ خریداران افرادی مشتاق به خرید هستند که حراج تهران یا به طور مستقیم یا از طریق گالری ها آنان را شناسایی و از آنان دعوت می کند تا ابتدا به بازدید از نمایشگاه آثار حراج - که به مدت دو روز پیش از حراج برگزار می شود- بپردازند و سپس با حضور در حراج مبادرت به خرید آثار هنری کنند.

سمیع آذر در ادامه افزود: این کار میان افراد متمکن جامعه که بخشی از تمکن مالی خود را صرف توسعه هنر یا خریداری آثار هنری می کنند، نوعی رقابت به وجود می آورد؛ تا به ارزش هنری محیط زندگی و اجتماعی ما کمک کنند و در واقع جامعه هنری ما بهره مند از حمایت مالی این عده از افراد جامعه شود.


** تأثیر حراج بر اقتصاد هنر

مدیر حراج تهران، درباره تأثیر این حراج بر اقتصاد هنر اظهار کرد: حراج تهران به طور یکه تاز حامی هنر بوده است؛ و در این مدت به محور اقتصاد هنر و بازار مبادلات آثار هنری در داخل کشور تبدیل شده است؛ اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که نهادهای دیگری به ویژه گالری های خصوصی هم در عرصه اقتصاد هنر فعال هستند.

سمیع آذر تصریح کرد: تعداد هنرمندانی که آثار آنان در حراج تهران ارائه می شود، حداکثر 200 هنرمند است؛ ولی صدها بلکه هزاران هنرمند دیگر هم از طریق گالری ها آثار خود را ارائه می دهند.

وی گالری ها یا رویدادهای مشابه آنها را فرصت خوبی برشمرد که علاقه مندان به خرید آثار هنری می توانند با مراجعه به آنها مبادرت به خرید آثار هنرمندان کنند.

مدیر حراج تهران خاطرنشان کرد: اگر افراد جامعه قادر به خرید آثار گرانقیمت از حراج تهران نیستند، می توانند با مراجعه به گالری ها، کارهای بسیار خوبی را خریداری کنند؛ کارهایی که ممکن است در آینده قیمت هایی مشابه قیمت آثاری که در حراج ارائه می شود، پیدا کنند.

logo-samandehi