رفعت فکوری در افتتاحیه کارنمای پژوهشی 5 مطرح کرد؛ انجمن همیشه با مسألۀ عدم داشتن آرشیوی از اعضا مواجه بود

رفعت فکوری هنرمند پیشکسوت و معاصر کشورمان در افتتاحیه پنجمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، ضمن مفید خواندن برگزاری چنین رویدادی در انجمن، بیان کرد:

نکتۀ مهم در رابطه با این پروژه این است که اعضا کاملا به صورت رندم انتخاب شده‌اند و ما شاهد این موضوع هستیم که آثار تمام هنرمندان، از پیشکسوتان گرفته تا هنرمندانی که کمتر مطرح هستند، کنار هم قرار گرفته‌اند؛ و برخی از این آثار آنقدر زیبا هستند که واقعا محو تماشای خود اثر می‌شوید بی‌آنکه توجهی به نام خالق آن اثر بکنید.

موضوع مهم دیگر اینست که انجمن همیشه با مسألۀ عدم داشتن آرشیوی از اعضا مواجه بود، ولی این پروژه باعث شد که هرچند در دراز مدت، ولی بتوانیم آرشیوی از اعضا تهیه کنیم و اعضای خود را بهتر بشناسیم.

وی در ادامه افزود :

بسیاری از دوستان بودند که فعال نبودند و به خاطر این رویداد به نوعی وادار به فعالیت شدند. برخی هم فعال بودند، ولی فرصت مطرح شدن نداشتند و این پروژه این فرصت را برایشان ایجاد کرد.

قطعا هر کاری که تازه شروع می‌شود، با یکسری موارد و مشکلات هم مواجه است و ممکن است برخی از دوستان هم انتقاداتی داشته باشند، اما نکات مثبت این نمایشگاه گروهی آنقدر زیاد است که نکات غیر مثبت آن به چشم نمی‌آیند.

فکوری تأثیر برگزاری این رویداد را در دراز مدت برای انجمن بسیار مثبت برشمرد و بیان کرد:

من از ابتدای تأسیس انجمن در آنجا بودم و خوب می‌دانم که شاید از خیلی‌ها حتی 10 عدد کار هم نداشتیم و همیشه این نیاز به داشتنِ آرشیو را شدیدا حس می‌کردیم.

نکتۀ مثبت دیگر اینکه طی برگزاری این نمایشگاه های گروهی، هنرمندان دیدارها را تازه می‌کنند و یا حتی با کسانی که قبلا نمی‌شناختند ارتباط برقرار می‌کنند و آشنا می‌شوند. هنرمندان بیشتر دیده و مطرح می‌شوند و کاتالوگ این رویداد میتواند در اختیار کیوریتورها و گالری داران قرار بگیرد، حتی میتواند به خارج از کشور ارسال شود و ارتباطات گسترده‌تری برقرار شود.

من به نوبۀ خودم از همۀ دوستان و عوامل دست‌اندرکار و شما متشکرم و امیدوارم روزی شاهد به ثمر رسیدن تلاشهایمان باشیم.

مطالب مرتبط:

logo-samandehi