معصومه مظفری: هنرمندان زیر 40 سال شرکت کننده در پروژه های کارنماها را به گالری ها معرفی می کنیم

معصومه مظفری، رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در روز افتتاحیه پنجمین کارنمای پژوهشی انجمن در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، برنامه ریزی های انجمن در حوزۀ پیشبرد موضوع اقتصاد هنر در این نمایشگاه ها و معرفی هنرمندان به رویدادهای ملی و بین‌المللی این چنین توضیح داد:

حقیقت اینست که برای برگزاری هر نمایشگاه دوندگی‌های زیادی انجام می‌شود؛ یافتن خریدار هم پروسۀ بسیار سخت و مشکلیست که با آن مواجه هستیم. اما در رابطه با معرفی هنرمندان، آنهم به خصوص هنرمندان زیر 40 سال که کمتر دیده شده‌اند، برنامۀ ویژه‌ای داریم. البته ما در بین هنرمندان زیر 40 سال بالغ بر 50 نفر هنرمند شاخص و حرفه‌ای داشتیم که تمایلی به شرکت در این نمایشگاه گروهی از خود نشان ندادند، زیرا برایشان مهم بود که آثارشان در کنار آثار چه کسانی قرار می‌گیرد! به هر حال، کمیتۀ نمایشگاه‌ها در نظر دارد هنرمندانی را که در پروژۀ کارنمای پژوهشی شرکت داشتند، به گالری‌های داخلی و خارجی معرفی کند.

مظفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به حضور کارشناسان و پیشکسوتان فعال حوزه هنرهای تجسمی در انجمن امکان مشارکت آنها در تصمیم گیری های کلان و ملی تر ایجاد خواهد شد؟ پاسخ داد:

این طرح قبلا به موزه داده شده است. حتی برای وزیر ارشاد هم مطرح و بر آن اصرار ورزیده شده که شورایی متشکل از نمایندگان انجمن‌ها، گالری‌دارها، منتقدین و ... از طرف انجمن برای حضور در تصمیم‌گیری ها تشکیل شود. اتفاقا طرح مورد استقبال هم قرار گرفت، ولی پس از آن تعطیلات نوروز را داشتیم و در حال حاضر هم مسئلۀ انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری را پیش رو داریم. امیدواریم که پس از این مقطع زمانی، شرایط مناسب برای اجرای طرح فراهم شود.

این مقام مسئول در رابطه با کیفیت آثار هنرمندان زیر چهل سال در مقایسه با کارنمای شماره 5 که به هنرمندان بالای چهل سال پرداخته عنوان کرد:

از آنجایی که تعداد هنرمندان عضو انجمن زیاد بود، قرار شد که آنها را به دو گروه تفکیک کنیم و به همین خاطر هم آنها را به بالای 40 و زیر 40 سال تقسیم کردیم.

و همانطور که مشاهده کردید، در برخی از آثار هنرمندانِ زیر 40 سال چنان خلاقیت، توانمندی، ریسک‌پذیری و نوآوری می بینید که تعداد آنها اگر بیشتر از آثار هنرمندانِ بالای 40 سال نباشد، کمتر هم نیست. هنرمندان شرکت کننده زیر 40 سال در پروژه های کارنماها را به گالری ها معرفی می کنیم و اگر نمایشگاه های خاص در خارج از ایران ترتیب دهیم آنها در اولویت هستند.

کمی قبل‌تر طرحی داشتیم مبنی بر اینکه هنرمندان را به ترتیب سال ورودیشان تفکیک کنیم؛ ولی مشکلی که به وجود می‌آمد آن بود که در هر ورودی هنرمندان در سنین متفاوتی حضور داشتند، لذا احساس کردیم که بهتر آنست که آثار هر هنرمند با افرادی نمایش داده شود که تقریبا در ردۀ سنی خودش هستند.

مطالب مرتبط:

logo-samandehi