جشنواره کشوری نقاشی روبان قرمز افتتاح شد

شب گذشته سوم اسفند ماه 97 آموزشگاه هنری پویندگان با همکاری و مشارکت برج میلاد تهران و حمایت دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در جمهوری اسلامی ایران (UNAIDS) ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، اداره سلامت و پشتیبانی اساتید مطرح کشور و هنرمندان فرهیخته به مناسبت روز جهانی ایدز جشنواره نقاشی تحت عنوان (روبان قرمز) با محوریت (مادر و کودک) و با شعار (نسلی عاری از ایدز مادر سالم کودک سالم) در دو بخش رقابتی و حمایتی با حضور اساتید مطرح کشور در اسفند ۱۳۹۷در برج میلاد تهران برگزار کرد.


به گزارش گالری آنلاین در این جشنواره آثار بیش از صد هنرمند در بخش رقابتی و آثار هنرمندان مطرح محمد احصایی، ناصر آراسته، کامبیز درم بخش، حبیب درخشانی، بهزاد شیشه گران، حسین محجوبی، امیر احدی، هما خوش بین، منیژه صحی، هادی جمالی، هادی فدوی و... به نمایش درآمد.

افتتاحیه این مراسم با حضور هنرمندان و هنردوستان، امیر احدی مدیر آموزشگاه پویندگان، دکتر فرداد درودی از داوران بخش پزشکی (مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در جمهوری اسلامی ایران ) و اساتید، حسین محجموبی، حبیب درخشانی، پرویز حیدرزاده، بهزار شیشه گران و میهمانان ویژه جشنواره سفیر بلغارستان، رایزن فرهنگی سفارت پاکستان، رایزن فرهنگی سفارت نیجریه، رضا بابک، شمس لنگرودی و نمایندگانی از دفتر یونیسف، برگزار شد.

آموزشگاه هنری پویندگان به جایگاه خاص هنر و ارتباط ملموس میان هنرمندان و مخاطبان آنان در اجتماع و تاثیرات هنر در رشد آگاهی و پیشرفت اهداف بشر دوستانه، برآن شده تا از طریق زبان هنر، وظیفه اجتماعی خود را در این راستا ایفا نمایید.

همه گیری ایدز از قریب چهار دهه پیش تاکنون دهها میلیون نفر را در گیر خود نموده و به یکی از چالش های بزرگ بهداشتی و اجتماعی بدل گشته است. کشور ما نیز از سه دهه قبل، میزبان این عفونت شد و از لحاظ همه گیر شناسی اکنون در مرحله‌ همه گیری متمرکز به سر می‌برد. برای کنترل این بیماری در کشور ما از حدود بیست سال پیش برنامه ای با شرکت دست اندرکاران متولی نگاشته شده و در حال حاضر چهارمین برنامه کشوری در حال اجرا است.
به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و همچنین به صفر رساندن موارد جدید عفونت، سه هدف اصلی است که جهان در راه آن می کوشد.
یکی از اهداف برنامه کشوری، برای کنترل ایدز، حذف انتقال آن از مادر به جنین است و این مهم با جدیت درحال انجام است، مراقبت و درمان زنان باردار مبتلا در طی بارداری، انجام عمل سزارین و پرهیز از شیردهی، سه راهکاری است که خطر انتقال اچ آی وی را از مادر به جنین به حداقل می رساند و البته پیش نیاز این اقدامات، شناسایی به هنگام زنان بارداری است که نادانسته به این عفونت مبتلا هستند.

در ابتدای مراسم بهناز پوررنگ، دبیر این دوره از جشنواره ضمن خوشامد به حضار و تشکر از هنرمندان گفت: امیدوارم هیچ آسیب اجتماعی نداشته باشیم؛ ما می توانیم در کنار هم با عشق و محبت زندگی کنیم. فارغ از اینکه چه نوع بیماری داریم باید با انگیزه زندگی کنیم و این انگیزه با زندگی در کنار دوستان ایجاد می شود.
پوررنگ بیان کرد: هنرمندان با عشق روی بوم طرح زدند تا امید را نشان دهند. امید است با قلم های زیبای آنها و رنگ های ذهنشان، بوم های سفید رنگی شود.

در ادامه فرداد درودی اظهار کرد: HIV از چالش های بزرگ بشریت در طول سالهای گذشته بوده است. پیشگیری از این بیماری در واقع جلوگیری از گسترش تصورات و باورهای غلط است که این تصورات منجر به عواقب اجتماعی مانع از کنترل HIV می شوند.
وی اشاره کرد: در این زمینه هنر به گونه های مختلف اثرگذار است و هنرمندان جزو اقشار مرجع جامعه هستند که کارهای آنها در کاهش انگ و تبعیض این بیماری موثر باشد.این فستیوال هم با حضور هنرمندان و ارگان های مختلف به جهت حساس سازی جامعه تشکیل شده شده است.
درودی اذعان داشت: چشم انداز سازمان ملل به پایان رساندن HIV در یک دهه آینده است و یکی از محورهای آن حذف انتقال این بیماری از مادر به فرزند است؛ دفتر برنامه مشترک هم در راستای این محور در ایران همکاری می کند.

در پایان پس از اجرای موسیقی سنتی و نمایش کلیپ مربوط به برگزاری دوره های قبلی جشنواره، حبیب درخشانی از داوران جشنواره، این چنین سخن راند:

هنر به ذاته در حال درخشش است و آنچه در باطن دارد در ظاهرش هم آشکار می گردد. هنر در فارسی از هونره اوستایی و سونره سانسکریت به معنی یک امر برتر گرفته شده است. بدون هنر زندگی یکنواخت است، هنر یک نوع رهایی است.
درخشانی افزود: هنر زبان اشارت است نه عبارت؛ عبارت برای فلسفه است و آنکس اهل بشارت است که اشارت دارد. ارزش و تاثیر هنر در زندگی همه انسان ها بسیار قابل تامل است.
این داور جشنواره اشاره کرد: وقتی اثری بوجود می آید در واقع هنرمند دنیا را از نگاه خود ارایه می دهد؛ امید دارم که هنر در بسیاری از زمینه ها به کمک ما بیاید.

این نمایشگاه تا روز هفتم اسفند ماه ادامه خواهد داشت و در روز اختتامیه مصادف با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها وروز مادر از سه هنرمند برتر تقدیر خواهدشد.

معرفی برخی از اهداف جشنواره:
* استفاده کاربردی از زبان هنر به منظور ارتقاء آگاهی عمومی و تغییر نگرش جامعه نسبت به بیماری ایدز
* جلب توجه هنرمندان به شعار نمایشگاه ( نسلی عاری از ایدز ، مادر سالم و کودک سالم )
* معرفی مراکز مختلف فعال در رابطه با ایدز
* ایجاد فضایی مناسب جهت ارائه آثار هنرمندان
* کشف استعداد های جدید هنری

اسامی داوران نمایشگاه روبان قرمز
اساتید در بخش هنری:
بانو هما خوش بین، آقایان کامبیزدرم بخش، حبیب درخشانی، امیر احدی
بخش تخصص پزشکی:
دکتر فرداد درودی، دکتر پروین افسر کازرونی، دکتر وحید جهانمیری

اینستاگرام: Poyandegan۱ و poyandegan_
قابل ذکر است که هنرمندان عزیز برای دسترسی هر چه بهتر به اطلاعات صحیح و مورد تایید وزارت بهداشت در زمینه ایدز به سایت رسمی اطلاع رسانی درباره ایدز مراجعه نمایند. www.hiv.sti.ir

آدرس دبیر خانه:
* تهران بزرگراه رسالت، نرسیده به چهارراه سرسبز، پلاک ۶۶۲، طبقه اول، واحد ۴، آموزشگاه هنری پویندگان
* تلفن: ۰۲۱٧٧٨٩١٥٢١ و ۰۹۱۲۶۱۰۴۰۲۲
* تلفکس: ٧٧١٣٣٠٦٩ ۰۲۱

دبیر جشنواره: بهناز پورنگ poyandeganahadi@

logo-samandehi