فراخوان مسابقه "عکس سال unicef 2018"


هر ساله کمیته‌ی‌ unicef آلمان، مسابقه‌ی جهانی عکس سال این بنیاد را برگزار می‌کند. هدف این جایزه تشویق و حمایت از عکاسان و فتوژورنالیست‌هایی است که با گزارش‌های تصویری خود راوی موقعیت «کودکان و نوجوانان» در سراسر جهان هستند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سایت عکاسی، ریاست این بنیاد، دکتر یورگن هرائوس، در بیانیه‌ای هدف از این جایزه را این چنین شرح می‌دهد: «عکس‌های خوب در قیاس با سیل انبوه تصاویر روزمره واجد کیفیتی ویژه هستند. آن‌ها برای لحظاتی نگه‌مان می‌دارند تا دقیق‌تر در آن‌ها نظر کنیم. عکس‌های این مسابقه صرفاً نشانگر واقعیت نیستند، آن‌ها ما را به جهان کودکان می‌برند؛ برخی از آن‌ها شارحِ فلاکت و نومیدی‌ این کودکان هستند و برخی دیگر رؤیاها و امیدهایشان را نشان می‌دهند. مستندنگاری وضعیت این کودکان، مسئولیت‌مان را در قبال توجه و طرفداری از حقوق‌شان، گوشزد خواهد کرد».

جایزه‌ی «عکس سال unicef» که تاکنون به عکاسانی چون یان گراروپ، استفانی سینکلیر، مارکوس بلیزدیل و اد کاشی اهدا شده است، شامل یک سفارش کار از کمیته‌ی ملی یونیسف آلمان است (به علت مشکلات داخلی unicef، سفارش کار ممکن است از کمیته دیگری باشد، لذا امسال در فراخوان هیچ جایزه مادی درج نشده است) که طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دسامبر ۲۰۱۸ در برلین و با حضور برنده‌ی سال اعلام می‌شود.

پیش‌نیاز شرکت در این مسابقه‌ی معتبر، معرفی شرکت‌کننده (nomination) بنا به کیفیت کار وی توسط تعدادی از عکاسان مورد اعتماد unicef به دبیرخانه‌ی مسابقه است. بر این اساس، دبیرخانه‌ی مسابقه‌ی unicef از «کاوه رستم‌خانی» عکاس مستند ایرانی ساکن آلمان دعوت کرده است تا مسئولیت معرفی عکاسان کشورهای فارسی‌زبان و مناطق کُردنشین به دبیرخانه را به عهده گیرند.

بدین ترتیب عکاسانی که تمایل به شرکت در مسابقه‌ی امسال را دارند، می‌توانند روش ارسال کار به کاوه رستم‌خانی، به منظور معرفی (nomination) به دبیرخانه را در ادامه دنبال کنند.

• روش ارسال عکس به آقای کاوه رستم‌خانی جهت تایید و معرفی به unicef:
– هر متقاضی می‌تواند حداقل ۱۰ عکس و حداکثر ۱۵ عکس را به ایمیل زیر ارسال کند:
unicef.poy.me.nomination@gmail.com

– فایل‌ها (عکس‌ها) را به شکل زیر نامگذاری و به صورت مسلسل شماره‌گذاری کنید:
Firstname_Lastname_۰۰x

– مجموعه ارسالی باید در سال‌های ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ تکمیل شده باشد.

– عکس‌ها را با ابعاد ۱۸۰۰ پیکسل برای ضلع بزرگتر و dpi۹۶ ارسال کنید.

– حتماً در ایمیل خود موضوع پروژه ارسالی را در حداکثر ۲۰۰ کلمه شرح دهید و نام پروژه را همراه با عبارت [unicef nomination ۲۰۱۸] در موضوع ایمیل بنویسید‌. توجه فرمایید که اگر کروشه‌ها فراموش شوند ایمیل شما به spam خواهد رفت و خوانده نخواهد شد.

– آخرین مهلت ارسال ایمیل‌ها برای معرفی ۲۱ مهر ۱۳۹۷ (۱۴ اکتبر ۲۰۱۸) در نظر گرفته شده است.

– به ایمیل‌هایی که در آ‌ن‌ها این روند رعایت نشده باشد یا موضوع عکس‌ها خارج از موضوع کودک و نوجوان باشد رسیدگی نخواهد شد.

• آپلود عکس در سایت توسط منتخبین:
– پس از اینکه عکس‌ها به تایید کاوه رستم‌خانی رسید، در نهایت تا ۲۳ مهر ۱۳۹۷ فقط با صاحب پروژه‌های برگزیده برای ادامه‌ی روند ارسال کار به مسابقه تماس گرفته خواهد شد.

– منتخبین می‌توانند ۱۰ یا ۱۵ عکس را در سایت مسابقه آپلود کنند؛ عکس‌هایی که نشانگر فتوژورنالیسم در حد عالی و نمایان‌گر تفسیری مصور از شرایط زندگی کودکان هستند.

– آخرین مهلت آپلود روی سایت مسابقه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ (۲۱ اکتبر ۲۰۱۸) در نظر گرفته شده است.

• مقررات مسابقه:
– فقط عکاسان حرفه‌ای سفارش شده توسط کارشناسان بین‌المللی unicef اجازه‌ی شرکت در مسابقه را دارند. آن‌ها یک کد ورودی برای ثبت نام در مسابقه دریافت خواهند کرد. داشتن این کد برای ثبت نام و آپلود عکس‌ها ضروری است.

– هر متقاضی فقط می‌تواند یک گزارش تصویری یا مقاله‌ی تصویری و یا مجموعه عکس در سایت آپلود کند که می‌بایست دارای ویژگی‌های فتوژورنالیستی باشد. مجموعه عکس‌ها باید در سال‌های ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ گرفته و تکمیل شده باشند. تعداد عکس‌ها باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ فریم باشد. امکان دارد عکس‌ها قبلاً منتشر شده باشند که از این نظر مانعی برای شرکت آن‌ها در مسابقه وجود ندارد.

– فرم‌های ثبت‌نام موجود در سایت فقط از ۱ سپتامبر تا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ فعال هستند. عکاسان می‌توانند در این بازه زمانی ثبت نام کنند. متقاضیان پس از ثبت نام می‌توانند عکس‌هایشان را در رزولوشن dpi ۳۰۰ و حجم ۳۰ مگابایت برای هر عکس آپلود کنند.

– چاپ این عکس‌ها در جلسه‌ی داوری به نمایش گذاشته می‌شود. هر گزارش تصویری بدون ذکر نام عکاس، مورد قضاوت هئیت داوران قرار خواهد گرفت. همچنین کیفیت فایل آپلودی باید جوابگوی ارائه در نمایشگاهی باشد که که در خلال کنفرانس مطبوعاتی دسامبر برگزار خواهد شد.

– عکاسان با ثبت نام آنلاین، بر این موضوع که آن‌ها صاحب اصلیِ عکس‌های ارسالی و حقوق انحصاری‌شان هستند، صحه می‌گذارند. با این کار، آن‌ها رسماً و علناً اعلام می‌دارند که هیچ‌گونه دستکاری‌ای در هیچ‌کدام از عکس‌ها، خصوصاً در ارتباط با محتوای آن‌ها نداشته‌اند. افزودن عناصری به عکس یا حذف عناصری از آن ممنوع است!

– عکاسان با آپلود عکس‌هایشان به کمیته‌ی ملی unicef، اختیار استفاده‌ی رایگان از عکس‌های منتخب را می‌دهند. به هر حال کمیته‌ی آلمانی unicef موظف است صراحتاً برنده‌ی «عکس سال unicef» را اعلام کند و از عکس‌ها در تلویزیون، اینترنت و رسانه‌های چاپی استفاده کند یا آن‌ها را در نمایشگاه‌های مرتبط به نمایش بگذارد.

– همچنین عکس‌های منتخب در فتوکینای کلن آلمان به نمایش عمومی در خواهد آمد.

شایان ذکر است تاکنون در دوره‌های مختلف برگزاری مسابقه عکس سال unicef، آریز قادری (برنده‌ی جایزه‌ی نخست ۲۰۱۶)، مجید سعیدی (برگزیده‌ی رتبه‌ی دوم ۲۰۱۰)، عبدالله حیدری (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۴)، صادق سوری و محمد گلچین (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۵)، یونس خانی (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۳) و حسین فاطمی (شایسته تقدیر ۲۰۱۲) عکاسان ایرانی هستند که توانسته‌اند در این مسابقه برنده شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.

logo-samandehi