فراخوان ششمین جشنواره سراسری عکس خانه دوست


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در راستای اهداف فرهنگی خود مبنی بر پاس داری از میراث و هنر اسلامی، توسعه فرهنگ رضوی، ترویج آموزه های اهل بیت(علیه السلام) در میان مجاوران و زائران و توجه به پیام رضوی، ششمین جشنواره ملی عکس خانه دوست را برگزار می کند.

بخش های جشنواره:
الف: زیارت (تلفن همراه)
ب: سبک زندگی و سیره رضوی
ج : زائرین پیاده رضوی
بخش جنبی (معماری حرم رضوی)

معرفی بخش ها:
الف : در این بخش تمامی عکس‌هایی که به صورت عینی و با رویکرد مستندگرایانه به نمایش وجوه مختلف زیارت در: اماکن متبرکه حرم حضرت رضا(علیه السلام)، حرم امامان معصوم-علیهم السلام-، عتبات مقدسه و حرم امام زاده گان میپردازند، حق شرکت دارند. آداب زیارت، آیین های مذهبی، سلوک زائر در حرم ها و اماکن مربوط به دین اسلام مد نظر است. در این بخش صرفا عکس هایی که با گوشی تلفن همراه ثبت شده باشد پذیرفته خواهد شد وبا هشتگ #6aqaks97 در اینستاگرام بارگذاری شده باشد
ب : سبک زندگی و سیره : حضرت رضا علیه السلام آینه ی تمام نمای والاترین ویژگی های شخصیتی و رفتاری و اسوه ای برای کل مردمان جهان اند.از همین رو با توجه به این حدیث شریف "در برآوردن حاجت حاجتمندان، شاد ساختن آنها و دور کردن ناگواریها از آنان، حرص بورزید؛ چرا که در نزد خداوند بزرگ، بعد ازایمان، هیچ کاری برتر از خرسند کردن مؤمنان نیست." دبیرخانه در این بخش پذیرای عکس هایی خواهد بود با مفهوم ایجاد شادی جمعی ، روحیه همیاری و همکاری اجتماعی، مودت و مهر ورزی و عکس هایی با موضوع کاروان زیر سایه خورشید. دبیرخانه در این بخش عکس هایی صرفا با رویکرد مستند پذیرا خواهد بود
ج : زائرین پیاده رضوی- حالات ، توسلات و سلوک زائرین پیاده در مسیرهای بیابانی و جاده ای منتهی به حرم امام رضا (علیه السلام)، مکان های خدمات رسانی بین راهی، اهدا وقوف و نذورات آستان قدس رضوی و مردمی در قالب ارائه مستند با نگاهی تاثیرگذار در این بخش مد نظر است.
بخش جنبی : معماری حرم رضوی- در این بخش عکس هایی با موضوع معماری که صرفا در حرم امام رضا (علیه السلام) ثبت شده باشند پذیرفته می شود. دبیرخانه برای این بخش اردویی جداگانه در نظر خواهد گرفت که تعداد معدودی(حداکثر10 نفر) مجوز عکاسی از جلوه های معماری حرم رضوی را دریافت خواهند کرد.

آیین‌نامه:
۱/ شرکت تمامی عکاسان از سراسر ایران در بخش های سه گانه مغتنم است.
۲/ محدودیتی در سال تولید عکس نیست و عکاسان می‌توانند عکس‌های گذشته خود را که منطبق با موضوع است نیز در هر سه بخش به جشنواره معرفی کنند.
۳/ جشنواره جهت افزایش بار آموزشی خود، اقدام به برگزاری دو اردوی عکاسی می کند. یک اردوی سراسری برای عکاسان غیرمشهدی در هفته پایانی ماه صفر (13 آبان ماه) و یک اردوی ویژه معماری در تاریخ 22 آبان ماه. عکاسان در این اردوها، میهمان جشنواره هستند. و تمامی هزینه‌های اقامت آن‌ها و کمک هزینه خوراک، بر عهده جشنواره است.
۴/ ثبت نام و حضور در اردوها رایگان است و هیچگونه هزینه‌ای به عنوان حق ثبت نام نخواهد داشت.
۵/ به همین منظور فراخوانی جداگانه برای نحوه شرکت در اردوها، زمان اردو و نحوه شرکت در اردو در مهرماه سال جاری منتشر خواهد شد.
۶/ شرکت در جشنواره، محدود به عکاسان اردو نیست، دیگر عکاسان از هر نقطه این کشور، فارغ از حضور یا عدم حضور در اردوهای جشنواره، حق شرکت در بخش های ب و ج را دارند.
۷/ رویکرد جشنواره، مستند گرایانه است.
8/ تمامی عکاسان از تمامی شهرها جهت شرکت در جشنواره باید ابتدا ثبت نام اولیه را در سایت رسمی جشنواره انجام داده و پس از sign up، نام کاربری و رمز عبور خود را برای تمامی مراحل بعدی جشنواره نزد خود حفظ کنند. کاربرانی که سال گذشته در سایت، ثبت نام کرده‌اند، لازم است مجددا ثبت نام کرده و حساب کاربری مستقل و جدیدی را ایجاد کنند.
9/ در بخش الف (زیارت) صرفا عکسهای ثبت شده با گوشی تلفن همراه پذیرفته خواهد شد. این بخش نیاز به بارگذاری در سایت جشنواره ندارد و لازم است عکاسان آثار خود را در صفحه شخصی‌شان در محیط اینستاگرام بارگذاری نموده و با درج هشتگ مربوطه یعنی #6aqaks97در کپشن عکس‌ ، آن را برای ورود به جشنواره مشخص نمایند. تمامی عکس‌هایی که از این هشتگ برخوردار باشند، جهت داوری، به داوران معرفی خواهد شد، لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد و تعداد اثر آپلود شده در این بخش کاملا آزاد و نامحدود است.
10/ آثار ارسالی در دو بخش "ب" و"ج" فقط از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال می‌شوند و نیازی به ارسال پستی بر روی CD یا ارسال پرینت و چاپ اثر نیست. در این دو بخش و بخش جنبی عکس های ثبت شده با تلفن همراه پذیرفته نخواهند شد.
11/ ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی، و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد. لازم به ذکر است تراز نور، افزایش یا کاهش کنتراست، کنترل رنگ، کنترل درجه اشباع، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین، تقویت شارپنس و کلاریتی آزاد است.
۱2/ در دو بخش " ب" و "ج "رقابت میان تک عکس و مجموعه عکس صورت می‌گیرد.
۱3/ هر عکاس می‌‌تواند با 8 تک عکس و ۲ مجموعه عکس بصورت جداگانه در بخش های ب و ج جشنواره شرکت کند. یعنی مجموعا 16 تک عکس و 4 مجموعه عکس. عکاسان محترم توجه فرمایند عکس هایی در بخش "ج" پذیرفته خواهد شد که مرتبط با موضوعات خواسته شده از حدیث شریف امام رضا (ع) باشد.
14/ مجموعه عکس‌های ارسالی می‌توانند از ۲ تا ۸ فریم برخوردار باشند و چنانچه از اینترودیوسی برخوردار هستند، آن را به صورت یک فایل وردی همراه با عکس ها بارگزاری نمایند.
15/ عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی ، مونوکروم یا سیاه و سفید باشند و با هر قالبی ثبت شده باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل Jpeg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل Pixel1500 (در عکس‌های افقی Width =1500 Pixel و در عکس‌های عمودی Height =1500 pixel باشد) و حجم فایل ارسالی از ۲ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. D.p.i عکس‌ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشن خروجی دوربین ارسال گردد.
16/ قبل از ورود به داوری،هیاتی عکس های دریافتی را بررسی خواهند کرد و عکس هایی که به لحاظ فنی یا تطبیق موضوعی منطبق نباشند از مسابقه کنار گذاشته خواهند شد.
17/ جشنواره از پذیرش عکس های راه یافته در دوره های گذشته خانه دوست معذور است.
18/ شرکت کننده در جشنواره و صاحب فایل بزرگ و اصلی عکس، به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسؤولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.
19/ برگزار کننده حق استفاده از عکس‌های ارسالی را برای مصارف فرهنگی خود اعم از انتشار در بولتن ها، مجله ها، بیلبورد شهری یا نمایشگاه عکس خواهد داشت.
20/ آثار راه یافته به بخش مسابقه، در قالب کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب به راه یافته گان به جشنواره اهدا خواهد شد.
21/ آثار راه یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای در نگارخانه رضوان مشهد در زمستان سال جاری بر روی دیوار خواهد رفت و سپس در دیگر شهرستان های کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.
22/ جوایز برگزیدگان در اختتامیه نمایشگاه به عکاسان تقدیم خواهد شد.
23/ شرکت کنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ساعت 24 روز 30 آبانماه سال جاری از طریق سایت جشنواره بارگزاری نمایند.
24/ ارسال آثار یا ارسال شرح فعالیت‌ها برای ثبت نام اردو، به منزله پذیرش تمامی مقررات این جشنواره از سوی شرکت کننده است.

جوایز سراسری خانه دوست :
نفر اول در بخش زیارت ( تلفن همراه): سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش زیارت ( تلفن همراه): دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش زیارت (تلفن همراه): یک میلیون تومان

نفر اول در بخش سیره زندگی حضرت رضا علیه السلام: سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش سیره زندگی حضرت رضا علیه السلام: دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش سیره زندگی حضرت رضا علیه السلام: یک میلیون تومان

نفر اول در بخش زائرین پیاده: سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش زائرین پیاده: دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش زائرین پیاده: یک میلیون تومان

بخش جنبی : معماری حرم رضوی : در این بخش به هر عکس راهیافته مبلغ صدو پنجاه هزار تومان حق التالیف پرداخت خواهد شد.

گاه‌شمار:
آغاز به کار جشنواره: شهریورماه 1397
ثبت نام اردوها: مهرماه 1397
برگزاری اردوها : آبان ماه 1397
مهلت ارسال اثر: 30 آبان ماه 97
داوری: آذرماه 1397
نمایشگاه، چاپ کتاب و اختتامیه : زمستان 1397

logo-samandehi