فراخوان سومین مسابقه ملی عکس «خوشه»

نان و گندم در زندگی ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و تاثیر آن بر فرهنگ، اقتصاد، روابط اجتماعی و حتی سیاست ما مستقیم و غیر مستقیم دیده می شود. نان از دیرباز در فرهنگ ما از قداست و احترام زیادی برخوردار بوده است. کشت گندم، تولید مطلوب نان و سایر محصولات وابسته به گندم، و عملیات و اقداماتی که از مرحله کاشت گندم تا آماده شدن آن بصورت نان بر سر سفرهای مردم، روی این این دانه های بهشتی صورت می گیرد تاثیرات اقتصادی زیادی در جامعه دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی مسابقه ملی عکس «خوشه»، ضایعات نان در کشور ما نشان می دهد که در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف، در جهت تولید و مصرف بهینه نان و بازنگری شیوهای تولید و نگهداری این کالای استراتژیک هستیم.
روابط عمومی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با هدف فرهنگ سازی در مصرف و تولید در حوزه گندم، آرد، نان و با بهره گیری از آثار عکاسان هنرمند برای دستیابی به این هدف، سومین مسابقه ملی عکس «خوشه» را با موضوع «ازمزرعه تاسفره» در دی ماه 1398 در خانه هنرمندان ایران برگزار می نماید.
لذا از کلیه علاقمندان به عکاسی دعوت می شود با این رویداد بزرگ همراه و همیار شوند. برگزارکننده امیدوار است عکس هایی به دبیرخانه این مسابقه برسد که ضمن پرداختن صادقانه به این موضوع مهم اجتماعی شاهد آثار خلاقانه و تاثیر گذار عکاسان در نمایش واقعیت ها و آگاهی بخشی به جامعه در ارتباط با موضوع باشیم.

هدف برگزاری جشنواره خوشه:
ایجاد انگیزه و بستر سازی لازم برای تولید آثار هنرمندانه عکاسی با موضوع گندم، آرد، نان و فرآورده های وابسته با هدف فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف نان و کاهش ضایعات.

محورهای مسابقه:

1- مزارع گندم (کاشت، داشت، برداشت): در این محور عکس هایی مورد نظر است که در مزارع گندم و مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت صورت می پذیرد.

2- خرید و فروش، بارگیری، حمل و نقل و نگهداری گندم: در این محور عکس هایی از شیوه ها و مناسبات مربوط به خرید و فروش، نقل و انتقال، حمل و جابجایی گندم از مزارع تا مراکز خرید و نگهداری مانند سیلوها و نیز شرایط نگهداری آن تا قبل از اقدام به استفاده مورد نظر است.

3- تولید بسته بندی ،کیسه گیری و حمل آرد: در این محور توجه برگزار کننده معطوف به کارخانه های تهیه آرد، آسیاب ها و کلا شیوه های صنعتی و سنتی تهیه آرد و بسته بندی آنها برای مصارف گوناگون مانند کیسه گیری جهت مصارف نانوایی و تولیدات محصولات وابسته به آرد می باشد.

4- نانوایی ها (سنتی، حجیم ونیمه حجیم و صنعتی): برگزارکننده امیدوار است در این محور عکس هایی دریافت کند که شیوه ها و شرایط متنوع پخت بهداشتی نان مانند نانوایی ها، کارخانجات صنعتی ، تولیدی، و خانگی را توامان به تصویر بکشد.

5- خرید، حمل، نگهداری، مصرف، بهداشت، سفره و ضایعات نان: مرغوبیت تولید، رعایت موارد بهداشتی در نگهداری و عرضه نان، نحوه بسته بندی و چگونگی مصرف آن از مواردی است که مستقیما به کاهش ضایعات و دور ریز نان می انجامد.
در این بخش منظور از موارد بهداشتی رعایت بهداشت فردی و محیطی، نانوا ها، نانواخانه ها در جهت تولید و پخت نان با کیفیت می باشد.
طریقه حمل نان با کیسه های پلاستیکی یا سفره های پارچه ای و نوع نگهداری در منزل و طریقه مصرف و سفره و چگونگی برخورد با ضایعات و دور ریز آن مورد توجه می باشد.

6- فرآورده های گندم مانند ماکارونی، بیسکویت، شیرینی، شکلات، نشاسته و ... : تنها محصول گندم، نان نیست. از گندم محصولات گوناگونی به دست می آید که منابع غذایی مهمی در جهان امروز بشمار می آیند. برگزار کننده به این بخش از تولیدات گندم اهمیت داده و توصیه می کند شرکت کنندگان به این وجه از موضوع توجه نمایند.
به منظور ایجاد امکان برای عکاسان جهت تهیه و تولید عکس های مورد نظر در محور های مسابقه، برگزار کننده اقدام به برگزاری تورهایی در سطح ملی و استانی می نماید که با انتخاب و اعزام گروه هایی از عکاسان به مزارع، کارخانجات، سیلو ها و مراکز مرتبط و حمایت از آنان شرایطی فراهم نماید تا بتوانند با توجه به مطالب فوق به عکاسی بپردازند. علاقمندان برای اطلاع از شرایط حضور در این تورها و ثبت نام برای گزینش و حضور در این تورها می توانند با پایگاه الکترونیکی مسابقه به سایت جشنواره خوشه مراجعه نمایند.

بخش های مسابقه
1- تک عکس
(نگاه برگزار کننده در این بخش صرفا مستندگونه و واقع گرایانه بوده و هر گونه دخل و تصرف غیر منطقی در عکس پذیرفته نمی باشد. آثار این بخش الزاما می بایست با دوربین عکاسی شده باشد و شرکت کننده می تواند حداکثر 5 اثر را بارگذاری نماید.)

2- مجموعه عکس
(مجموعه عکس از نگاه برگزار کننده به آثار اطلاق می شود که حاوی اندیشه و تفکر واحد هنرمند برای بیان ایده تصویری در زمینه محورهای مسابقه باشد. در این بخش استفاده از هرگونه تکنیک ها برای رسیدن به هدف هنرمند آزاد می باشد. ارائه بیانیه (استیتمنت) هنرمند برای مجموعه عکس الزامی است و متن ارسالی می بایست بیانگر اندیشه و تفکر هنرمند باشد. شرکت کنندگان در این بخش صرفا یک مجموعه 3 الی 5 عکس را می توانند ارسال نمایند.)

3- تلفن همراه
(آثار این بخش الزاما می بایست با دوربین تلفن همراه عکاسی شده باشد و شرکت کنندگان حداکثر 5 اثر خود را می توانند ارسال نمایند.)

4- ویژه زیر پانزده سال
(نوجوانان متولد 1383 به بعد می توانند در این بخش شرکت نموده و حداکثر 5 اثر خود را ارسال نمایند. شرکت کنندگان در این بخش باید تصویر کارت ملی خود را جهت اثبات شرایط سنی در سایت بارگذاری نمایند.)

مقررات عمومی
1- شایسته است که شرکت کنندگان آثار جدید خود را در محورهای مسابقه در سایت بارگذاری نمایند.
2- شرکت برای همه آزاد و شرکت کنندگان می توانند با مراجعه به سایت مسابقه عکس خوشه پس از ثبت نام، آثار خود را بارگذاری نمایند.
3- ارسال آثار یکسان در دو بخش تک عکس و مجموعه باعث حذف از مسابقه خواهد شد.
4- شرکت کننده موظف بوده در هر بخشی که شرکت می کند عکس مربوط به همان بخش را ارسال نماید، در صورت شرکت در بخش تلفن همراه و ارسال عکس با دوربین و بالعکس، به صورت اتوماتیک از مسابقه حذف خواهند شد.
5- هر گونه قاب، واتر مارک و یا ذکر نام بر روی فایل ارسالی باعث حذف از مسابقه خواهد شد.
6- شرکت کنندگان در بخش های تک عکس و مجموعه می بایست آثار خود را با حداقل حجم فایل 4MB و حداکثر 5MB با رزلوشن 300 Dpi با فرمت jpeg و مود RGB در سایت بارگذاری نمایند.
7- شرکت کنندگان در بخش های تلفن همراه و ویژه می بایست آثار خود را با حداقل حجم فایل 2MB و حداکثر 3MB با فرمت jpeg و مود RGB در سایت بارگذاری نمایند.
8- شرکت کنندگان می بایست فایل آثار خود را تا تاریخ 24 آبانماه 1398 بر اساس قوانین اعلام شده در سایت ارسال نمایند.
9- ارسال اثر توسط هنرمندان و شرکت در این برنامه به منزله اعلام مالکیت معنوی این اثر توسط ارسال کننده است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله ای، اثر ارسالی حذف شده و ارسال کننده پاسخگوی کلیه پیامدهای قانونی، اخلاقی و عرفی آن خواهد بود. برگزار کننده مسئولیتی در قبال چنین عملکردی از سوی ارسال کنندگان نخواهد داشت.
10- برگزار کننده مجاز است از آثار پذیرفته شده برای چاپ در کاتالوگ، اطلاع رسانی و اقلام تبلیغی در ارتباط با موضوع در هر زمانی استفاده نماید.
11- رای داوران نهایی بوده و اعتراضی در مورد انتخاب آثار توسط آنان از هیچکس پذیرفته نیست.
12- تصمیم در موارد پیش بینی نشده به عهده برگزار کننده است.
13- فایل های آثار پذیرفته نشده بازگردانده نمی شوند و پس از انجام داوری معدوم خواهند شد.
14- به کلیه پذیرفته شدگان در "سومین مسابقه ملی عکس خوشه" گواهی شرکت و یک جلد کتاب مسابقه از سوی دبیرخانه اهداء می گردد.

15- به هر اثر راه یافته به جشنواره در بخش تک عکس مبلغ یک میلیون ریال، در بخش مجموعه سه میلیون ریال و در بخش های تلفن همراه و ویژه مبلغ پانصدهزار ریال از سوی دبیرخانه پرداخت خواهد شد.
16- آثار برگزیده بر اساس برنامه ریزی دبیرخانه در نقاط مختلف کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.
17- شرکت در این مسابقه به منزله پذیرش قوانین و مقررات می باشد.

جوایز در هر بخش:
بخش مجموعه عکس
یک برگزیده: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 70 ریال جایزه نقدی

بخش تک عکس
نفر اول: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 40 ریال جایزه نقدی
نفر دوم: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 30 ریال جایزه نقدی
نفر سوم: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 20 ریال جایزه نقدی

بخش تلفن همراه
نفر اول: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 30 ریال جایزه نقدی
نفر دوم: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 20 ریال جایزه نقدی
نفر سوم: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 10 ریال جایزه نقدی

بخش ویژه
سه برگزیده: تندیس مسابقه، دیپلم افتخار و مبلغ 000 / 000 / 10 ریال جایزه نقدی

ارکان مسابقه
رئیس مسابقه: سید محمد تقی طباطبایی
دبیر مسابقه: داوود شفق
دبیر هنری و دبیر اجرایی: مهدیه خاکی صدیق
دبیر روابط عمومی: رحمان احمدخانی
داوران: افشین شاهرودی، حسن غفاری، مسعود زنده روح کرمانی

گاهشمار:
برگزاری تورهای مرتبط جهت عکاسی: مرداد ماه تا آبانماه 98
دریافت آثار: تا 30 ام آذر ماه 98
داوری و انتخاب آثار: 8 دی ماه 98
افتتاحیه و مراسم اهدا جوایز: 7 بهمن ماه 98
برگزاری نمایشگاه: 4 تا 13 بهمن ماه 98
مکان نمایشگاه: خانه هنرمندان ایران
سایت مسابقه: www.khooshe.photography
Khooshe.festival@

فایل اطلاعات فراخوان: khooshe.pdf

logo-samandehi