فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی عکس خیام

جشنواره بین المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان جهان و به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، دانشمند، فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می شود. کلوپ عکس فوکوس، وابسته به موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام بوده، و نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی، فیاپ، است.

جشنواره بین المللی عکس خیام، با مجوز فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی آمریکا (PSA)، (در بخش های گردشگری، PID رنگی و PID تک رنگ) است. عکس های راه یافته به این جشنواره، ضمن ثبت در آرشیو FIAP و PSA بنام عکاس، برای دریافت القاب FIAP و PSA نیز محاسبه خواهد شد. دوره های پیشین جشنواره خیام عنوان پر شرکت کننده ترین جشنواره داخلی را بدست آوردند. این جشنواره تنها جشنواره داخلی بود که تعداد شرکت کنندگان خارجی آن از شرکت کنندگان داخلی بیشتر بود. نمایشگاه آثار برتر در 32 شهر به نمایش درآمد. همچنین مطابق قوانین فیاپ، کتاب جشنواره نیز، به تمامی شرکت کنندگان اهدا شد. (حتی شرکت کنندگانی که عکسشان در جشنواره پذیرفته نشد هم کتاب را بصورت رایگان دریافت کردند.) این کتاب توسط فیاپ با امتیاز 5 ستاره (بالاترین کیفیت) ارزش گزاری شد.

مراحل شرکت در جشنواره:

  1. مطالعه دقیق و کامل فراخوان
  2. انتخاب عکس ها
  3. تغییر اندازه عکس ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس
  4. ثبت نام در سایت جشنواره
  5. واریز هزینه ثبت نام
  6. آپلود عکس ها
  • سایت این جشنواره همان دبیرخانه دیجیتال فوکوس است که به چندین زبان از جمله فارسی است. در هر کشور زبان سایت بصورت خودکار بر اساس زبان آن کشور نشان داده می شود. شرکت کنندگان دوره های قبل جشنواره خیام و سایر جشنواره هایی که از دبیرخانه دیجیتال فوکوس استفاده کرده اند، با همان نام کاربری و بدون نیاز به ثبت نام دوباره، می توانند در این جشنواره شرکت کنند. همچنین با مراجعه به سایت دبیرخانه دیجیتال فوکوس به نشانی Salon.Photo می توان از نتایج خود در تمام جشنواره هایی که شرکت کرده اید آگاه شده و ایمیل نتایج خود را ارسال کنید.
  • برای جلوگیری از ثبت نام های بی هدف و تکراری، سایت به گونه ای طراحی شده که نام کاربری، کد ملی شرکت کننده باشد و نیز تا پیش از واریز هزینه ثبت نام، آپلود عکس ممکن نباشد. چون ممکن است در روزهای پایانی اختلال در شبکه بانکی وجود داشته باشد، پیش بینی لازم را انجام دهید.
  • واریز هزینه ثبت نام بصورت آنلاین بوده و بلافاصله پس از واریز آنلاین، مبلغ واریزی به حساب کاربری فرد اضافه شده و می تواند عکس ها را آپلود کند.
  • افرادی که امکان واریز وجه آنلاین ندارند، می توانند هزینه را کارت به کارت کرده و یا به حساب جشنواره واریز کنند، اما در اینصورت می بایست مشخصات واریز را در سایت (در بخش واریز غیر آنلاین) ثبت کرده و تنها پس از تایید واریز توسط دبیرخانه، می توانند عکس ها را آپلود کنند. تایید واریز توسط ایمیل و پیامک به شرکت کننده اطلاع داده می شود. شماره حساب و کارت جشنواره پس از ثبت نام در سایت قابل مشاهده است. ترجیحا از روش واریز آنلاین استفاده کنید. امکان ثبت واریز وجه غیرآنلاین یک روز پیش از پایان مهلت شرکت بسته خواهد شد.

موضوعات:

جشنواره در شش بخش برگزار می شود:

  1. موضوع آزاد تک رنگ (فقط تک رنگ/سیاه و سفید)
  2. موضوع آزاد رنگی (فقط رنگی)
  3. موضوع شهر (رنگی/تک رنگ)
  4. موضوع خلاقه (تغییر واقعیت)(رنگی/تک رنگ)
  5. موضوع گردشگری (رنگی/تک رنگ)
  6. موضوع مردم (رنگی/تک رنگ)


  • در هر بخش می توان چهار عکس (درمجموع بیست و چهار عکس برای 6 بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد.عکس ها باید طبق تعاریف زیر و تعاریف فیاپ و PSA،که در انتهای فراخوان آمده، باشند.
  • در بخش آزاد می توان عکس هایی با هر موضوع را شرکت داد. به عنوان مثال: پرتره، آیین ها، طبیعت، حیات وحش، چشم انداز، سفر، معماری، طبیعت بی جان، فوتوژورنالیسم، نجوم، خلاقه و غیره. در تمامی بخش ها استفاده از هر نوع تکنیک مجاز است، از جمله :فتومونتاژ، پانوراما، HDR و غیره. در بخش آزاد رنگی، نقش رنگ در عکس نیز جز امتیازات عکس در داوری منظور خواهد شد.
  • به منظور نکوداشت فعالیت های خیام در زمینه نجوم، مدال طلای خیام به بهترین عکس با موضوع نجوم اهدا خواهد شد. برنده از بین عکس های تمامی بخش ها انتخاب خواهد شد. عکس‌های نجوم ابتدا توسط داوران بصورت آزاد و از جنبه هنری داوری شده و سپس عکس‌های منتخب از جنبه تخصصی نجوم داوری می‌شوند.
  • تعریف عکس با موضوع نجوم:منظور برگزار کننده از عکس های با موضوع نجوم، عکس های چشم انداز است که موضوع اصلی در آن مربوط به نجوم باشد، مانند ستاره ها، ماه و غیره.
  • تعریف عکس با موضوع شهر:شهر خود یا دیگر شهرهای جهان را نمایش دهید، مردم شهر، فرهنگ شهر، زندگی شهری، نماهای شهری، زیباسازی شهری، فضاسازی شهری، پارک ها، نماهای ساختمان ها، چشم اندازهای شهری، سیما و منظر شهری (مبلمان شهری، گرافیک محیطی، نقاشی دیواری، آثار حجمی، تزئینات و نورپردازی شهری، حجم و نمای ساختمان های شهر، تابلوها و علائم راهنمای شهری)، تبلیغات محیطی، ابنیه و فضاهای ارزشمند و تاریخی شهری، بافت تاریخی شهر تهران، وسایل بازی کودکان در پارک ها و شهرک های بازی، آب نما، پیاده راه و سایر موضوعات مرتبط با شهر
  • تعریف عکس با موضوع مردم:موضوع اصلی در عکس باید یک یا چند انسان باشد. مردم را در وضعیت های گوناگون نشان دهید، مانند: مردم در حال زندگی و یا کار در شهرها، مشاركت مردم در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مشاركت و همكاری شهروندان در اداره مطلوب شهر، آسیب‌های اجتماعی، كارآفرینی، مردم در کار، فعالیت های سازمان‌های مردم‌نهاد، خدمات اجتماعی، گردشگری شهری، اوقات فراغت شهروندان، حضور و نقش آفرینی مردم در مجموعه های تفریحی، تفرجگاهی، ورزشی، آموزشی، تحقیقی، موزه و نمایشگاه، رویدادهای اجتماعی، آیین ها و اعیاد و جشن های مذهبی و میهنی، تجمعات و تفریحات مردم در پارک ها، مردم در حال استفاده از وسایل حمل و نقل شهری مانند مترو، اتوبوس و تاکسی، ورزش همگانی، حضور مردم در پارک ها، خانواده، ارتباطات انسانی، زندگی روزمره، عکاسی خیابانی، پرتره و سایر موضوعات مرتبط با مردم


تقویم جشنواره:

  • آغاز ثبت نام و دریافت عکس ها: 1 تیر 1398
  • آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها با تخفیف: 10 مرداد 1398
  • آخرین مهلت ثبت نام عادی و دریافت عکس ها: 22 مهر 1398
  • داوری: 6 تا 13 آبان 1398
  • اعلام پذیرفته شدگان و نامزدهای جوایز: 27 آبان 1398
  • تحویل کتاب: ارسال با پست

امتیاز ویژه شرکت کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی کنند، امکان ثبت نام با تخفیف است. ثبت نام ها در مهلت عادی فاقد تخفیف است. سایت بصورت خودکار در پایان روز 22 مهر بسته می شود.

دبیر:

دبیر جشنواره: علی سامعی، ESFIAP، MFIAP, EFIAP/s (نماینده فیاپ)

جوایز:

  • مجموعا هزار و ششصد دلار جوایز نقدی
  • در مجموع 130 جایزهوتقدیر به بهترین عکس های ژانرهای مختلف اهدا می شود. عکس های برنده توسط برگزارکننده چاپ شده و به نمایش در می آیند.
  • جایزه بهترین شرکت کننده: نشان آبی آسمانی فیاپ + نشان طلای خیام. ضمن معرفی عکاس، تمامی عکس های راه یافته و عکس پرسنلی وی در کتاب جشنواره چاپ خواهد شد.
  • جایزه بهترین شرکت کننده خاورمیانه: نشان طلای خیام.
  • جایزه بهترین شرکت کننده داخلی: نشان طلای خیام + پانزده میلیون ریال جایزه نقدی. بدیهی است که عکاسان داخلی می توانند برنده جوایز بخش بین الملل هم باشند. برنده این جایزه، در صورتیکه سایر شرایط مورد نظر فیاپ برای عضویت در هیئت داوران را داشته باشد، جز هیئت داوران دوره بعد جشنواره خواهد بود.
  • جوایز بهترین شرکت کننده های جشنواره، خاورمیانه و داخلیبه شرکت کننده هایی داده می شود که بیشترین پذیرش را در شش بخش داشته باشند، همچنین جوایز کسب شده افراد نیز در محاسبه مجموع امتیازات، در نظر گرفته می شود. در صورتی که مجموع امتیازات دو شرکت کننده برابر باشد، شرکت کننده ای که زودتر ثبت نام کرده باشد، برنده خواهد شد. زمان پرداخت هزینه ثبت نام مبنای محاسبه است.
  • جایزه بهترین کلوپ: نشان طلای خیام
  • جایزه بهترین عکس نجوم: نشان طلای خیام
  • جایزه بهترین عکس خلاقه در هر بخش
  • جوایز دبیر جشنواره:نشان های طلا، نقره و برنز خیام (دو نشان با موضوع آزاد و یک نشان به عنوان جایزه یوز ایرانی) جایزه یوز ایرانی به بهترین عکس شیر، ببر، پلنگ و یا یوز پلنگ تعلق خواهد گرفت. (ترجیحا عکسی از فریاد شیر) فایل این عکس می بایست قابلیت چاپ با کیفیت در اندازه 1.5 متر یا بیشتر داشته باشد.

جوایز هر بخش:

مدال طلای فیاپ و PSA

نشان های نقره و برنز خیام

نشان های طلا، نقره و برنز کمال الملک

2 روبان افتخار فیاپ

11 تقدیر

  • تعداد نشان های خیام و کمال الملک و تقدیرها بر اساس ضوابط PSA و با توجه به تعداد تخمینی شرکت کنندگان محاسبه شده است.

جهت مطالعه متن کامل فراخوان به سایت جشنواره مراجعه نمایید.

logo-samandehi