نگاهی به زندگی و آثار "Fan Ho" عکاس خودآموخته

معرفی هنرمند


فان هو، که در سال 1937 در شانگهای، چین متولد شده بود، عکاسی است که موفق به کسب 300 جایزه از نمایشگاه ها و مسابقات بین المللی بین سال های 1950 و 1960 شد.

"هو" عکاسی را از سن 14 سالگی با دوربین رولی فلکس دولنزه (Rolleiflex) که پدرش به او داده بود آغاز کرد. وی عکاسی خودآموخته بود که عکسهایش فریفته نشان دادن زندگی شهری، جستجوی کوچه ها، بیغوله ها، بازار و خیابانها و به تصویر کشیدن فروشندگان و کودکان خیابانی فقط چند سال کوچکتر از خود، بود.
او عکسهایش را در وان حمام خانه شان ظاهر می کرد و به زودی کاری با ساختاری قابل توجه بوجود آورد، که وقایع دهه های 50 و 60 هنگ کنگ را در حالی که به یک کلان شهر بزرگ تبدیل می شد را به تصویر می کشید.

از سال 1956 "فان هو" برنده 280 جایزه در نمایشگاههای بین المللی و مسابقات جهانی بوده است. "هو" به عنوان عضو انجمن عکاسی امریکا، انجمن سلطنتی عکاسی و انجمن سلطنت هنر انگلستان و عضو افتخاری انجمنهای عکاسی آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، برزیل، آرژانتین، سنگاپور و غیره انتخاب شد و همچنین در این کشورها به نشان مرد یکتا مفتخر شد. آثار "هو" در بسیاری از سالانه های عکاسی بین المللی به چاپ رسیده و در معرض دید است.

"فن هو" توسط 12 دانشگاه در تایوان و هنگ کنگ به عنوان "استاد پروازی"، برای "تدریس هنر فیلمسازی و عکاسی" دعوت شد.
وی 5 کتاب نوشته است، که یکی از آنها شامل تمامی جایزه هایی است که برنده شده و در حال حاضر به صورت یک کلکسیون دائمی در موزه هنر مدرن سان فرانسیسکو است.

فن هو میگوید: آخرین کتابش با نام "خاطرات هنگ کنگ" توسط Modernbook Editions منتشر شده است.
علاه بر اینها "فان هو" یک بازیگر و کارگردان تحسین شده و موفق هنگ کنگی نیز است. او جایزه بهترین فیلم را در فستیوال بین المللی بن بوری انگلستان از آن خود کرد.
سه فیلم از وی، "انتخاب رسمی" جشنواره های فیلم بین المللی کن، برلین و سان فرانسیسکو را دریافت کرد، همچنین پنج فیلم او در "مجموعه دائمی" آرشیو فیلم ملی تایوان و هنگ کنگ انتخاب شده است. او همچنین در جشنواره فیلم "Golden Horse" تایوان و جایزه اسکار هنگ کنگ به عنوان داور انتخاب شد.

این زمینه های فرهنگی متنوع، باعث شد تا این هنرمند بتواند سبک خلاقانه اش را به طوری بینظیر، پر از زیبایی منحصربفرد، با قدرت دراماتیک و با عظمتی شاعرانه بسازد.
در کل می توان قوی ترین اجزایی را که او در زبان عکاسی اش دارد تا به وسیله آن بیان خودش را ارائه کند، بازی نور و سایه و استفاده از تناوب در فرم بصری کارهایش دانست. ضمن اینکه پیدا کردن فضا و تسلط بر آنچه که در لحظه از سوژه می خواهد و یا در آن می بیند (هرقدر هم که آن لحظه کوتاه و غیر متقربه بوده باشد) بر هرچه مستحکم تر بودن این زبان کمک می کند.
او یک هنرمند چند منظوره در تلاش برای ساخت فیلم و بسیاری دیگر از رسانه ها بود.
زمانیکه در سال 2006 برای اولین بار یک گالری دار به نام لورنس میلر کارهای "فان هو" را مشاهده کرد، اینگونه اظهار داشت: "احساس می شود که این عکسها زاده اصلی باوهاس (Bauhaus) می باشند، در حالی که در هنگ کنگ بوجود آمده اند. آنها انتزاعی و همزمان انسان گرایانه هستند."

درنهایت وی در ژوئن 2016 در سن 84 سالگی، در شهر سن خوزه کالیفرنیا، جایی که او با خانواده اش اقامت داشت، در اثر بیماری ذات الریه فوت شد.


تهیه و تنظیم : بهاره زالی
منبع: fanhophotography

logo-samandehi