حذف تکمیل ظرفیت از سال آینده


معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: از سال ۹۸ مرحله تکمیل ظرفیت از نظام آموزش عالی حذف خواهد شد و پذیرش فقط در دو مرحله مهر و بهمن انجام می‌گیرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، ضمن تشریح دستاوردهای این وزارتخانه در آستانه پیروزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: از سال آینده به هیچ عنوان پذیرش دانشجو در مرحله‌ای بجز این دو مرحله صورت نمی‌گیرد.

آمادگی وزارت علوم برای کمک به دانشجویان مصدوم دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم ضمن ابراز تاسف و تأثر در خصوص سانحه اخیر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که بر اثر آن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مصدوم شدند، گفت: وزارت علوم این آمادگی را دارد که مشکلات احتمالی دانشجویان در عرصه های مختلف آموزشی، حقوقی و پشتیبانی را پیگیری کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویانی که در زلزله کرمانشاه نیز دچار مشکلاتی احتمالی شده باشند می توانند از حمایت های وزارت علوم در حوزه های مختلف بهره مند شوند.

ظرفیت بورس خارج از کشور به صفر رسید

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم مقایسه اجمالی از وضعیت کنونی آموزش عالی با اوایل انقلاب داشته باشیم، باید گفت اگر چه تفاوت‌ها بسیار زیاد است و قیاس مع الفارق به شمار می‌رود ولی حداقل برای نسل جوان و امروزی ما که دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را ندیده‌اند، بیان این موارد خالی از لطف نیست. ما در بخش جمعیت دانشجویی کشور نسبت به اوایل انقلاب با رشد ۲۴ برابری مواجه شدیم و جمعیت هیات علمی نیز ۲۷ برابر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش رشته‌های آموزشی توانستیم تعداد این رشته‌ها را در مقایسه با سال‌های اوایل انقلاب بیش از ۲۰ برابر افزایش دهیم و در رابطه با مقاطع تحصیلی نیز تقریبا در همه مقاطع رشته‌هایی در دانشگاه‌ها داریم. این‌ در حالی است که از تعداد رشته‌ها در اوایل انقلاب بسیار محدود تر از امروز بود و اغلب رشته‌ها در دوره های کارشناسی و بعضا کاردانی دانشجو جذب می‌کردند، اما امروزه دانشگاه‌های ما در تمامی مقاطع تحصیلی و در همه رشته‌ها آماده پذیرش دانشجو می‌باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از صحبت‌هایش، یادآور شد: اوایل انقلاب عمدتا دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی و تحصیلات تکمیلی فعال بودند و در حوزه مهندسی نیز بیشتر در مقطع کارشناسی دانشجو جذب می‌کردیم و گاه نیز برخی از دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی ارشد پیوسته حاضر به پذیرش متقاضیان بودند. اما امروز تقریبا در تمامی گروه های آموزشی اعم از فنی، مهندسی، انسانی، علوم اجتماعی، کشاورزی، علوم پایه، هنر و بین رشته‌ای‌ها، مراکز عالی آموزش ما حاضر به پذیرش دانشجو هستند و این وضعیت برای رشته‌های بین رشته‌ای که این امر در دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، دانشگاه‌های ما ورود کرده و با جدیت کار می‌کنند. به طوری که با تعامل بین گروه های مختلف حوزه های جدید بین رشته‌ای را راه‌اندازی می‌کنند و در حال‌ حاضر ایران یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه نانو فناوری ، علوم شناختی ، ژنتیک، هوا ــ فضا و برخی رشته‌های دیگر به شمار می‌رود.

ایران بزرگترین کشور خاورمیانه از نظر آموزش‌های مجازی

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه خاطر نشان کرد: کشور ما امروزه در حوزه آموزش های مجازی در مقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل توجهی دارد و مراکز آموزش عالی بزرگ ما این دانشگاه‌های بزرگ ما این دوره‌ها را راه‌اندازی کرده و حتی با راه‌اندازی دانشگاه پیام نور تقریبا می‌توانیم بگویم در خاورمیانه بزرگترین دانشگاه مجازی به کشور ما اختصاص دارد. همچنین از لحاظ آموزش های مهارتی نیز تقریبا از افتخارات جمهوری اسلامی وجود دو دانشگاه مهارتی یعنی دانشگاه علمی ــ کاربردی و فنی و حرفه‌ای می‌شود. به گونه‌ای که در دوره قبل از انقلاب ما دوره‌های مهارتی به شکل فراگیر امروزی در کشور نداشتیم.

کاهش بورس دانشجو به خارج از کشور در شرایط فعلی

به گفته وی، کشور ایران از لحاظ اعزام دانشجو به خارج از کشور نیز وضعیت بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که در اوایل انقلاب در تمامی حوزه‌های تحصیلات تکمیلی اغلب رشته‌ها نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داشتیم، اما امروز تعداد دانشجویان اعزامی و بورس ما به خارج از کشور بسیار نادر شده است و عملا وضعیت بورس دانشجو به خارج از کشور به صفر رسیده است.

افزایش جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به جایگاه بین‌المللی ایران در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: از لحاظ جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌های ما در دوران اوایل انقلاب به هیچ عنوان جایگاه خوبی نداشت، اما امروز در سطح جهانی دانشگاه‌های ما بسیار مطرح هستند و از لحاظ رشد علمی تقریبا در سطح دنیا مقام اول را داریم و از لحاظ پیشرفت‌های علمی از زاویه تولید دانشمندی ما در برخی حوزه ها می‌توانیم جایگاه اول را کسب کنیم و حتی پیشرفت های صنعتی و نظامی ما در کشور عمدتا حاصل توانمندی دانش آموختگان مراکز عالی دانشگاهی کشور است و اگر ما امروزه ماهواره پرتاب می‌کنیم و یا در بخش‌های موشکی توفیقاتی را کسب کرده‌ایم و مراکز صنعتی ما توسعه وسیعی را به دست آورده است و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ما در منطقه حرف اول را می زند و در حوزه های علوم انسانی و کشاورزی نیز پیشرفت کرده‌ایم همه ناشی از رشد و توسعه آموزش عالی و ارتقای سطح توانمندی این مراکز در دوران بعد از انقلاب می‌باشد.

انتشار بیش از ۴۵ هزار مقاله علمی در نشریات بین‌المللی طی یک سال گذشته

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه در شرایطی قرار گرفته‌ایم که دانشگاه های ما توان رقابت با دانشگاه‌های بزرگ دنیا را دارند ، این در حالی است که قدرت دست کشورهایی است که در حوزه علم و فناوری پیشرفت کرده‌اند و ایران نیز در این زمینه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند شناخته می‌شود. به گونه‌ای که از لحاظ رشد تعداد مقالات علمی شرایط خوبی در اوایل انقلاب نداشتیم، اما امروز فقط در سال گذشته بالغ بر ۴۳ هزار مقاله علمی در معتبرترین نشریات علمی جهان منتشر کرده ایم.

امکان تحصیل همزمان دو رشته ارشد

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه اشاره کرد و گفت: این آیین نامه بازنگری و ابلاغ شده است، بر اساس آن دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی می توانند در دو رشته تحصیل کنند و در صورتی که در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و رشته دوم شان هنوز به اتمام نرسیده بود می توانند تا دو ترم به صورت رایگان رشته دوم شان را همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و به پایان برسانند.

ابلاغ آیین نامه استعداد درخشان

وی تاکید کرد: آیین نامه استعداد درخشان نهایی و ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاه های سطح یک و دو تا ۴۰درصد ظرفیت مستقیم پذیرش خود را می توانند به این دانشجویان اختصاص دهند و ما امیدواریم دانشگاه های ما به این سمت حرکت کرده و این ۴۰ درصد افزایش یابد و دانشگاه های مطرح ما تمام ظرفیت خود را مستقیم پذیرش کنند.

شریعتی نیاسر در ادامه در پاسخ به سئوال ایسنا به جزئیات تجمیع موسسات آموزش عالی اشاره کرد و افزود: طرح آمایش آموزش عالی در ستاد آمایش در دست بررسی است، این سند دارای چند محور مهم است که مهمترین آن ساماندهی موسسات آموزشی است و اگر امروز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه علامه طباطبایی جزو دانشگاه ها سطح یک ما هستند ناشی از اعمال چنین سندی است. این دانشگاه ها به تدریج با تجمیع موسسات کوچک تر به وجود آمده اند.

هیچ دانشگاهی منحل نمی‌شود

شریعتی در ادامه تصریح کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی جهت توانمندسازی و ارتقای وضع موجود موسسات است و به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال موسسات نیست. هدف آن تنها ارتقای وضعیت موجود است و ما امیدواریم تا پایان سال در خصوص ساماندهی موسسات به جمع بندی برسیم.

وی به انتخابات الکترونیکی اعضای کارگروه های تخصصی اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۵ کارگروه تخصصی داریم که نظام برنامه ریزی درسی دانشگاه های ما را زیر نظر داشتند و آنها را بررسی می کردند. به جز اینکه اختیار برنامه ریزی را واگذار کردیم کار دیگری که صورت دادیم این بود که کارگروه تخصصی بخش گسترش و برنامه ریزی را متمرکز کردیم و یک واحد تخصصی ایجاد کردیم. اکنون ۷۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها در رشته های مختلف در این کارگروه‌ها فعال هستند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم،‌ در دوره جدید انتخاب این افراد به صورت الکترونیکی و مجازی خواهد بود و در حال حاضر بالغ بر دو هزار نفر اساتید به این سامانه مراجعه کردند و ما امیدواریم نتایج آن را بتوانیم تا پایان سال اعلام کنیم.

مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج می برند

وی همچنین از کمبود بودجه مراکز آموزش عالی انتقاد کرد و ادامه داد: تمام مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج می برند و نمایندگان باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند و اکنون که آموزش های مهارتی جزو سیاست های آموزش عالی است باید در بودجه سال ۹۸ به این موضوع توجه کنند. در حال حاضر آموزش عالی به عرصه بین المللی ورود کرده است و ۲۵ مرکز آموزش عالی ما درگیر این موضوع هستند و نیاز است حمایت شوند. همچنین در حوزه بین رشته ای نیز من شنیده ام اعتبارات حوزه نانو ۵۰ درصد تقلیل یافته این در صورتی است که حتما باید به حوزه بین رشته ای توجه ویژه شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با اشاره به ضرورت کیفی سازی آموزش عالی، گفت: یکی از مسائلی که در بخش کیفیت مورد توجه است، بحث اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی است و در سال تحصیلی که در دانشگاه ها داریم به نظر می رسد از یک سری ظرفیت های جامعه غافل شده ایم که یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت انجمن های علمی کشور، فرهنگستان ها و دیگر موسساتی است که در سراسر کشور وجود دارد. ما باید برای اعتلای آموزش عالی از این ظرفیت های ارزشمند جامعه علمی که در قالب انجمن ها شکل گرفته است بهره ببریم. بر همین اساس تفاهم نامه ای با موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران منعقد کرده ایم، به صورت پایلوت تعدادی از دوره های مهندسی را که ما تعیین می کنیم در برخی مراکز دانشگاهی مورد ارزشیابی قرار می‌دهند و نتایج را به ما اعلام خواهند کرد.

logo-samandehi