نکته ها و ترفندهایی برای عکاسی با موبایل

گوشی‌های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی بهره‌مند شده‌اند. دوربین‌ گوشی‌های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند.

برای عکاسی عالی با گوشی‌های هوشمند ابتدا باید موارد الزامی در عکاسی را رعایت کنید، یعنی دید عالی برای به تصویر کشیدن ایده‌ها، نورپردازی و درک عمیق از عکاسی. اما نکته ها و ترفندهایی نیز وجود دارند که می‌توانند عکس‌های شما را از عکس‌های ساده و گاها بد، به عکس‌هایی عالی و جالب تبدیل کنند. در اینجا قصد داریم ترفندها و تکنیک‌های ساده‌ی عکاسی با موبایل را به شما ارائه دهیم.

لنز دوربینتان را تمیز کنید

لنز دوربین شما ممکن است در طول روز در اثر تماس با دست شما و یا وسایل موجود در کیف یا جیبتان و یا حتى به دلیل گرد و غبار هوا کثیف شود. توجه داشته باشید که حتى کوچکترین اثرانگشت روی لنز می‌تواند موجب تارشدن عکس شما شود.

به‌دنبال داستان‌های خود بروید

همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید.

از لوازم جانبی استفاده کنید

برخی لوازم جانبی ضروری برای دوربین‌های گوشی هوشمند عبارت‌اند از: سه پایه، مونوپاد و گوریلاپاد برای ثابت نگه داشتن گوشی، لنزهای خارجی برای گسترش محدوده‌ی دوربین‌های گوشی هوشمند که برخی از این لنزها به کاربران امکان عکاسی ماکرو و واید انگل را می‌دهند. همچنین تجهیزات نورپردازی برای شب و مکان‌های کم‌نور و برای افرادی هم که علاقه‌مند به سلفی هستند هم یک شاتر بی‌سیم از راه دور می‌تواند، ابزار بسیار مفیدی باشد.

هیچ‌وقت از فلش گوشی خود استفاده نکنید

همواره فلش گوشی خود را خاموش نگه دارید. نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ی تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود.

از نور طبیعی استفاده کنید

گوشی‌های هوشمند در نور کم، عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است که از نور طبیعی استفاده کنید. اگر از خودتان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که نور کافی به صورتتان می‌رسد. اگر نوردهی بیش‌ازحد است یا صورتتان سایه‌دار شده، از نمای بهتری استفاده کنید یا جای خود را عوض کنید.

ساعت‌های طلایی (غروب و طلوع آفتاب) بهترین زمان‌ها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایین‌تر است و از این رو، نور در این زمان‌ها نسبت به نور خشن وسط روز خفیف‌تر است و به‌دلیلِ فاصله‌ی اضافی که نور خورشیدی باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگ‌هایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجسته‌تر می‌شوند. همچنین صحنه‌های طلوع و غروب، با غبار و مه همراه است که باعث می‌شود، عکس‌های شما مناظر جذاب‌تر و مرموزتری را به تصویر بکشند.

نور پنجره هم گزینه‌ی عالی است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. نور پنجره منبع نوری بزرگ، روشن و پراکنده‌ای است که باعث می‌شود برای سوژه‌های مختلفی به‌خصوص پرتره مناسب باشد. سایه‌های نرم نور طبیعی پنجره می‌تواند باعث گرفتن عکس‌های مناسبی با نکات برجسته و سایه‌هایی شود که ویژگی‌های صورت را به‌خوبی نشان می‌دهند.

از قابلیت پانورامای گوشی خود استفاده کنید

نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است. اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند.

به‌جای بزرگ‌نمایی، عکس‌ها را برش دهید

دوربین‌ تلفن‌های هوشمند قابلیت زوم اپتیکال ندارند؛ بلکه مجهز به زوم دیجیتال هستند و این فورمت زوم موجب پایین آمدن کیفیت نور می‌شود. موقع عکاسی به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید.

فوکوس دوربین را تنظیم کنید

دوربین موبایلهای امروزی، به طور اتوماتیک روی پیش زمینه فوکوس میکنند نکته اینجاست که در همه عکسها، یک سوژه مشخص و واضح نداریم و باید برای تنظیم فوکوس روی نقطه ای که مد نظر است، در همان قسمت از کادر ضربه بزنید.

روی یک سوژه فوکوس کنید

بسیاری از عکس‌های عالی، فقط شامل یک سوژه اصلی و جذاب هستند. پس زمانی که از یک سوژه عکس میگیرید، کمی بیشتر زمان بگذارید و سعی کنید کادربندی بهتری داشته باشید. نظر بعضی از عکاسان حرفه‌ای این است که سوژه نباید کل کادر را بپوشاند. در واقع دو سوم عکس باید فضای منفی باشد و یک سوم سوژه. این کار باعث بیشتر به چشم آمدن سوژه خواهد شد.

قوانین ترکیب بندی طلایی (اصول یک سوم) را رعایت کنید

براساس قانون یک‌سوم، مهم‌ترین عناصر یک عکس، در محل تلاقی خطوط افقی و عمودی (اگر تصویر را به سه قسمت تقسیم کنیم) قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، شما باید جالب‌ترین بخش‌های عکس خود (مانند یک درخت یا چهره‌ی فردی که از آن عکس می‌گیرد) را در نزدیکی این خطوط فرضی قرار دهید.

بر اساس این تئوری، وقتی که سوژه‌های اصلی را روی نقاط تلاقی یا در امتداد این خطوط قرار بدید، عکس نهایی شما به تعادل میرسد. همچنین بینندگان خیلی بیشتر با عکس ارتباط برقرار میکنند و در نگاه اول توجهشان به سوژه جلب خواهد شد.

از جزئیات کوچک عکس بگیرید

عکسهای کلوزآپی که از سوژه‌های ریز یا جزئیات یک سوژه بزرگ گرفته میشوند، میتوانند محتواهای بصری عالی تری همراه داشته باشند. به بافت‌ها و الگوهایی نظیر سنگفرش خیابان، یک پوسته رنگی یا یک کاشی روی میز، توجه کنید.

از حالت عکس‌های پشت سرهم استفاده کنید

از حالت عكس‌های پشت سر هم (Burst Mode) استفاده کنید و در هر عکس موارد جزئی مانند زاویه و قاب‌بندی را کمی تغییر دهید. یکی از مزیت‌های حالت عکس‌های پشت سر‌هم این است که قادر به انتخاب عکس مطلوب خود از بین چندین عکس هستید.

داخل عکس، فضای منفی داشته باشید

" فضای منفی" به طور ساده به نواحی اطراف و بین سوژه‌ها گفته میشود. این فضاهای منفی میتونن یک عکس را از "خوب" به "عالی" تبدیل کنند.

زمانی که عکس شما شامل فضای خالی زیادی باشد، سوژه اصلی برجسته‌تر شده و واکنش قوی‌تری از بازدیدکنندگان می‌گیرد.

پرسپکتیوهای متفاوت پیدا کنید

عکس گرفتن از یک زاویه خاص و غیرقابل انتظار، میتواند عکسها را ماندگار کند. با این عملکرد عکس‌ها عمق یا ارتفاع مجازی میدهید. در واقع به نحوی خطای دید به وجود می آید. همچنین موجب برجسته شدن بیشتر در عکس میشود. با موبایل، به راحتی میتوان عکس‌هایی مستقیم رو به بالا یا صاف رو به پایین گرفت.

از بازتاب‌ها و رفلکت‌ها استفاده کنید

چیزهای خیلی زیادی هستند که میتوان از آنها بازتاب گرفت. گودال‌ها، حوضچه‌های بزرگ آب، آینه‌ها، عینک آفتابی، لیوان‌های نوشیدنی و سطوح فلزی تعدادی از آنهاست.

از خطوط راهنما استفاده کنید

در بعضی از عکسها، خطی وجود دارد که چشم مخاطب را هدایت میکند تا در بخش مشخصی از کادر حرکت کند. به این خط ها، خطوط راهنما میگویند. این خطها ممکن است مستقیم یا منحنی باشند. مثل راه پله‌ها، نمای ساختمان‌ها، ریل قطار، جاده‌ها یا حتی یک مسیر داخل جنگل.

به دنبال ایجاد تقارن باشید

تقارن میتواند به این شکل تعریف شود: "یک مفهوم مبهم از هارمونی، تعادل و نسبت‌های هماهنگ." عکسهای متقارن، فوق‌العاده زیبا و بی نقص به نظر میرسند. درضمن، تقارن یکی از آسان‌ترین روشهای کادربندی و ترکیب بندی در عکس است.

الگوهای تکراری را فراموش نکنید

الگوهای تکراری خیلی چشم نواز هستند. الگوهای تکراری را در جاهایی داریم که المان‌های گرافیکی قدرتمند، به طور مرتب تکرار بشود. مثل تکرار خط‌ها، اشکال هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ها. این الگوها میتوانند تاثیر بصری خیلی قوی داشته باشند. مثل عکاسی از یک زمین کاشی کاری شده،

عکس‌های انتزاعی (آبستره) بگیرید

عکس‌های انتزاعی عکسهایی هستند که از ماهیت یا ذات یک یا چند شیء گرفته میشوند، بدون اینکه آن جسم یا شیء به طور کامل و واضح در عکس مشخص باشد. به بیان دیگر، عکاسی انتزاعی برای داشتن عکسهایی منحصر بفرد و شگفت‌انگیز از یک سوژه خیلی عادی بکار میرود.

عکسهای کاندید بگیرید

عکاسی کاندید یا کندید (Candid Photography) به عکس هایی گفته میشود که به صورت ناگهانی و بدون ژست دادن به سوژه گرفته میشوند. گاهی عکسهای کاندید میتوانند خیلی هیجان انگیز بنظر برسند. عکس گرفتن یهویی و بی هوا از آدمها زمانی که مشغول به کاری هستند میتواند جذاب باشد. بهترین عکس در عکاسی کاندید ، عکسی است که یک لحظه ی خاص را نمایش بدهد. مثل لحظه‌ای که دوست ساکت و درونگرای شما درحال خندیدن است.

از لنزهای اضافی استفاده کنید

از لنزهای فیش آی گرفته تا لنزهای واید، این لنزهای اضافه، میتوانند پرسپکتیوهای جدیدی را برای شما خلق کنند و کیفیت تازه‌ای به عکس‌های شما ببخشند.

عکس‌های خود را ویرایش کنید

در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

در پایان فراموش نکنید کسب تجربه مهمترین امر براى پیشرفت در عکاسى است. خلاقیت و ترکیب رنگ در عکاسی می‌تواند پلی به سوی موفقیت شما باشد!


منبع: chetor /maziarmiraly /didnegar

logo-samandehi