نگاهی به شش دوره همایش "ده روز با عکاسان"

عکاسی در وجهی هنر عکاس است و در وجهی دیگر شغل او

"همایش ده روز با عکاسان، گردهمایی عکاسان با ایده های مختلف است." این را مسعود زنده روح کرمانی، مدیر هنری هفتمین دوره همایش ده روز با عکاسان، ضمن تاکید بر اینکه "برایمان مهم است که عکاس شخصیت دارد و باید مورد احترام باشد." بیان کرد.

هفتمین دوره "همایش ده روز با عکاسان" از ۱۴ تا ۲۳ آذر ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. به این مناسبت گفتگویی با مسعود زنده روح کرمانی داشته ایم که در بخش اول این گفتگو نگاهی خواهیم داشت بر اهداف و چگونگی شکل گیری این رویداد و ویژگی های شش دوره ی گذشته این همایش و در بخش دوم به رویکرد، ویژگی ها و چگونگی انتخاب آثار در دوره هفتم این رویداد خواهیم پرداخت. در ادامه خواننده بخش اول این گفتگو باشید.


مسعود زنده روح کرمانی با ارائه توضیحاتی در مورد تاریخچه رویداد «ده روز با عکاسان»، بیان کرد:

این اتفاق در سال 1391 به عنوان برنامه ای مستقل در انجمن آغاز شد. یکی از مشکلات همه انجمن های تجسمی و به فراخور آن انجمن عکاسان، نظم و ترتیب سالانه ای بود که عملا وجود نداشت. دولت به فراخور بودجه خودش که بخواهد دوسالانه را برگزار کند، یکبار با سه سال تاخیر، یک بار سر دو سال و یک بار با چهار سال تاخیر برنامه را برگزار کرد و این باعث می شد دوسالانه ها به تاخیر بی‌افتد.

وی در ادامه گفت: در سال 91 هیئت مدیره انجمن عکاسان به این نتیجه رسید که برنامه ای مستقل از دولت را شروع کند؛ کما اینکه ما اعتقاد داریم دولت می‌بایست ناظر یک پروژه دوسالانه باشد و باید برنامه را به مرکزی که کارشان تخصصی است، واگذار کند.

از زمانی که این انجمن شکل گرفت و شروع به کار کرد ما معتقد به واگذاری شدیم و این مباحثی است که آن زمان با دولت داشتیم. در حال حاضر شرایط بهتر شده و جلو رفته‌ایم. ما دو سالانه دوره سیزدهم را برگزار کردیم و دولت حامی مالی بود و این آن چیزی بود که ما خواهان آن بودیم .

مدیر هنری همایش «۱۰ روز با عکاسان» اذعان داشت: در برنامه «ده روز با عکاسان»رفتارهای یکسال اخیر عکاسان ایرانی را به نمایش می گذاریم.

اولین دوره "ده روز با عکاسان"

در سال 1391اولین دوره برگزار شد. طبیعتا در اولین دوره پیش بینی نمایشگاه، بزرگداشت ها و تقدیرهایی بود که در جامعه جای آنها خالی بود.

دومین دوره "ده روز با عکاسان"

در دوره دوم طبیعتا انجمن توانایی مالی آنچنانی برای برگزاری برنامه مستقل نداشت؛ بنابراین مجبور شدیم برنامه را مختصر برگزار کنیم. مجموعه نمایشگاهی با عنوان «پروژه» بود که در مورد پروژه های عکاسی بحث کردیم و یک سری بحث های دیگر شامل بررسی تجربیات عکاسان و کمی هم مباحث علمی که در سالن شهناز برگزار شد.

سومین دوره "ده روز با عکاسان"

شعار سال 93: "لطفا با دوربین وارد شوید"

دوره سوم، دوره شکل گیری آن چیزی است که در دوره هفتم اجرا می شود. جرقه ای بود برای تغییر در ساختار این رویداد. انجمن توانست یک حامی مالی از بخش خصوصی مثل کاله که اصلا با عکاسی ارتباطی نداشت، جذب کند که اسپانسر یک برنامه هنری باشد.

این عکاس همچنین اظهار داشت که: فضای سال 93 کشور، فضای اجازه ندادن به عکاسی بود و عکاس در خیابان مشکل داشت. ما در واقع از فضای زندگی استفاده کردیم و شروع کردیم به انتخاب شعار سال و حالا به انتخاب رویکرد سال رسیدیم. شعار سال 93، "لطفا با دوربین وارد شوید" بود؛ در آن دوره، صرفا نمایشگاه برگزار نشد، اولین جرقه ها به اینجا رسید که ما در عکاسی شاخه های متفاوتی داریم که این شاخه ها شکل و فرم متفاوتی با نیازها و درخواست های مجزا دارند. به همین خاطر در تهران 7 یا 8 انجمن تخصصی داریم: انجمن عکاسان تبلیغاتی، میراث فرهنگی، مطبوعاتی، تئاتر، سینما، انقلاب دفاع مقدس، بسیج و .... . انجمن عکاسان ایران گرایشش به هیچ کدام از اینها نیست ولی در عین حال با همه اینا کار دارد.

وی ادامه داد: در دوره سوم به این نتیجه رسیدیم که شکل کاربردی عکاسی را در جامعه رشد دهیم و یک دوره‌همی را با تجمیع انجمن ها داشته باشیم و بستری فراهم کنیم تا همه انجمن ها تخصصشان را بروز دهند. بنابراین هفت گالری به هفت انجمن داده شد و هر روز به برنامه یک انجمن اختصاص داده شد شامل کارگاه های آموزشی و نشست های درون انجمنی تا این فضا ایجاد شود که یک انجمن بیاید و نشست درون انجمنی بگذارد؛ در نهایت یک بخش از زمان را به انجمن عکاسان ایران اختصاص دادیم و در آن مباحث علمی با موضوع عکاسی در خیابان کار کردیم و از آن سال ما توانستیم بخش بسیاری از مشکلات عکاسی در خیابان را حل کنیم.

این هنرمند تاکید کرد: از دوره سوم برایمان مهم است که به عکاس شخصیت عکاس بدهیم. ما برایمان مهم است که عکاس شخصیت دارد و باید مورد احترام باشد. عکاسی در وجهی هنر عکاس است و در وجهی دیگر شغل او. چرا بعضی فکر میکنند، کسی که عکاسی خبری می کند، هنرمند نیست؟

چهارمین دوره "ده روز با عکاسان"

سال چهارم به سراغ مسائلی که جامعه عکاسی دارد رفتیم و نشست ها شکل علمی و تخصصی به خودش گرفت. در کنار اینها، یک برنامه به اسم «نگاه شخصی» اضافه شد؛ اینطور که به یک عکاس گفته می شد به جای نمایشگاه و روی دیوار گذاشتن عکس ها میتواند تا نگاه شخصی خود را برای دیگران رو در رو به نمایش بگذارد و توضیح دهد.

پنجمین دوره "ده روز با عکاسان"

Paris Photoبا کمک های مالی در ایران رخ دادنی است

در دوره پنجم، برنامه ساختار، شکل و فرم داشت و مشخص بود کارگاه آموزشی، نشست های آموزشی، نشست های انجمنی، نگاه شخصی و کاتالوگ دارد و برنامه ها وسیع تر شد. آرزوی همه ما این هست که برنامه ای شبیه Paris photo در تهران برگزار کنیم اما ساختارها و توانایی های مالی اجازه چنین کاری را نمی دهد ولی تقریبا شبیه آن اجرا شد.

در این دوره گالری های خانه هنرمندان، موزه امام علی، گالری مریم، عکسخانه شهر و ارسباران درگیر بود. در موزه امام علی تجلیل از ده عکاس نسل پیشکسوت برگزار شد. در عکسخانه شهر، عکس های قدیمی و دوربین های قدیمی گذاشته شد و در ارسباران از بچه های انجمن اراک کار گذاشتیم و در گالری مریم، کار دانشجویان دانشکده خبر گذاشته شد.

ششمین دوره "ده روز با عکاسان"

دوره ششم شبیه به دوره پنجم بود با این تفاوت که تغییرات بنیانی در کارهایمان انجام شد. خود انجمن ها می توانستند در گالری هایشان برنامه های کوچکتری داشته باشند. تقریبا چیزی حدود 100 عنوان برنامه اجرا شد. علاوه بر این، دو استان آذربایجان غربی و خراسان رضوی را به مجموعه اضافه کردیم.

ادامه دارد...

logo-samandehi