گردهمایی اعضای انجمن های مرتبط با عکاسی در «چهره ایران»

گفتگوی گالری آنلاین با دبیر هنری همایش ده روز با عکاسان

"ما به جنبه هنری، بصری و محتوای عکس توجه می کنیم." این را مسعود زنده روح کرمانی، مدیر هنری هفتمین دوره همایش ده روز با عکاسان، ضمن تاکید بر اینکه " عکاسی توانایی این را دارد که فضایی گسترده ایجاد کند. " در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد.

هفتمین دوره "همایش ده روز با عکاسان" از ۱۴ تا ۲۳ آذر ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. به این مناسبت گفتگویی با مسعود زنده روح کرمانی داشته ایم که در بخش اول این گفتگو نگاهی داشتیم بر اهداف و چگونگی شکل گیری این رویداد و ویژگی های شش دوره ی گذشته این همایش و در بخش دوم به رویکرد، ویژگی ها و چگونگی انتخاب آثار در دوره هفتم این رویداد خواهیم پرداخت.

در ادامه خواننده بخش دوم این گفتگو باشید:

مسعود زنده روح کرمانی با اشاره بر اینکه «چهره ایران» در دوره هفتم یک رویکرد است و نه یک شعار، توضیح داد:

در دوره هفتم ما تلاش کردیم به یک ساختار علمی تعریف شده به نام نظامنامه برسیم تا بر اساس آن جلو برویم. بدانیم اگر نگاه شخصی بگذاریم به چه دلیل می گذاریم؟ اگر میخواهیم نشست بگذاریم، چه نشستی؟ و ... برای همین «چهره ایران» در دوره هفتم یک رویکرد است و نه یک شعار. اکنون اگر میگوییم چهره ایران زیرا علاقه داریم در عکاسی صنعتی، سینما، تئاتر و ... چهره ایران را ببینیم. ایران یک محدوده بزرگی است که توانایی دارد.

این هنرمند عکاس اظهار داشت: امسال چند برنامه جدید به مجموعه اضافه کردیم که مشابه به نگاه شخصی‌ست اما با تجربیات متفاوت. در حال ایجاد کردن فضایی هستیم تا عکاس در آن فضا خودش حامی جذب کند. فضایی شود که دیالوگ برقرار کنیم؛ فضایی باشد که اگرعکاسی طرحی نیمه تمام دارد، حالا کسی بیاید که تمامش کند.


مدیر هنری همایش ده روز با عکاسان در خصوص نحوه انتخاب آثاری که به نمایش در خواهند آمد توضیح داد:

ما در انجمن عکاسان قرار است رفتار صنفی داشته باشیم. رویکرد کلی انجمن ها در این رویداد همسو با انجمن عکاسان است و انجمن ها مجموعه کارهای اعضایشان را نمایش می دهند. انجمن عکاسان ایران هم گالری برای آثار اعضای خودش دارد. «ده روز با عکاسان» ویژه اعضای انجمن هاست.

البته انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عضو رسمی ندارد؛ ولیکن آنها آرشیو مناسبی از عکاسانی دارند که به این مجموعه اعتماد دارند؛ چیزی شبیه آژانس علمی در نظر بگیرید، کار تحقیقاتی می کنند، از مجموعه کتاب در می آورند، بررسی های فنی خودشان را انجام می دهند و از آن مجموعه میتوان تحلیل کرد که مثلا در خرمشهر چه اتفاقی می افتاده است. در واقع افرادی که کار جنگ کردند، اعضای این انجمن هستند.

به طور کلی در هر برنامه معمولا بین 230-240 تا 280 اثر بیشتر نمی توانیم روی دیوار بگذاریم. ابعاد آثار نیز با توجه به بودجه، بزرگ یا کوچک می شوند.

همسو شدن انجمن ها در شورای هنری "ده روز با عکاسان"

ما در یک پروتکل برای انجمن ها پکیجی که انجمن ارائه کرده است را تعریف میکنیم.

«ده روز با عکاسان» یک شورای هنری دارد که موظف است به همسو کردن همه اعضای انجمن ها. این شورا انتخاب های انجمن ها را طوری طراحی می‌کند که بهم نزدیک شوند.

در شورای هنری یک عضو از هر انجمن وجود دارد. هر تغییرات تکنیکی را خود انجمن ها انجام می دهند. اینکه عکس سیاه-سفید باشد یا نه، حتی ویرایش شده باشد یا نشده باشد، برای ما مسئله ای نیست. ما به جنبه هنری و بصری و محتوای عکس توجه می کنیم.

گردهمایی عکاسان با ایده های مختلف

کمتر اتفاق افتاده است که عکاس خبری با یک عکاس تبلیغاتی بنشینند و در مورد مباحثشان بحث کنند. این یکی از خصوصیت های ده روزه بوده و ما دوست داریم اتفاق بیفتد.

ایجاد چنین فضاهایی کار سختی است. عکاسی توانایی این را دارد که فضایی گسترده ایجاد کند. در طول چند دوره اخیر از درون هر برنامه ده روز با عکاسان، 100 تا 150برنامه بیرون می آید.

در ادامه زنده روح کرمانی ضمن اشاره به تلاش برای برگزاری این رویداد در استان های دیگر افزود:

ما در دوره چهارم، پنجم و ششم فیلم هر نشست را به فاصله دو ساعت بعد روی سایت قرار دادیم و در دسترس است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انجمن عکاسان برای فعالیت های اقتصادی هنرمندان عکاس عضو تعرفه هایی تعیین میکند؟ پاسخ داد:

ما وارد بخش تعرفه نمی شویم. ما حق نداریم در فرآیند بیزینس یک عکاس دخالت کنیم ولی انجمن تخصصی می تواند.

ما وظیفه داریم اگر به عکاسی ظلم شد، تا جایی که فرد به تعهدات و قوانین انجمن پایبند باشد، از او حمایت کنیم.

ما فضا را برای شخصیت عکاس ایجاد کردیم. عکاسان در بین هنرمندان تجسمی متفاوت هستند همانطور که دیده اید در بسیاری از جریانات جهان عکاسان زخمی شدن، بازداشت شدند و ...

logo-samandehi