ابلاغ آیین نامه مصوب جشنواره تجسمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


در بخش پرسش و پاسخ نشست رسانه ای یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، هادی مظفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره چارچوب‌های برگزاری جشنواره تجسمی فجر پرسید، توضیح داد: برای نخستین بار، همه جشنواره‌های فجر امسال آیین‌نامه مصوب از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و از این پس ذیل این آیین‌نامه‌ها فعالیت خواهیم کرد که این اتفاق خوبی است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، خبرنگار دیگری درباره احتمال حضور سودجویان در جشنواره با ورود گالری داران و افزوده شدن بخش فروش سوال کرد که ابراهیم حقیقی در پاسخ به او گفت: رفتار گالری‌ها در طول جشنواره مثل رفتاری است که در طول سال دارند. ما حراج نداریم و بنابراین، قیمت‌گذاری با تفاهم انجام می‌شود. گالری‌داران مثل ما اینجا به دنبال اتفاق و فرصت هستند و رویکرد جشنواره هم چیزی جز کانالیزه کردن چرخه هنر نیست.

مظفری نیز در تکمیل سخنان حقیقی، گالری‌داران را بخش مهمی از چرخه هنر تجسمی دانست و گفت: اگر هر یک از ارکان سه‌گانه (هنرمند- مخاطب- گالری‌دار) را از چرخه خارج کنیم دچار نقصان می‌شود. ما معتقدیم اتفاقا حضور گالری‌دارها به مردمی شدن جشنواره کمک خواهد کرد. چون در گالری‌ها خریداران و مخاطبان حرفه‌ای اثر می‌خرند ولی در جشنواره این فرصت برای مردم عادی فراهم می‌شود.

امیر سقراطی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حمایت از جوانان هنرمند گفت: گالری‌ها برای همین در جشنواره هستند که هنرمندان شهرستانی را کشف کنند. اتفاقا تفکیک فضای گالری‌دارها با بخش مسابقه به نظر من اتفاق خوبی است که امکان گسترش فعالیت می‌دهد. هرچند وزارت ارشاد با برگزاری جشنواره تجسمی جوان این هدف را دنبال می‌کند، اما اگر منظور از حمایت ورود جشنواره تجسمی فجر به چرخه آثار هنری است اتفاقا همان بهتر که این اتفاق نیفتد. زیرا این به نفع هنر نیست. اما می‌شود مثلا استادانی که در حاشیه جشنواره تجسمی جوان داوری می‌کنند یا کارگاه برگزار می‌کنند این وظیفه را بر عهده بگیرند و پیگیر روند کاری شاگردان مستعد باشند.

ابراهیم حقیقی هم در پاسخ گفت: یکی از دلایل حضور کیارنگ علایی در این جشنواره تجربه موفق او در شناسایی استعدادهای ناشناخته در مشهد بود. او در فراخوان ویژه بخش خود خلاقیت بسیاری به خرج داده و شیوه‌های خوبی اعمال کرده است.

در ادامه، هادی مظفری درباره دلیل حذف عنوان بین‌الملل از جشنواره گفت: اعتقاد داشتیم بین‌المللی شدن ضروریاتی دارد که باید به آن برسیم وگرنه یدک کشیدن عنوان بین‌المللی صحیح نیست. جوایز باید مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد. ما بیست سال با جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و فیلم فجر اختلاف زمانی داریم اما در چشم‌انداز این جشنواره قطعا هدف این است که این فاصله را جبران کنیم و بین‌المللی شویم.

در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره بودجه جشنواره سوال کرد که هادی مظفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری درباره آن گفت: دو میلیارد و صد میلیون بودجه اولیه است که احتمالا تا دو و نیم میلیارد هم افزایش خواهد یافت. طبق سیاست‌های شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به فاصله ۴۰ روز از پایان جشنواره، لیست هزینه‌ها را منتشر خواهیم کرد.پرداختن به هنر انقلاب اسلامی از موضوعات دیگر مورد پرسش خبرنگاران بود.

مظفری اما خط‌کشی میان هنر انقلاب اسلامی و هنر ضد انقلاب را از اساس غلط دانست و گفت: همه هنرمندان، داوران و مدیران فرزندان انقلاب اسلامی هستند. اما برخی ممکن است خودشان را انقلابی بنامند و دیگران را خارج از دایره بدانند. این در حالی است که برای ما هیچ تفاوتی نداشت و در زمینه انتخاب داوران و دبیران از دوستان ارزشی هم دعوت کردیم.

در پایان ابراهیم حقیقی از حضور فعال کیانوش غریب‌پور در طراحی گرافیک و پوسترهای مختلف جشنواره تشکر کرد و سلیمانی نیز اتفاق خوب جشنواره امسال را طراحی لوگوی ویژه چهل سالگی انقلاب توسط صداقت جباری دانست که با استفاده از خط کوفی بنایی طراحی شده و در پوستر تمام جشنواره‌های فجر امسال قرار خواهد گرفت.

logo-samandehi