نشست هم اندیشی چگونگی حضور و ارتقای آثار سرامیکی در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد


نشست هم اندیشی چگونگی حضور و ارتقای آثار سرامیکی در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز پنجشنبه 8 آذرماه 97 با حضور امیرسقراطی، دبیر هنری جشنواره ، محسن سلیمانی، دبیر اجرایی جشنواره، مهران هوشیار، دبیر بخش سرامیک و فرزاد فرجی، مدیرعامل انجمن هنرمندان سفالگر و همچنین حضور هنرمندان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار گردید.

به گزارش گالری آنلاین، این نشست به صورت پرسش و پاسخ و تبادل نظر بین حضار و مسئولین در رابطه با چگونگی حضور آثار سرامیکی در این دوره از جشنواره به اجرا درآمد.

این هم اندیشی در چند بخش پیش رفت و دبیران بخش های مختلف و مدیرعامل انجمن سفالگر توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کردند:

  • بخش داوری: وجود داوران از عرصه های مختلف در تمامی رشته وجود دارد. دقیقا داوران با تنوع زمینه های کاری از این جهت انتخاب شده اند که در طیف وسیعتری کارها مورد بررسی قرار گیرند و عموما داوران هم نظر نباشند؛ ولی این موضوع در مورد جوایز برتر این بخش مد نظر قرار خواهد گرفت که اثر انتخابی باید رای مثبت همه داوران را کسب کند.
  • انتخاب نوع اثر: از آنجا که دو بخش شامل اثر سرامیکی و هنرهای جدید برای بخش هنر سرامیکی در نظر گرفته شده است؛ این به عهده هنرمند است که بخواهد اثرش در کدام بخش مورد داوری قرار گیرد. طبق انتخاب هنرمند، اثر مربوطه تنها در بخش انتخابی مورد داوری قرار گرفته و به بخش دیگر وارد نمی گردد.
  • موضوع این دوره: همانطور که در فراخوان ذکر شده است موضوع این دوره آزاد ولی رویکرد معاصر است. آنچه در قسمت موضوع در فراخوان ذکر شده است درواقع ارائه پیشنهاداتی به هنرمند برای ایده گرفتن بوده است و الزامی به رعایت آن وجود ندارد. در واقع اصل وجود نگاه به تحولات معاصر ایران با موضوع آزاد است حال می تواند موضوعات مطرح شده در فراخوان مدنظر باشد یا نباشد.
  • نمایش آثار: از 5 بهمن تا 15 اسفند به مدت 40 روز آثار به نمایش گذاشته می شوند.
  • مکان ها: اصلی ترین بخش مسابقه در صبا برگزار می شود ولی به طور کلی 5 مرکز برای نمایش آثار مدنظر است؛ یعنی علاوه بر نمایش آثار در 40 شهر، در تهران هم 5 بخش به ارائه آثار خواهند پرداخت از جمله فرهنگسرای نیاوران، خانه هنرمندان، باغ موزه قصر، موزه امام علی و صبا؛ البته با بخش های دیگر هم در حال مذاکره هستیم.
  • بخش های جشنواره: علاوه بر نمایش آثار برگزیده، بخش های دیگری بدین شرح نیز در جشنواره خواهد بود از جمله 1- نمایش گزیده ای از آثار ارائه شده در گالری های کشور، که باغ موزه قصر برای این بخش به طور جداگانه در نظر گرفته شده است، 2- نمایش دستاوردهای هنری در استان کشور، در 40 شهر 40 نمایشگاه خواهد بود، 3- برای اولین بار فراخوان مقالات و برگزاری همایش های تخصصی برگزار خواهد شد، 4- نمایش فیلم هایی درباره هنرهای تجسمی که در خانه هنرمندان به مدت 7 روز و هر روز 3 فیلم اکران خواهد شد، 4- نمایش دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی کشور در موزه امام علی، 5- تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی، 6- تجلیل از فعالان هنرهای تجسمی، 7- تجلیل از نویسندگان، مولفان و منتقدان هنرهای تجسمی.
  • کیوریتور: 10 کیوریتور وجود خواهند داشت که هریک 4 آرتیست را با خود به همراه خواهند آورد و در واقع 40 اثر هم از این طریق وجود خواهد داشت.


تهیه و تنظیم: خبرنگار گالری آنلاین مریم محمد زاده

logo-samandehi