در نشست خبری همایش ده روز با عکاسان مطرح شد

سیف اله صمدیان: همایش ده روز با عکاسان چکیده سالانه ی هفت انجمن است


نشست خبری هفتمین دوره ده روز با عکاسان صبح امروز با حضور سیف‌الله صمدیان و مجید ناگهی در محل انجمن عکاسان ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان – صیف الله صمدیان در ابتدای این نشست گفت: شاخص ترین چیزی که می توانم بگویم، تغییری است که بعد از 40 سال انتظار اتفاق افتاده، و آن این است که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد درست سر جای خود قرار گرفتند و به جایی رسید که میخواستیم و همان چیزی که باید انجام می دادند، اتفاق افتاد. حمایت چیز دیگری است و مجری بودن در وظایف ارشاد نیست. اجرا باید به هیئت مدیره هایی داده شود که مجری فرهنگ و هنر این کشورند. حمایت کلی را از ارشاد دریافت کردیم و بالاخره پس از 40 سال سیاست زدگی در هنر از میان رفت.

اتفاق خوب دیگر وجود یک جریان خانوادگی برای عکاسان است که هفت انجمن عکاسی را در کنار هم پیش می بریم. که بسیار خوب و البته حساس است. این موارد عکاسی را به عنوان قدرتمندترین هنر تصویری جهان نشان می دهد. عکاسی تنها هنری است که در دل جامعه بتَنی شده است.

وی در ادامه گله ای نسبت به نهادهایی کرد که به با وجود داشتن بودجه بالایی که دارند همکاری لازم را انجام ندادند. کل بودجه انجمن های تجسمی به اندازه یک فیلم سینمایی نیست و خیلی ناچیز است.
پارسال لطمه بدی خوردیم از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که علی رقم صحبتی که باهم داشتیم برای حمایت از هنرمندان انجام نشده و رقمی بین 70 تا 100 میلیون که قرار بود بدستمان برسد، نرسید و بدون توافقی که با مرکز هنرهای تجسمی داشتیم امکان این اتفاق را نداشتیم.

صمدیان در ادامه به فعالیت صندوق هنر اشاره کرد و گفت: صندوق هنر الان نهادی است که برای هنرمندان کار جدی می کند.



در ادامه مجید ناگهی (دبیر برگزاری هفتمین دوره از 10 روز با عکاسان): "عکاسی،فرهنگ،جامعه" شعار کلی همایش ده رو با عکاسان است و رویکرد امسال "پهره ایران" است. همایش ده روز با عکاسان سعی میکند نقش خود را در جامعه و فضای عکاسی به شکل مطلوب اجرا کند.
انتخاب رویکرد "پهره ایران" با هدف فراهم کردن موضوعات بین رشته ای و تشدید نقش عکاسان جامعه انتخاب شده است. با این رویکرد برنامه ای طراحی شد و سپس برای انجمن های عکاسی به عنوان دستور العمل ارسال شد و آنها برنامه هایی را طراحی کردهد.
نشست ها و کارگاه های تخصصی در سالن ها و گالری های خانه هنرمندان خواهیم داشت.
در بخش ویژه چند برنامه داریم، یکی از آنها که از دوره چهارم استارت خود به نام "نگاه شخصی" است و در این بخش عکاسان پروژه هایی که کار کرده بودند ارائه می دهند و امسال این بخش با عنوان "به سوی نگاه شخصی" خواهیم داشت و شامل چهار سخنرانی خواهد بود که در رابطه با مواردی که چگونه می توان به امضا شخصی رسید مطرح کنند.


جلسات داخل گالری ها توسط انجمن ها طراحی شده که اعلام خواهد شد.
بخشی را تحت عنوان "بخش دانشگاهی " برای حضور دانشجویان در مقاطع کارشناسی و ارشد از حدود 8 مجموعه دانشگاهی خواهیم داشت. این آثار از طریق فراخوانی که کمیته دانشجویی اعلام کرد به دست آمد. در این گالری برخی پایان نامه های عکاسی مورد بررسی قرار می گیرد.
در ادامه برنامه ها، "در جستجوی راهی نو" به صورت سخنرانی های 15 تا 20 دقیقه ای طراحی شده. در آنها عکاسان از تجربیات خود در عناوین مشخص صحبت می کنند و سخنرانی جذاب و کوتاهی را خواهند داشت.
قصد ما این بود که از فضای سنتی خارج شویم و نوآوری داشته باشیم.
امسال ساماندهی ای داشته ایم تا داوطلبان بتوانند برای همکاری با همایش ده روز با عکاسان تمایل خود را اعلام کنند. در بخش ارائه محتوا پادکست و ویدئو خواهیم داشت که امشب شماره یک این بخش منتشر خواهد شد.

در ادامه ی نشست سیف اله صمدیان در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با حمایت های دولتی از انجمن گفت: دریچه ای باز شده که با نگاه مثبت میتواند آغازی کارگشا برای فرهنگ و هنر ایران باشد . انجمن ها بارها به دلیل سیاست زدگی کنار کشیدند و امیدواریم اکنون با تغییرات جدید فضا تغییر کند.
پنجاه میلیون تومان کمک هزینه جاری از طرف مرکز هنرهای تجسمی به انجمن عکاسان پرداخت شده. ولیکن بالای 300-400 میلیون تومان هزینه رویدادی مثل همایش همایش ده روز با عکاسان است.


ناگهی در ادامه افزود: شرایط عکاسی امروز وجوه مختلفی دارد. از به روز نبودن واحدهای درسی در دانشگاه ها گرفته تا حضور هنری عکاسان در فضای گالری ها و حتی خارج از ایران. عکاسی بخشی بسیار خسته و سنگین در بخش های تجسمی دولت است.
متاسفانه در تمام قسمت های عکاسی دچار رکود هستیم . سخت گیری ها نسبت به عکاسان اجتماعی نیز عرصه را برای هنرمندان عکاس تنگ کرده است.
در همایش ده روز با عکاسان امیدمان است روی نقاط ضعف دست بگذاریم و مسائل با برخوردهای مسئولانه پیگیری شود و برای جوانان تا جایی که امکان دارد شرایط یهتری ایجاد کنیم.
در سخنرانی های "به سوی نگاه شخصی" الزاما افراد عکاس نیستند حتی پزشکی می تواند در مورد صدمات احتمالی یک عکاس صحبت کند و یا یک فرد در مورد بخش اقتصاد هنر عکاسی بگوید.
انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی، انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن عکاسان سینمای ایران و انجمن عکاسان ایران در رویداد همایش ده روز با عکاسان حضور خواهند داشت.



logo-samandehi