دبیر انجمن عکاسان میراث فرهنگی مطرح کرد؛

آنچه به فرهنگ بومی و قومی ایران در سه گانه طبیعت، معماری و مردم شناسی مرتبط است ثبت می شود


انجمن عکاسان میراث فرهنگی یکی از هفت انجمنی است که آثار اعضایش را با رویکرد چهره ایران در همایش ده روز با عکاسان ارائه کرده است. به این مناسبت گفتگویی با دبیر این انجمن داشته ایم که در ادامه خواننده آن هستید.

عرب زاده، دبیر انجمن عکاسان میراث فرهنگی در همایش « ده روز با عکاسان» بیان کرد:
انجمن عکس میراث فرهنگی همان طور که از اسم آن پیداست در پی ثبت و ضبط تصاویری از آنچه که در کشور ما به میراث ربط دارد، است. مثلا میراث باستانی، مراسم آیینی، نوع لباس و نوع زندگی قومی و طبیعت، از سمت دیگر مثل کویر لوت و گل سوسن چلچراغ یک طبیعت ملی ثبت شده است که همه جزو میراث فرهنگی این کشور محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: بچه های این انجمن تلاششان این است که در واقع آنچه را که به فرهنگ بومی و قومی در ایران ربط دارد در سه گانه طبیعت، معماری و مردم شناسی ثبت کنند تا هم برای آیندگان به یادگار بمانند و مضاف بر آن نمایش جلوه های شکوه ایران برای اینکه جذب توریست شود و خود مردم تصمیم بگیرند به ایران گردی بروند و یا یک فرد خارجی تصمیم بگیرد بیاید تا با مردم ایران، فرهنگ آن، اقوام آن و ... آشنا شود، تاثیرگذار است و از این جهت بیشترین نزدیکی را با پیام این دوره از همایش به نام «چهره ایران» دارد. به همین علت بیشترین تنوع عکس و بزرگترین فضا به این بخش تعلق گرفته است؛ شاید اگر کل خانه هنرمندان را هم به این بخش اختصاص می دادند باز هم نمی توانستیم گوشه ای از ایران را نشان دهیم.

عرب زاده با اشاره به اینکه حدود 800 اثر از حدود 125 عضو این انجمن به دست ما رسید و ما حدود 85 اثر از 83 نفر انتخاب کردیم؛ حداقل یک عکس از هر نفر که البته می توانستیم اثار بیشتری هم داشته باشیم ولی محدودیت فضا داشتیم، افزود:
دوره قبل هم بسیار خوب بود، هرچه جلوتر می رویم کار بچه ها حرفه ای تر شده و انتخاب بین آنها سخت تر می شود. مسلما سال بعد هم باید بهتر از امسال باشد. یک سری از برنامه ها هم دوره های پیش خیلی بهتر از این دوره بود که امید داریم دوره بعد باز پیشرفت داشته باشیم.

logo-samandehi