رهایی و جنگ؛ گفتگو با حسن قائدی


در حاشیه برگزاری 10 روز با عکاسان ایران که از 14 تا 23 آذر در خانه هنرمندان برگزار شد، با حسن قائدی گفتگویی داشتیم که در ادامه خواننده آن هستید.

قائدی در مصاحبه با گالری آنلاین گفت: نشان دادن زندگی در جنگ بسیار اهمیت دارد زیرا امید به رهایی و امید به نجات است.
وی از بی تفاوتی جامعه رسانه و به ویژه دوستان عکاس نسبت به تحولاتی که در کشور می افتد گلایه داشت زیرا انتظار آن می رفت که در 10 روز با عکاسان عکس هایی از مرزهای کشور که در معرض تهدید هستند به نمایش گذاشته شود. قائدی دلیل این ملاحظه کاری را بی طرفی یا ادعای روشنفکری و عدم ایجاد ناراحتی برای فرد یا افرادی، عنوان کرد.

این عکاس در ادامه گفت: بخشی از تاریخ که با عکس ثبت می شود در ذهن ها ماندگارتر است و امانتداری انتقال این اسناد بزرگترین ویژگی عکاسی خبری است که ما هیچ بهره ای از آن نبرده ایم.

قائدی با بیان این مطلب که تاریخ را در خاورمیانه غربی ها ثبت می کنند، افزود: نونهال امروز در سوریه، تونس، لیبی و مصر 30 سال بعد که به تاریخ خود مراجعه می کنند، تمام تصاویر و منابع آن از غرب است. متاسفانه ما رسانه ی تاثیر گذار در دنیا نداریم و نتوانستیم زندگی مردم جنگ زده را به دنیا و نسل های بعدی نشان دهیم.

وی تاکید کرد: زندگی همیشه و در بدترین شرایط اقتصادی، امنیتی، نظامی و بهداشتی در جریان است . این یعنی امید به تفییر وجود دارد که اتفاقا بهتر از عکس های

جنگ جواب می دهد. قائدی در ادامه گفت: من در جنگ سوریه زمان هایی که در خط مقدم نبودم از زندگی مردم در سطح شهر عکاسی می کردم از کشوری که در حال جنگ است و مردم آن زندگی روزمره خود را داشتند و به کافی شاپ، سینما، مدرسه، دانشگاه و اداره می رفتند. اما رسانه هایی که در خدمت جریان استعماری بودند ادعا دارند، در سوریه تعدادی آدم به اجبار دولت زندگی می کنند که شبانه روز موشک باران می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: در جنگ سوریه میتوانستیم بهتر عمل کنیم و با تقسیم مناطق مختلف عکاس ها مسئولیت رسانه ای خود را انجام دهند. اما هنگامیکه آدم های نظامی تصمیم های رسانه ای اخذ می کنند، دچار ضعف مدیریتی می شویم.

حسن قائدی، در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار عکس زمان خاصی دارد، گفت: هر ثبتی به معنای انتشار نیست و زمان در انتشار عکس مهم است، گاها زمان در سرعت عمل و گاها به عنوان انتخاب زمان مناسب است.

این عکاس درباره ی نیاز به توضیح برای عکس اذعان داشت: بعضی ها مخالف توضیحات هستند. واقعیت این است که عکس بخشی از واقعیت و همه ی واقعیت نیست. یکسری چیزها در عکس قابل دیدن نیست، پس ناگزیریم توضیح دهیم. البته اینطور نیست که متن جای ایده و تلاش عکاس را بگیرد.


تهیه و تنظیم: آذر عباسی

logo-samandehi