نوگرایی و جوانگرایی در گالری بین المللی احسان

روایت احسان کتابچی از ده سال فعالیت فرهنگی


"در اختیار قرار دادن فضای داخلی و خارجی گالری، برای برگزاری نشست ها و وركشاپ ها و كلاسهای آزاد و هر برنامه خلاقانه و جدیدی كه طرح آن به گالری ارائه شود بصورت رایگان از اهداف این مجموعه است." این را دکتر احسان کتابچی، مدیر گالری احسان که از سال ۹۱ نمایندگی خود را در ایتالیا راه اندازی کرده اند، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین و در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه پاییز طلایی بیان کرد.

در ادامه خواننده این گفتگو باشید:

دكتر احسان كتابچی از هنرمندان برتر و دارای سوابق هنری و جوایز متعدد داخلی و بین المللی در رابطه با فعالیت های این مرکز فرهنگی و هنری توضیح داد: مجموعه‌ی گالری احسان در سال١٣٨٨فعالیت خود را بر محور كشف استعدادهای جوان و در اختیار گذاشتن فرصت برای هنرمندان جوان و همچنین گسترش عرصه فرهنگی و زمینه برپایی مكانی برای استفاده از رهنمودهای پیشكسوتان هنر و هنرهای تجسمی ،آغاز به کار كرد.

همچنین در سال ١٣٩١ با تاسیس بنیاد فرهنگی در اروپا موفق شد تا شعبه دیگر خود را در ایتالیا و تحت نظر حوزه فرهنگ و هنر آن كشور تاسیس كند و هم اكنون گالری بین المللی احسان در تدارك سالگرد ١٠ سالگی خود است.

دکتر کتابچی در ادمه افزود: اصولا گالری ها باید رویكرد یک مركز فرهنگی هنری داشته باشند و گالری احسان نیز از این نظر كاملا با اصول و مبانی داخلی هماهنگ است و با مسیر مراكز فرهنگی موفق دنیا به خصوص مراكز فرهنگی در فرانسه همسو است.

در اختیار قرار دادن فضای داخلی و خارجی گالری (كه بسیار منحصر به فرد است)برای برگزاری نشست ها و وركشاپ ها و كلاسهای آزاد و هر برنامه خلاقانه و جدیدی كه در قالب طرح به گالری ارائه شود بصورت رایگان از اهداف این مجموعه است، كه با مشاركت هنرمندان ما از سراسر ایران انجام می گردد.
در این زمینه بسیار موفق بوده ایم و این ایده باز كه پذیرای طرحهای هنرمندان است بازخورد بسیار خوبی داشته است و بسیار هدفمند است.

وی در رابطه با نحوه انتخاب و داوری آثار گفت: تیم تحقیقاتی و داوری گالری احسان متشكل از هنرمندانی در رشته های مختلف هنرهای تجسمی است و در این ١٠سال بصورت ثابت ما را همراهی می كنند. همیشه در مسیر نوگرایی و سرمایه گذاری در هنر ،حركت می كنند و سبك ها و هنر های جدید را دنبال و پس از نقد و بررسی و برگزاری كلاسهای آموزشی و مشاوره ای، امكانات و شرایط نمایش و برگزاری رویدادهای جدید را برای هنرمندان فراهم می كنند، در كل بستری فراهم گردیده است كه تمامی عزیزان بتوانند با دیدگاه های نو و خلاقانه و با مشورت تیم های داوری و تحقیقاتی ما، خودشان و هنرشات را معرفی نمایند.

"پاییز طلایی" عنوان نمایشگاه پایانی فصل پاییز گالری احسان است. مدیر گالری هدف از برگزاری این نمایشگاه را چنین شرح داد:

در آخرین هفته پاییز تصمیم بر آن شد كه نمایشگاهی با عنوان پاییز طلایی با محوریت نمایش آثار برگزیده ی نمایشگاه های سه ماه پاییز برگزار شود. این نمایشگاه كه گشایش آن مصادف بود با شب یلدا با همین عنوان نام گذاری شد و پس از بررسی و داوری مجدد تعداد ٢٢هنرمند و ٣٥اثر از مجموعه هنرهای تجسمی عكس و نقاشی و حجم انتخاب شد.

این مجموعه حاصل نمایش آثار هنرمندانی است كه در سه ماه پاییز با گالری احسان همكاری داشته اند.

ایده تا اجرای این مجموعه ٢١روز به طول انجامیده كه تلاش شبانه روزی عوامل و كیورتور این نمایشگاه بسیار ستودنی است.

ابعاد و اندازه كارهای این مجموعه متفاوت و از حجم ٢٠در٢٠تا بزرگترین اثر١٥٠در١٥٠سانتیمتر است.
در چیدمان آثار سعی برآن شده تا موضوع و تكنیك های همسان در كنار هم به نمایش درآیند و در كل مجموعه بسیار زیبایی از نظر بصری به نمایش گذاشته شود، لذا تكنیك های اجرا نیز متفاوت است ولی در انتخاب هنرمندان سعی بر آن شده كه بیشترین همخوانی چه از نظر اجرا و تكنیك و چه از نظر سبك انتخاب شود.

این هنرمند با اشاره بر همکاری هنرمندان بسیاری با این مجموعه در طول ده سال، افزود: رویكرد جوانگرایی و میدان دادن به جوانان با استعداد در اولویت های گالری قرار دارد، لذا انتخاب این ٢٢هنرمند به منزله تمایز نیست بلكه با توجه به ابعاد آثار این مجموعه نمایش در دوهفته آتی نیز با ٢٤هنرمند موفق دیگر تكرار خواهد شد.

وی در پایان افزود: در پایان از مجموعه موفق گالری آنلاین كه تلاش زیادی برای پوشش رویدادهای هنری و معرفی هنرمندان و گالری ها در این زمانه سخت ،انجام میدهند تشكر ویژه دارم و از تمام همراهان و مدیران و داوران گالری و تیم تحقیقاتی و كیورتورهای پرتلاش نگارخانه بین المللی احسان سپاسگزارم و مفتخریم كه همه این عزیزان در این ١٠سال در كنار هم حركتی پویا داشته ایم.

نمایشگاه "پاییز طلایی" تا پنجم دی ماه در گالری احسان به نشانی نیاوران، اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi