گفتگو با داور جشنواره عکس آب

حسن غفاری از داوران چهارمین جشنواره ملی عکس آب با شعار «آب برای همه» در رابطه با این دوره از نمایشگاه و کیفیت آثار ارائه شده در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، گفت: اگر بخواهیم این دوره را از نظر کمی و آماری با دوره قبل مقایسه کنیم امسال ما افزایش شرکت کننده داشتیم و به ما آمار قابل قبول 6000 عکس رسیده است؛ پذیرش آثار از طریق سایت انجام می شد که حتی افرادی هم از کانادا، ژاپن و هرات عکس ارسال کرده بودند ولی چون یکی از بندهای این جشنواره محدوده جغرافیایی ایران را قید کرده است، امکان وارد کردن این آثار در مسابقه وجود نداشت.

از جهت کیفی اگر منظورمان بخش فنی عکس ها باشد، آثار قابل قبول است، چون به هر صورت تکنولوژی عکاسی و دوربین عکاسان از سطح بالایی برخوردار است ولی اگر از لحاظ ترکیب بندی و زیبایی شناسی بخواهیم نظر دهیم، می توان از بین 6000 عکس، آثاری را پیدا کرد که دارای این بیان بصری خیلی قوی باشند و نگاه زیبایی شناسانه و هنری را هم داشته باشند.

غفاری در ادامه اظهار داشت: برگزارکننده باید این محدودیت ها را برای عکاسی کنار بگذارد زیرا می خواهد از عکاسان کمک بگیرد و یک نگاه بصری و یک پیام تصویری را به کمک عکاسان به جامعه منتقل کند و زیرا عکاسی میان رشته ای است و پل ارتباطی و واسطه میان علوم است. متاسفانه بسیاری از عکاسان ما خیال می کنند دانستن فنی عکاسی کافی است در حالی که دانش موضوعی عکاس نسبت به یک موضوع باید بیشتر از دانش فنی عکاسی وی باشد زیرا ورود به یک علم جدید در حال رخ دادن است.

این هنرمند اشاره کرد که باید برگزار کننده نسبت به موضوعی که ارائه می دهد تئوری تولید کند، اهداف را شفاف تر بگوید، مسئله را باز کند و آن را به خوبی شرح دهد؛ یعنی یک سری اطلاعات و مطالب را بصورت شفاهی از طریق نشست، ورکشاپ، آموزش و .... ارائه کند و عکاس بعد از آگاهی از این موضوعات به سمت عکاسی برود؛ چون نوع عکاسی ما در اینجا کاربردی است.

این داور جشنواره به معیارهای داوران در انتخاب آثار این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: هر داور به هنگام قضاوت براساس اطلاعات عمومی خود راجع به موضوع، دانش عکاسی وضعیت نگاه بصری خود به موضوع، رشد بصری که در جامعه وجود دارد، رعایت بندهای آیین نامه توسط عکاس و شرایط فنی عکس تصمیم می گیرد و نظر می دهد. داوری یک پروسه یک مرحله ای نیست؛ چهار ، پنج بار این اتفاق رخ می دهد و هر بار آثار غربال می شوند. تجربه خود داورها هم در داوری و هم در دانستن موضوع بسیار مهم است.

غفاری در رابطه با نقش هنرهای تجسمی در فرهنگسازی مصرف آب اذعان کرد: عکاسی یک موقعیت رسانه ای است و خاصیت رسانه آموزشی دارد و یکی از صادق ترین، ساده ترین و دم دست ترین و یک زبان عامه فهم را در درون خود دارد. عکاسی خیلی زود جایگاه خود را در علوم اجتماعی پیدا کرده است. چون عکس به راحتی منتشر می شود، دم دست است، به آسانی دیده می شود، دریافت پیام از آن بسیار آسان است، مردم در این برهه از زمان وابستگی به تصویر دارند، خوانش تصویر بسیار زودتر از تیتر و متن است و این بخاطر عادت بصری انسان است. ما در عکاسی تصویر آماده داریم ولی در تیتر باید مخاطب خود تصویر بسازد. اگر بخواهیم از عکس و هنرهای تجسمی کمک بگیریم پیوستگی، وسعت تکرار آن و تداوم آن تاثیرگذار است و این یعنی تصحیح فرهنگ. فرهنگ یک عامل انسانی است که عکاسی و هنرهای تجسمی می توانند ابزاری برای تغییر این عامل باشند. با توجه به گستردگی عکاسی، می تواند بسیار در این زمینه مناسب باشد و نقش آن بر کسی پوشیده نیست.

logo-samandehi