روایت بهزاد بهروزنیا از طنین زندگی؛

فراخوانی انسان به زندگی در دامان طبیعت

"طنین زندگی به مفهوم ضرب آهنگ زندگی است" این را بهزاد بهروزنیا کیوریتور نمایشگاه "طنین زندگی 4" ضمن تشریح روند برگزاری فراخوان و نمایشگاه، در آستانه گشایش این رویداددر در نگارخانه لاله تهران بیان کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

چهارمین نمایشگاه سالیانه گروهی عکس طنین زندگی با تعداد 46 قطعه عکس از 32 عکاس با موضوع: طبیعت و منظره، قومیت نگاری و مناظر شهری به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه عکس طنین زندگی از سال ۱۳۹۵ هرساله با همت باشگاه عکاسان طنین با  هدف فراخوانی انسان به زندگی درطبیعت و معرفی جاذبه های بکر ایران و دیگر کشور ها بنا نهاده شده است.

حسن غفاری، بردیا سعادت، مهرداد مشرقی، مصطفی سپه وند، مجید حجتی، شباب گلچین، مهدی فرزامی، بهزاد بهروزنیا، امیر بدر عظیمی، فهیمه تولائیان، مریم تنها، سید علی حسینی،  احمد حامی مطلق، سعید ذکریا پور، اسماعیل رضائی اقدم، سمانه راهی، رسا رضا نیا، تکتم شعبانی، مهدی ساعت ساز، فاطمه سوزنی، تینا طاهری، حجت ظفرخواه، محمد علیزاده نیا، منا عبدالله پور عراقی، خاطره عادلی تاجانی،  پری قورچیانی، رضا کامران سامانی، وحید قربانی شریف، نازی کیمیایی زیرک، فاطمه محمدیان، مهرالاعظم محتشم، زینب ملک محمودی و محمد مهدی ملک از عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند و بهزاد بهروزنیا نیز کار گردآوری آثار را بر عهده داشته است.


بهزاد بهروزنیا کیوریتور نمایشگاه "طنین زندگی 4" در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با جمع وری آثار این مجموعه توضیح داد: این نمایشگاه طی دو فراخوان جمع آوری شده است؛ فرخوان اول با موضوع عکاسی از مناظر شهری و روستایی بود که آقای حسن غفاری کار انتخاب آثار را بر عهده داشتند و چون تعداد آثار انتخابی توسط ایشان کم بود و به تنهایی ظرفیت برگزاری یک نمایشگاه مجزا را نداشت با نمایشگاه سالانه باشگاه عکاسان طنین که با عنوان «طنین زندگی» چهار سال است برگزار می گردد ترکیب شد کار انتخاب آثار طنین زندگی را بنده (بهزاد بهروزنیا) به عهده داشتم. البته موضوع عکس های رسیده به دو فراخوان به هم نزدیکی دارد.

وی در مورد هدف جمع آوری این مجموعه بیان کرد: نمایشگاه طنین زندگی در واقع حرکتی بود که از سال 1395 آغاز به کار کرد و سال اول آن در اصفهان و سه سال بعدش در تهران برگزار گردید. هدف این نمایشگاه پاسداشت طبیعت و فراخوانی انسان به زندگی در دامان طبیعت است در واقع عکس ها علاوه بر معرفی جاذبه های بکر گردشگری، آداب و سنن زندگی روستایی را به تصویر می کشند و به نوعی آن را ستایش می کنند تا مخاطب کمی از زندگی شلوغ و شتاب زده شهری به خصوص شهری مثل تهران فاصله بگیرد.

بهروزنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی روند شکل گیری ایده تا اجرا، انتخاب آثار و تکمیل مجموعه و مدت زمان سپری شده تا نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه در آبان ماه سال 1398 فراخوان خود را ویژه اعضاء رسمی باشگاه عکاسان طنین منتشر کرد، که با استقبال اعضاء حدود 650 اثر برای داوری ارسال گردید و  بعد از داوری که در بهمن ماه 1398 انجام شد  قرار بر اجرای نمایشگاه در اسفند بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا تا این تاریخ به تعویق افتاد.

این هنرمند عکاس در مورد تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثاری که به نمایش در می آید گفت: در این نمایشگاه 46 عکس در اندازه 40 در 60 در معرض نمایش گذاشته می شود؛ که جز چند اثر که نگاهی انتزاعی به طبیعت دارند باقی آثار رئالیستی هستند و تا حد امکان به واقعیت وفادار بوده اند.

بهروزنیا در توضیح علت انتخاب عنوان "طنین زندگی 4" و مفهومی که هنرمندان این مجموعه به دنبال انتقال آن به مخاطب بوده اند بیان کرد: طنین زندگی به مفهوم ضرب آهنگ زندگی است، همانطور که در بالا اشاره کردم ستایش زندگی در طبیعت و دور از زندگی شلوغ شهری هدف اصلی این نمایشگاه است و من فکر می کنم ضرب آهنگ یا همان طنین زندگی به خاطر همراهی انسان با طبیعت و  تامل با آن در این نوع زندگی بیشتر از زندگی یکنواخت شهری است.

به گفته کیوریتور این نمایشگاه، معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه، در هر دو فراخوان مطابقت عکس ها با موضوع و هدف نمایشگاه بوده است؛ همچنین علاوه بر آثار رسیده در این نمایشگاه از اساتید حرفه ای که به عکاسی از طبیعت و قوم نگاری مشغول هستند نیز دعوت شد تا آثار خود را به نمایش بگذراند.

وی در آخر افزود: این نمایشگاه با همت باشگاه عکاسان طنین برگزار می گردد باشگاه عکاسان طنین هم اکنون دارای 120 عضو فعال است که همواره با اجرای برنامه هایی مانند تورهای عکاسی و طبیعت گردی از اعضاء دعوت می شود چند روزی در دامان طبیعت زندگی کنند و عکاسی کنند. و در نهایت آثار برتر را در معرض دید عموم می گذارد.

 نمایشگاه گروهی عکس «طنین زندگی4» عصر روز جمعه 6 تیرماه از ساعت 16 الی 20  گشایش می یابد.بازدید از این نمایشگاه (به غیر از ایام تعطیل) تا روز پنج‌شنبه 19 تیرماه 99 از ساعت ۹ تا ۱۳ و 14 تا 18 ادامه دارد. همچنین پنجشنبه ها نمایشگاه تا ساعت 13دایر است.

علاقه مندان برای تماشای این آثار می توانند به نگارخانه لاله به نشانی: خیابان خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

logo-samandehi