نگاهی به برترین تصاویر حیات وحش آفریقا

بنیاد حیات وحش آفریقا از عکاسی برای الهام بخشیدن به نسل بعدی حافظان محیط زیست استفاده می‌کند.

تصویری از یک گوریل کوهستانی متفکر با چشمان نارنجی درخشان برنده جایزه برتر جوایز عکاسی حیات وحش آفریقایی «بنجامین مکپا» در سال ۲۰۲۲ شد. این عکس که توسط عکاس مقیم ایالات متحده، میشل کرانز گرفته شده است، به دلیل ثبت احساسات میمون، طی مراسمی در موزه ملی نایروبی در پایتخت کنیا مورد تقدیر قرار گرفت.

این جایزه سالانه که توسط بنیاد حیات وحش آفریقا (AWF) در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، به افتخار رئیس جمهور فقید تانزانیا، که بیشتر وقت خود را به آموزش حفاظت از محیط زیست در آفریقا اختصاص داد و یکی از اعضای هیئت مدیره AWF بود، نامگذاری شده است. هدف آن نه تنها نمایش آثار عکاسان، بلکه افزایش آگاهی از حیات وحش آفریقا در سرتاسر جهان است.

ماموریت اصلی AWF این است که از طریق برنامه‌های مختلف حفاظتی و اجتماعی اطمینان حاصل کند که حیات وحش و مناطق وحشی در آفریقای مدرن رشد می‌کنند. اما چالش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد و مانع اصلی «رهبری و مالکیت محدود آفریقایی‌ها در بخش حفاظت از محیط زیست» است.

برای بسیاری از آفریقایی‌ها، طبیعت فقط چیزی نیست که باید به آن نگاه کرد و آن را تحسین کرد، بلکه آن‌ها وقتی یک فیل را می‌بینند یادشان می‌افتد که محصولات آن‌ها از بین می‌رود و مردم کشته می‌شوند. یکی از مزایای جوایز عکاسی این است که حیوانات و طبیعت را به آفریقایی‌ها به شکلی متفاوت و مثبت نشان می‌دهد.

سال گذشته، مجموعه عکس‌های این مسابقه در چند کشور آفریقا به نمایش درآمد و با استقبال مثبت مردم محلی روبه رو شد. این رویداد بیشتر از یک مسابقه عکاسی، یک برنامه آموزشی است. امسال تعداد بیشتری از آفریقایی‌ها در مسابقه شرکت کردند و AWF تلاش می‌کند تا دسترسی جوانان به پارک‌های بازی و تجهیزات دوربین را بهبود بخشد تا در آینده ابزار بیشتری برای شرکت در مسابقه داشته باشند.

اما مزایای جوایز عکاسی حیات وحش آفریقایی دوچندان است. این جوایز نه تنها حیات وحش آفریقا را برای مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، بلکه به مردم جهان نیز نشان می‌دهد. این رقابت به ایجاد بحث‌های بین‌المللی در مورد حفاظت از محیط زیست، ترویج گردشگری و کمک‌های مالی کمک می‌کند.

یکی از تصاویری که امسال در رده «Creative Digital» برنده شد، یک نوزاد پانگولین شکم سفید یتیم را نشان می‌دهد که روی دست‌های پرورش‌دهنده‌اش قرار گرفته است. پرلینا سوما اوون، عکاس اهل آفریقای جنوبی، گفت که هدف او از این عکس تاباندن نوری به گونه‌های در معرض خطر انقراض است. او که در آپارتاید بزرگ شده، در کودکی اجازه بازدید از پارک‌های بازی را نداشته و حالا می‌خواهد به مردم، به ویژه کودکان، تصاویری از حیات وحش آفریقا نشان دهد. او گفت: «بسیاری از کودکان در آفریقا بودجه یا فرصتی برای رفتن به پارک‌های بازی و دیدن حیوانات از نزدیک ندارند و به همین دلیل است که عکاسی بسیار مهم است.»

سوما اوون با کار داوطلبانه به کودکان یاد می‌دهد که چگونه از حیات وحش عکاسی کنند و تأثیر آن را از نزدیک دیده است. او گفت: «در کمتر از دو ماه کلاس‌ها، کودکان حدوداً یازده ساله طرز فکر خود را در مورد حفاظت از محیط زیست تغییر داده‌اند و این دانش را به جوامع خود باز می‌گردانند. عکاسی ابزار مفیدتری نسبت به آمار برای این جوامع است، زیرا چیزی ملموس به آن‌ها می‌دهد که می‌توانند به طور کامل درک کنند.

عکاس کنیایی، آنتونی اوچینگ اونیانگو با تصویری لطیف از خرطوم فیل که سر یک محیط‌بان را نوازش می‌کند، برنده رده «قهرمانان حفاظت» شد. او معتقد است که عکاسی می‌تواند با گسترش طرز فکر مردم در مورد حیات وحش، تأثیر مثبتی بر حفاظت داشته باشد.

او گفت: «بیشتر تصاویر از محیط‌بانان در آفریقا نشان دهنده محیط بان‌هایی است که اسلحه در دست دارند. من می‌خواهم ارتباط شخصی محیط‌بانان با حیات وحش را نشان دهم. برای من، محیط‌بانان خواهر، برادر، پدر و مادر من هستند و به خاطر حمایتشان از حیات وحش سزاوار احترام زیادی هستند.»

logo-samandehi