تصویری که جایزه جهانی عکاسی سونی را برد کار هوش مصنوعی بود

برنده یک جایزه مهم عکاسی بعد از این که فاش کرد عکسش به کمک هوش مصنوعی خلق شده، از دریافت جایزه خودداری کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از بی بی سی، بوریس الداگسن، هنرمند آلمانی، با عکسی تحت عنوان «حافظه مخدوش» به عنوان برنده جایزه جهانی عکاسی سونی در بخش عکاسی خلاق آزاد اعلام شده بود.

آقای الداگسن می‌گوید قصدش از این کار آزمایش این مسابقه و دامن زدن به بحث‌ها در مورد آینده عکاسی بوده است.

برگزارکنندگان این مسابقه به بی‌بی‌سی گفته‌اند بوریس الداگسن آن‌ها را در مورد میزان استفاده از هوش مصنوعی «گمراه» کرده است.

بوریس الداگسن در بیانیه‌ای که روی سایت خود منتشر کرده، اعتراف کرده که «شیطنت» به خرج داده و از داوران «برای انتخاب این عکس و تبدیل این لحظه به لحظه‌ای تاریخی» تشکر کرده است.

الداگسن در ادامه بیانیه خود نوشته: «تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی و عکس‌های واقعی نباید در جایزه‌ای شبیه این با هم رقابت کنند. این‌ها ماهیتی متفاوت با هم دارند و تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی عکس محسوب نمی‌شوند. به همین خاطر من هم این جایزه را قبول نمی‌کنم.»

این تصویر که از سوی داوران به عنوان برنده بخش عکاسی خلاق آزاد انتخاب شده، پرتره‌ای سیاه و سفید از دو زن متعلق به دو نسل متفاوت است.

استفاده از هوش مصنوعی در همه چیز از ترانه تا مقاله نویسی یا خودروهای بدون راننده، تراپیست های چت‌باکسی و حتی تولید دارو موضوع بحث در ماه‌های گذشته بوده و حالا موضوع استفاده از هوش مصنوعی از جمله تصاویر جعلی مورد توجه قرار گرفته است.

آقای الداگسن گفته است با نامزد کردن عکسی که محصول هوش مصنوعی بوده به دنبال باز کردن بحث بر سر این موضوع بوده است.

آقای الداگسن گفته است با نامزد کردن عکسی که محصول هوش مصنوعی بوده به دنبال باز کردن بحث بر سر این موضوع بوده است.

یک سخنگوی سازمان جهانی عکاسی گفته است که آقای الداگسن در گفتگوهای پیش از اعلام برنده مسابقات گفته بود که این تصویر کار مشترکی با همکاری هوش مصنوعی است.

به گفته آنها این عکاس درباره «فرصت‌های خلاقیت تازه از طریق هوش مصنوعی» ابراز علاقه کرده و تاکید کرده که تصویرش تا حد قابل توجهی حاصل دانش عکاسی خود اوست.

به گفته آنها بخش عکاسی خلاق آزاد در این مسابقات به روی رویکردهای متفاوت عکاسی باز است و به همین دلیل و پس از گفتگو با بوریس و تضمین‌هایی که او در اختیار ما گذاشت به این نتیجه رسیدیم که عکس او ویژگی‌های لازم برای شرکت در رقابت‌ها را دارد. این سخنگو گفته است این سازمان به اهمیت موضوع هوش مصنوعی واقف است اما این مسابقه همیشه بستری برای عکاسی خلاق و ماهرانه هنرمندان خواهد ماند.

logo-samandehi