به بهانه روز جهانی جهانگردی - 27سپتامبر

نگاهی به زندگی و آثار ارنست هولتسر، عکاس و جهانگرد آلمانی

معرفی هنرمند


ارنست هولستر، عکاس و جهانگرد آلمانی، در روز هفتم ژانویه سال ۱۸۳۵ میلادی در روستایی در اطراف شهر تورینگن آلمان به دنیا آمد.وی در مدرسه فنی به تحصیلات رشته مخابرات (تلگراف) پرداخت و به دلیل استعداد و دانش بالا در دولت انگلیس استخدام شد. او برای نظارت بر سیم کشی تلگراف به کشور های مختلفی سفر کرده بود و در یکی از ماموریت ها به ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه سفر کرد. او در ایران علاوه بر نظارت بر سیم کشی تلگراف وظیفه تدریس این فن را به مهندسان ایرانی در مدرسه دارالفنون برعهده داشت.

او پس از اتمام ماموریت اش باری دیگر به ایران سفر کرد و به شهر اصفهان رفت و در این شهر با بانویی ایرانی - ارمنی به نام مریم حق نظر در سال ۱۸۷۰ میلادی ازدواج کرد. او پس از ازدواج شروع به عکاسی از شهر اصفهان کرد. وی تعداد کمی نیز عکس از شهرهای مختلف همچون کاشان، قم و تهران ثبت کرده است.

او نظر عجیبی نیز درباره ایرانیان داشت که در یادداشت های او یافت شد:

" ایران و اصفهان در آستانه یک تحول فرهنگی قرار گرفته‌ا ند و از چند سال پیش به این طرف بسیاری از عوامل بیگانه اغلب به سبک اروپایی دارند در این کشور نفوذ می‌کنند. عمارت‌های کهن، عادات و آداب و رسوم تدریجا از بین می‌روند به طوری که تا چند سال دیگر آنچه را که شاردن و تاورنیه به وصف آورده‌اند پیدا نتوان کرد. ... از این گذشته طی دوران اقامتم فرصت یافتم از منظره‌ها و ساختمان‌ها و میدان‌های جالب عکس‌برداری کنم . . . "

وی در سوم جولای سال ۱۹۱۱ میلادی ( ۷۶ سالگی ) در جلفای اصفهان چشم از جهان فروبست و در همان جا و در آرامگاه ارامنه دفن شد.

یک قرن پس از مرگ وی، تمامی متعلقات او به نوه اش که در کشور آلمان در شهر مانستر زندگی می کرد، رسیده بود. روزی بر اثر ترکیدگی لوله آب خانه اش، نوه هولستر مجبور شد چند جعبه چوبی که متعلق به پدربزرگش بود را از زیر زمین خارج کند. پس از باز کردن، این جعبه ها حاوی صدها شیشه نگاتیو قدیمی از عکس های هولستر بود. علاوه بر نگاتیوها دفترچه خاطرات ارنست هولستر نیز در جعبه ها یافت شد. نوه ی هولستر بعد ها به ایران سفر کرد و نمایشگاهی از عکس های پدربزرگش را برگزار کرد.

عکس های او گنجینه ای با ارزش از فرهنگ، آدب و رسوم و خود مردمان آن دوره است.

هولستر علاوه بر عکاسی، تحقیقات مختلفی نیز انجام داده و یاداشت های بسیاری در رابطه با ایران از خود به جای گذاشته است. برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ خورشیدی عکس های او در ایران به همراه برخی از یادداشت هایش در کتابی به نام " ایران در یکصد و سیزده سال پیش" به چاپ رسید. البته قرار بود که جلد دومی نیز برای این کتاب منتشر شود که متاسفانه نیمه تمام باقی ماند. البته چندین سال بعد سازمان میراث فرهنگی کتابی تقریبا کامل از عکس ها و نوشته های او به چاپ رسانده است.

همچنین در سال ۱۳۸۸ خورشیدی فیلمی به نام " خانواده ارنست " در ایران ساخته شد که یادبودی از وی به حساب می آید.

تصاویری که در ادامه میبینید، تصاویر بی نظیر یک مهندس آلمانی ، "ارنست هولستر" که عکاس حرفه ای نیز بود، ثبت شده است. او را از پیشگامان عکاسی در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی می دانند که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه به ایران سفر کرده و مدت زیادی ( ۲۰ سال ) را در شهر اصفهان اقامت داشت.

۱) بانوان ارمنی

۲) بانوان بختیاری

۳) مردی در دوره قاجار

۴) مردان قاجاری

۵) تهیه کره زنان و مردان قاجاری

۶) نوازندگان زن ، دوره قاجار

۷) روحانیون اصفهانی

۸) تفنگداران قاجار

۹) بانوی جوانی در جلفا، اصفهان

۱۰) بانوان ایرانی در دوره قاجار

۱۱) میرزا اسدالله خان از مردان مشهور دوران قاجار

۱۲) مردان قاجاری

۱۳) مدرسه انگلیسی زبان در جلفا، اصفهان

۱۴) یک گروه موسیقی

۱۵) ورزشکاران زورخانه ای در دوان قاجار

۱۶) نمایش تعزیه از کودکان در ماه محرم

۱۷) مسعود میرزا ظل‌السلطان ، شاهزاده قاجاری

۱۸) موبدان زرتشتی در شهر یزد

۱۹) مردی در دوره قاجار

۲۰) پوشش عام زنان در دوره قاجار


logo-samandehi