نگاهی به آثار برگزیده جشنواره عکس سونی

مسابقه عکس سونی یکی از رویدادهای مهم حوزه عکاسی است که شرکت‌کنندگان آن از سرتاسر دنیا هستند. این رویداد را یکی از جشنواره‌ها و گردهمایی‌های پرمخاطب است که با مجموع سی هزار دلار جایزه نقدی میزبان برگزیدگان است. اما یکی دیگر از بخش‌های مهم این رویداد اعطای تجهیزات به برگزیدگان است. آنچه در این رویداد اهمیت دارد پوشش و گستره جهانی است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، فراخوان مسابقه عکاسی ۲۰۲۳ سال خردادماه سال ۱۴۰۱منتشر شد. در ادامه نیز نمایشگاه این رویداد از ۱۴ آوریل تا ۱ مه در سامرست هاوس برگزار می‌شود.

خبرگزاری «گاردین» آثار برگزیدگان رویداد ۲۰۲۳ را در گزارشی منتشر و در گزارش خود آورده است: یک کارخانه سیمان ویران شده، خودرویی غرق شده، زنان شجاع جمهوری دموکراتیک کنگو و تعدادی راکون شهری... همه اینها و بسیاری موارد دیگر در فهرست برندگان کلی رده‌های حرفه‌ای امسال قرار دارند.


عکس سال و مقام اول در مسابقات حرفه‌ای، پرتره


«جنگ ما»/ از کشور پرتغال/ عکاس: ادگار مارتینز


مارتینز درباره این اثر به «گاردین» گفته است: «در سال ۲۰۱۱ ، دوست من آنتون همرل که عکاس خبری است به لیبی سفر کرد تا درگیری بین نیروهای طرفدار رژیم و نیروهای ضد قذافی را پوشش دهد.

او در 5 آوریل توسط شبه نظامیان دولتی ربوده و کشته شد. ناامید از عدم پیشرفت در تحقیقات برای یافتن بقایای فانی او، در سال ۲۰۲۲ به لیبی سفر کردم. این مجموعه کارهایی که قبلاً دیده نشده بود، به عنوان پرتره ای از آنتون از طریق افرادی که او از آنها عکس گرفته و ملاقات کرده؛ همچنین سایر افراد درگیر در درگیری، ساختار یافته است.


بخش اثر شاخص در عکاسی


بدون عنوان/ از کشور ژاپن/ از سری عکس‌های « Untitled, from the series Illuminance »/ عکاس: «Rinko Kawauchi»/ رینکو کاوائوچی


در توضیح این عکس آمده است: رینکو کاوائوچی یکی از مهم‌ترین عکاسان ژاپنی در دنیای امروز است. کاواچی را به دلیل ثبت تصاویر صمیمی و درخشان از لحظات زودگذر زندگی روزمره به شهرت بین‌المللی دست یافته است.


مقام اول معماری و طراحی


«کارخانه سیمان»/ از کشور چین/ عکاس: فن لی


در توضیح این اثر آمده است: کارخانه سیمان «تیشان» در شهر «گویلین» در جنوب چین واقع شده است. این کارخانه در سال ۱۹۹۶ ساخته شده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ساخت و ساز شهری «گویلین» ایفا کرده است؛ این کارخانه در ابتدا در منطقه دیدنی رودخانه «لی» در «گویلین» قرار داشت و حالا جابجا شده است و به نوعی از ساختمان های قدیمی، برج های آب، استخرها و خطوط راه آهن گذر کرده است.


مقام دوم در بخش خلاقیت


«Noemi Com»/ از کشور ایتالیا/ عکاس: «Lupus Hominarius »/لوپوس هومیناریوس


گاردین درباره عکاس و اثرش نوشته است: «لوپوس هومیناریوس به افسانه‌های «کالابریا» در کشورش پرداخته که پیرامون پیکره گرگینه روایت شده است.

طبق افسانه‌های عامیانه، شما می‌توانید در نتیجه یک نفرین یا از طریق بیماری، یا گاز گرفتگی و هر اتفاق ظاهر نامربوط دیگر تبدیل به گرگ شوید. در شهرهای «کالابریا» افراد زیادی به این افسانه اعتقاد دارند که موضوع و تاکید اصلی آن بر خوب بودن است.

مورد دیگر اینکه افسانه‌ای که در بسیاری از شهرهای «کالابریا» مورد قبول است، مربوط به اولین شب عروسی است، که در آن عروس به دست شوهر گرگ خود کشته می‌شود؛ غالباً چنین داستان‌هایی برای جلوگیری از تنها بیرون رفتن زنان در روستا به خصوص در شب ساخته می‌شده است.


مقام اول دربخش پروژه‌های مستند


جنبش صلح زنان درکنگو/ از بریتانیا/ عکاس: «Hugh Kinsella Cunningham»/ هیو کینزلا کانینگهام


در عکس‌نوشت این اثر توسط «گاردین» اینگونه آمده است: «با گذشت نزدیک به ۲۰ سال از درگیری که منجر به کشته شدن پنج میلیون نفر می‌شود، جمهوری دموکراتیک «کنگو» بار دیگر به سمت هرج و مرج می‌رود. با اینکه درگیری مجدد با شورشیان در سال جاری توجه جهان را به خود جلب کرده اما در این میان سهم حیاتی زنان در صلح نادیده گرفته شده است. علیرغم تشدید خشونت، برخی زنان آن را نقض حقوق بشرمی‌دانند و در مورد خشونت قریب الوقوع هشدار داده‌اند و می‌دهند. این دسته از زنان کنگو از رهبران شورشیان درخواست می‌کنند که حملات را متوقف کنند. باید تاکید کرد که آنها با انجام این کار، ریسک‌های زیادی را متحمل می‌شوند و ممکن است به دردسر بیفتند.


مقام اول در بخش حیات وحش و طبیعت


«Cities Gone Wild»/ از ایالات متحده آمریکا/ عکاس: «Corey Arnold»/کوری آرنولد


«گاردین» درباره « Cities Gone Wild» اینگونه توضیح داده است: این روند به تحقیق درباره سه حیوان باهوش خرس سیاه، کایوت‌ها و راکون‌ها اختصاص دارد. این سه گونه به طرز منحصر بفرد خود را برای زنده ماندن و حتی رشد در فضایی شهری و انسانی مهیا کرده‌اند و به این وسیله است که از خطر انقراض در امان مانده‌اند. کاری که آرنولد (عکاس اثر) انجام داده این بوده که حیوانات مذکور (بخصوص) راکون‌ها را در سرتاسر ایالات متحده آمریکا مورد ردیابی و کاوش قرار داده است. تا به این ترتیب هم خودش و هم مخاطبانش از چگونگی سازگاری آنها با شهرنشینی روبه گستردگی بیشتر و بهتر مطلع شوند.


مقام سوم در بخش پرتره


«Egungun Voodoo Society, Benin»/ انجمن وودو اگونگان، بنین/ از کشور فرانسه/ عکاس: « Jean-Claude Moschetti»


در عکس‌نوشت اثر درباره انجمن وودو آمده است: Egungun یک انجمن مخفی است که ارواح اجدادی را گرامی می‌دارد. اعتقاد بر این است که این ارواح مراقب خویشاوندان زنده خود هستند. آنها عزیزان و خویشان را برکت می‌بخشند و محافظت می‌کنند. آنها همچنین نسبت به وقوع حوادث به زندگان هشدار می‌دهند و البته در صورت بی‌توجهی خویشان را مورد مجازات قرار می‌دهند.

ارواح همچنین می‌توانند از جامعه در برابر بیماری‌های همه‌گیر و جادوگران محافظت کنند. حتی ممکن است از آنها دعوت شود که به صورت فیزیکی به زمین بیایند! وقتی آنها این کار را انجام می‌دهند، Egungun به نوعی مخزن چنین ارواحی است. عکاس تلاش داشته با اثرش افسانه‌‌ای قدیمی را به صورت نمادین در قالب عکس ثبت کند.


مقام سوم، رقابت حرفه‌ای، منظره


«Loss and Damage »/ «ضرر و زیان»/ از کشور ایتالیا/ عکاس: فابیو بوچیارلی


سوژه این اثر ماشینی غرق شده است. در توضیح اثر بوچیارلی آمده است: «سودان جنوبی از زمان استقلال خود در سال ۲۰۱۱ با خشونت سیاسی و بی‌ثباتی مواجه بوده است. اکنون برای چهارمین سال متوالی شاهد سیل‌های عظیم است. از سال ۲۰۱۹ ، فصول بارانی بی‌سابقه بخش‌های زیادی از کشور را زیر آب برده است. بارش شدید باران و سیل خانه‌ها، محصولات کشاورزی، دام‌ها، مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی را با خود برده و خسارات زیادی به جاده‌ها و پل‌ها وارد کرده است. بحران آب و هوا چالش‌های بیشتری را برای این کشور آسیب پذیر ایجاد می‌کند. فابیو بوچیارلی خواسته با عکسش توجه جامعه جهانی را به اوضاع موجود در سودان جنوبی جلب کند که موفق هم بوده است.


مقام سوم در بخش محیط زیست


«Green Dystopia»/«دستوپی سبز»/ از کشور آلمان/ عکاس: اکسل خاویر سولزباخر


این عکس درباره آووکادو و اهمیت آن است. در توضیح آن آمده است: «محبوبیت آووکادو در دهه‌های اخیر افزایش یافته است و بار عمده آن بر دوش ایالت «میچوآکان» مکزیک است. تقاضای بالای بین‌المللی منجر به کشتزارهای گسترده‌تر شده؛ طوری که اکنون جنگل‌ها به طور غیرقانونی برای کاشت آووکادو بیشتر پاکسازی می‌شوند. به راحتی می‌توان دلیل این اتفاق را دریافت. دلیل چنین چالشی این است که بیش از سی‌هزار شغل در منطقه به آووکادو و کشت آن بستگی دارد و درآمد سالانه آن دو و نیم میلیارد دلار است که رقمی چشمگیر محسوب می‌شود. موضوع دیگر اینکه کارتل‌های مواد مخدر اکنون به پتانسیل درآمد حاصل از تجارت آووکادو کشیده شده‌اند!


مقام سوم در بخش طبیعت بی‌جان


«Cryogenia»/ از کشور لهستان/ عکاس: «Jagoda Malanin»/جاگودا مالانین


مالانین می گوید: «من به لحظه یخ زدگی علاقه دارم. او درباره واژه Cryogenia » اینگونه توضیح داده است:

Cryogenian زمان تغییرات شدید بیوسفر است که طی آن شاهد شروع یخبندان شدید و ورود سیاره به حالتی به نام زمین گلوله برفی خواهیم بود.

جاگودا مالانین در ادامه درباره شیوه عکاسی‌اش به «گاردین» گفته است: اشیایی که من از آنها عکس می‌گیرم، گنجینه‌های کوچکی هستند که دخترم انتخاب کرده و در ادامه به شکل یخی منجمد درآمده‌اند. این پدیده سوالاتی را ایجاد می‌کند. مثلا اینکه، آیا این کار برای زنده ماندن از فاجعه قابل انجام است؟ چه بر سر ما خواهد آمد؟ اما اینکه با وجود هزاران زباله شناور در آب آیا اتفاقات خوبی در انتظار زمین و ماست؟ پاسخ این سوال را نمی‌دانم. آنچه می‌دانم این است که چنین سوالاتی ارزش پرسیدن دارند.


مقام سوم در بخش نمونه‌کارها


«Riverland» و پروژه‌های دیگر/ از کشور هلند/ عکاس: «Marjolein Martinot»


مارتینوت می‌گوید: «ریورلند یک پروژه عکاسی آنالوگ است که در سال ۲۰۲۰ شروع کردم. این پروژه صحنه‌های مختلفی را به تصویر می‌کشد. «پرتره‌ها»، «طبیعت‌های بی‌جان» و مناظر (که داخل و اطراف رودخانه‌ها و آبراه‌های جنوب فرانسه را در بر گرفته‌اند سوژه‌های من هستند که نسبت به آنها دغدغده دارم.

او درباره هدفش از ثبت و ارائه اثرش به جشنواره عکس سنی ۲۰۲۳ می‌گوید: «من می‌خواستم شیوه‌ای را به تصویر بکشم که یک رودخانه پر پیچ و خم، مسیرهای ادامه‌دار و غیرمنتظره‌ زندگی را بازتاب می‌دهد.


مقام دوم در بخش ورزش


«Mundialito»/« موندیالیتو»/ از کشور ایتالیا/ عکاس: «Andrea Fantini»/ آندره آ فانتینی


توضیح این عکس از زبان «گاردین» به این قرار است: « Mundialito» نام مستعار یکی از مهم‌ترین جام‌های بومی فوتبال در آمریکای جنوبی است. این رویداد در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و در حال حاضر ۸۰ تیم مردان و ۳۲ تیم زنان از جوامع آمازونی پرو، بولیوی و کلمبیا طی یک گردهمایی ۱۲ روزه با هم به رقابت می‌پردازند.

آندره می‌گوید: اهمیت «Mundialito» بسیار فراتر از فوتبال است. این رویداد یک کارکرد اجتماعی، سیاسی برای توانمندسازی در برابر نیروهایی است که جوامع بومی آمازون را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد.


چند اثر از جشنواره سونی در سال ۲۰۲۲


«مدیریت خشم» برنده بخش «جهان طبیعی و محیط زیست» و بخش آزاد مسابقه عکاسی سونی۲۰۲۲

از مجموعه «دهکده»، برنده دسته «معماری و طراحی» بخش حرفه‌ای مسابقه عکاسی سونی ۲۰۲۲

«زیر مهتاب»، برنده «عکاس جوان سال» مسابقه عکاسی سونی۲۰۲۲

logo-samandehi