مروری بر زندگی و آثار هنرمندان عکاس مسیحی ایرانی به بهانه ی آغاز سال نو میلادی(بخش دوم)

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین در آستانه ی آغاز سال نو میلادی با توجه به حضور و تاثیرات چشمگیر هنرمندان ایرانی مسیحی بر تاریخ ، فرهنگ و هنر ایران مروری خواهیم داشت بر زندگی و آثار چند تن از هنرمندان عکاس مسیحی ایرانی .

Click to enlarge

میناس پادگرهانیان

میناس (مگردیچ) پادگرهانیان (1264-1351ش)، معروف به استاد میناس، عکاس، در جلفای اصفهان به دنیا آمد. وی عکاسی را در هندوستان فراگرفت.

استاد میناس نخستین عکاس خانۀ اصفهان را، در 1290ش، در خیابان چهارباغ این شهر به نام عکاسی میناس دایر کرد. او در سال هایی که در اراک به فعالیت می پرداخت عکس های بسیار کوچکی تهیه می کرد که در میان گل سینه جا می شدند. بیشتر عکس های استاد میناس مربوط به بناهای تاریخی و خانواده های قدیمی اصفهان است اما مهم ترین مجموعۀ عکس های وی عبارت اند از: عکس های مربوط به مراسم اعدام چهارصد دزد و راهزن، به سفارش ادارۀ نظمیۀ اصفهان، در 1303ش و عکس های مربوط به مهاجرت ارمنیان ایران به ارمنستان در 1325ش.

Click to enlarge

Click to enlarge

نیکول فریدنی

نیکول فریدنی (1314-1386ش)،عکاس و طبیعت نگار، پدر عکاسی نوین ایران و سلطان عکاسی طبیعت، در اصفهان به دنیا آمد. وی عکاسی را از سن چهارده سالگی، در کرمان، نزد حسین شریفی، آغاز کرد و پس از آن به صورت خودآموز فراگیری آن را ادامه داد.

فریدنی سال ها به منزلۀ عکاس حرفه ای با شرکت ملی نفت ایران همکاری داشت. او طی سال ها فعالیت هنری نمایشگاه های متعددی را در کشورهای فرانسه، کانادا و سوئد برگزار کرد.

از آثار وی مجموعۀ عکس های مناظر طبیعی ایران در کتابی با عنوان مناظر طبیعی ایران و همچنین مجموعه عکس های بناهای دیدنی شهر یزد در کتابی مجزا چاپ شده است. دریافت جایزۀ اول عکاسی از کشور سوئد از جمله افتخارات وی محسوب می شود.

Click to enlarge Click to enlarge
Click to enlarge Click to enlarge

Click to enlarge

واهان ترپانچیان

واهان ترپانچیان (1291-1377ش)، عکاس، فیلم بردار و پایه گذار نخستین لابراتوار عکس رنگی در ایران، در ارزروم ترکیه به دنیا آمد. او سالها به صورت خودآموز در زمینۀ عکاسی فعالیت کرد و تجربیات فراوانی اندوخت.

پایه گذاری نخستین لابراتوار عکس رنگی در ایران با نام فتو واهه در خیابان جمهوری، چاپ نخستین نگاتیوهای رنگی در ایران و فیلم برداری از نخستین فیلم ناطق شانزده میلی متری ایران به نام دستکش سفید، به کارگردانی پرویز خطیبی، در1330ش، از جمله فعالیت های حرفه ای ترپانچیان است.

Click to enlarge Click to enlarge
Click to enlarge Click to enlarge

logo-samandehi