حرکت بينال ونيز در خلاف جهت تئوري‌هاي ترامپ

مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر درخشش هنرمندان ايراني در پنجاه و هشتمين دوره بينال ونيز خاطرنشان کرد: هنرمندان حاضر در اين رويداد با زبان هنر نشان دادند که با سياست ها و تئوري‌هاي دونالد ترامپ مخالف هستند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، پنجاه و هشتمين بينال هنر ونيز با شعار «باشد که در زمانه جذابي زندگي کنيم» 21 ارديبهشت ماه آغاز به کار کرد و با وجود راه يافتن ايران به جمع شش کشور نهايي براي دريافت «شيرطلايي» اين دوره از جشنواره؛ اعضاي هيات پنج نفره داوران براي معرفي ايران به عنوان کشور برگزيده نهايي به اجماع نرسيدند.
اما درخشش پاويون ايران در اين دوره بينال ونيز تا حدي بود که بسياري از روزنامه نگاران و وب سايت هاي خبري بين الملي ضمن تقدير و ستايش از هنر هنرمندان ايراني، پاويون جمهوري اسلامي ايران در پنجاه و هشتمين دوره بينال ونيز را يکي از شکوهنمدترين و جذاب ترين پاويون هاي 89 کشور حاضر در اين رخداد دانستند و نقدها و گزارش هاي فراواني از توفيق هنر ايراني را روي خروجي خبرگزاري ها و صفحات روزنامه هاي خود قرار دادند.

هادي مظفري مدير کل اداه هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز شنبه پيش از عزيمت به پاريس گفت: اين هشتمين حضور جمهوري اسلامي ايران در طي بازه زماني دوسالانه بينال ونيز در گام پنجاه و هشتم آن بود. از جمع اين هشت دوره، دو دوره پيش از انقلاب بوده و شش دوره بعد از انقلاب اسلامي، کشورمان در اين رويداد حضور داشته است.

وي ادامه داد: امسال با وجود شرايط خاص منطقه و شرايط سياسي که براي ايران وجود داشت انگيزه جدي داشتيم تا در اين بين حضور پررنگي داشته باشيم و نام ايران به عنوان يکي از کشورهاي صاحب هنر، تمدن و فرهنگ در بين 89 کشور حاضر در اين رخداد حضور داشته باشد.

مظفري با تاکيد بر آنکه حضور ايران در اين دوره بينال ونيز که از آن به عنوان المپيک هنر ياد مي شود بسيار داراي اهميت بود خاطرنشان کرد: تلاش کرديم تا با وجود تمام فشاري که رسانه هاي گروهي و سياستمداران خارجي براي ايران به وجود آوردند با حضور خود در اين رخداد نشان دهيم که در عمل حرف آنها محقق نخواهد شد.

وي ادامه داد: همين باعث شد تا هنرمندان ما با انگيزه بيشتري در کنار تيم اجرايي و مديريتي وارد عرصه شوند و در کنار تلاش يک ماهه اي که صورت گرفت در اين بينال حضور پيدا کرديم. اين درحالي است که ساير کشورها قريب به يک سال يا بيش از يک سال براي حضور در اين بينال بين الملل تلاش مي‌کند.

مظفري با اشاره به نقل قول رييس هيات داوران بين‌المللي اين دوره از بينال ونيز گفت: رييس هيات داوران بينال ونيز در پيامي که براي ايران فرستاد يادآور شده که «ايران را ديديم و توجه همه ما را برانگيخت؛ ولي اجماع پنج نفره ميان هيات داوران براي اهداي شير طلايي ايجاد نشد.»
به گفته مدير کل اداه هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بسياري از رسانه‌ها و خبرنگاران دنيا از بين 89 کشور، ايران را جزو شش کشور جذاب اين دوره معرفي کردند و هنوز هم رسانه هاي گروهي دنيا هر روز در حال نگارش درباره پاويون ايران و آثار هنري حاضر در اين دوره هستند.

مظفري با اشاره به سخنان «راف روگوف»، هنرگردان (کيوريتور) بينال بين‌المللي ونيز در مراسم افتتاحيه گفت: وي در مراسم افتتاحيه بينال ونيز گفت «اين رويداد بين‌الملل آنتي تز و خلاف جهت تئوري هاي دونالد ترامپ حرکت مي کند. مرزبندي ها، فاصله گذاشتن ميان کشورها، نگاه به مقوله مهاجران و پديده مهاجرت به عنوان يکي از سياست هاي مطرود رييس جمهوري آمريکا در ميان جهانيان؛ مورد قبول من نيست و قطعا ما و هنرمندان اين مسير را دنبال نمي‌کنيم.»
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا نام غرفه ايران را «از بودن و سرودن» انتخاب کرديد، گفت: اين نام با توجه به شعر دکتر محمدرضا شفيعي کدکني انتخاب شد و هدف مان اين بود که نشان دهيم براي هنر و هنرمندان ايراني هدف زندگي در زمانه جذابي است که در حال تجربه کردن آن هستيم. در حقيقت واژه «زندگي»؛ کليد واژه پاوين ايران در پنجاه و هشتمين بينال ونيز بود.

مدير کل اداه هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره هنرمندان و آثار ارائه شده آنها در اين دوره بينال ونيز گفت: اثري که آقاي رضا لواساني به ونيز آورد، اثري فاخر و مجلل بود و بيشتر از آنکه يک ميز شام باشد يک مسير زندگي را بيان مي‌کرد. چلچراغ هاي باشکوهي|، ظروف، ميوه هاي روي ميز و طراحي صندلي هايش، همه و همه دست به دست يکديگر داد تا بازتاب معنا و جريان زندگي را در قالب يک اثر هنري با نگاه خلاق هنرمندان ايراني به مخاطبان عرضه کند.

وي ادامه داد: خانم سميرا عليخانزاده با اثر خود مروري داشته بر خاطرات و گذشته زندگي و اين نگاه را ممزوج کردن عکس هاي خانوادگي و نامه هاي قديمي به مخاطبان عرضه کرده است. همچنين علي ميرعظيمي هنرمند سوم و جوان ما با موضوع فراگيري و آموزش با ويدئو آرت خود تلاش کرد تا اميد را به ذهن بيننده متبادر کند. تلاشي که يک کودک با همه سختي ها و دشواري ها از خود نشان مي دهد تا براي رسيدن به آرزو و آرمانش اميد خود را از دست ندهد.

مظفري در پاسخ به اين سوال که چرا کار آقاي ميرعظيمي در برابر آثار دو هنرمند ديگر کمتر مورد نقد هنرمندان حاضر در اين رويداد قرار گرفت گفت: زبان آقاي ميرعظيمي، زباني متفاوت از دو کار ديگر بود؛ اما مي توانم بگويم به عنوان فردي که بيشتر پاويون کشورهاي ديگر را ديدم، مدعي هستم بالاي 40 درصد کشورها با همين زبان بين‌المللي (ويدئوآرت) در اين رخداد حاضر بودند و با آن ويديو بود که حرف هاي‌شان را با مخاطب خود مي زدند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال کشور برزيل با دو ويديو در اين دوره حضور داشت که توجه بسياري را به خود جلب کرد. کار آقاي ميرعظيمي شايد در کنار چيدمان هاي متفاوت ما که بسيار مورد استقبال جهاني قرار گرفت، کمتر مورد نقد قلم منتقدان قرار گرفت اما نسبت به کارهاي ديگر هنرمندان حاضر در اين رخداد بازخوردهاي بسيار مقبتي با خود به همراه داشت.

پیمایش به بالا