به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، روزنامه هنر چاپ لندن در مطلبي تصريح کرد: علاقه مندي به هنر خاورميانه در چين رو به افزايش است هر چند به تدريج. با آنکه تسلط هنر غربي و بومي در چين همچنان مشاهده مي شود، موزه هاي اين کشور نسبت به هنر ديگر مناطق کنجکاوي نشان مي دهند و اين علاقه مندي رو به تزايد، با توجه بيشتر به هنر خاورميانه در سطح بين المللي همراه شده است. با آنکه نام هاي مشهور و مطرح در عرصه هنري ترجيح دارند، تغيير در اين زمينه به کندي روي مي دهد و نزديکي بيشتر اين دو منطقه رو به پيشرفت ادامه خواهد داشت.
شعبه موزه هنر بازل سوئيس در هنگ کنگ هر روز آثار بيشتري از هنرمندان خاورميانه را مقابل چشمان علاقه مندان چيني به نمايش مي گذارد. ساني رهبر مدير اجرايي نگارخانه خط سوم در دبي که نمايشگاه هاي انفرادي از آثار هنرمندان ايراني را برگزار کرده، مي گويد، شاهد علاقه مندي بيشتري در شرق آسيا نسبت به هنر خاورميانه بوده است.
حضور منير شاهرودي فرمانفرمائيان نقاش پيشکسوت ايراني – آمريکايي در دوسالانه گوآنگجو (2016) يکي از نشانه هاي اين علاقه مندي است. همچنين نگارخانه پيلار کورياس لندن نيز هفته گذشته يک اثر از طلا مدني هنرمند نقاش ايراني ساکن آمريکا به نام «نورافشاني» را به قيمت 70 هزار دلار فروخت.
به نوشته روزنامه هنر، مارک اسپيگلر مدير بخش بين الملل موزه بازل سوئيس با اشاره به رونق آثار تجسمي در ايران و برگزاري شش نگارخانه در نمايشگاه سالانه هنر دبي سال گذشته مي گويد: طي يک يا دو سال آينده آثار هنرمندان تهراني در موزه بازل هنگ کنگ نمايش داده مي شود که به معناي افزودن ابعادي ديگر از نظر هنري به اين موزه است.
نمايشگاه «هنجار تازه» که هفته قبل در مرکز اولنس هنرهاي معاصر پکن آغاز شد و تا نهم ژوئيه (18 تير 96) ادامه دارد، شامل آثار دو هنرمند خاورميانه اي است؛ لانتين ژي هنرمند ساکن دبي که در دوسالانه ونيز از طرف امارات متحده عربي حاضر خواهد بود و سال گذشته در دوسالانه شانگهاي نيز شرکت کرد و سوفيا الماريا هنرمند آمريکايي قطري که در رويداد هنري پروژه شانگهاي از 22 آوريل تا 30 ژوئيه (2 ارديبهشت تا 8 مرداد) شرکت مي کند.
هر دوي اين هنرمندان به پيامدهاي جهاني سازي علاقه دارند و آثارشان ترکيبي از هويت آنها و فرهنگ خليج فارس را منعکس مي کند که تا حدي تغيير در چين و هنر اين کشور را در ده هاي اخير نيز نشان مي دهد.
لي کيو موزه دار ارشد در موزه راک بند مي گويد: مردم امروزه از هنر خاورميانه بيشتر مطلع هستند و اين موضوع در اخبار و فضاي مجازي بسيار پرطرفدار است. با وجود اين هنر خاورميانه اين روزها در شهرهاي اصلي چين کمتر به نمايش در مي آيد، غير از چندين هنرمندي که در نمايشگاه هاي مورد حمايت دولت ها و دوسالانه ها حاضر هستند که بيشتر بر اهميت جاده ابريشم تاکيد دارد.
فابيو روسي يکي از صاحبان نگارخانه «روسي و روسي» لندن که آثار عکاسي عباس کيارستمي کارگردان ايراني را اکنون در حال نمايش دارد، مي گويد: هنگ کنگ نسبت به شهرهاي ديگر چين فضاي بهتري براي نمايشگاه ها است، اما مجموعه داران چيني اخيرا افق هاي ديگري غير از هنر غربي و بومي را نيز مي بينند.
وي افزود: به نظر من هنگ کنگ جامعه بازتري است و آزادي براي برگزاري اين نمايشگاه ها در آن بيشتر است. دو منطقه خاورميانه و شرق دور موضوعات مشترکي براي آفرينش آثار هنري دارند که شامل هويت، انسجام، سانسور و خودسانسوري است و همين امر موجب رونق آثار هنري خاورميانه در اين منظقه مي شود.
