“عطش جاودان” به گالري خورشيد مي رود

"عطش جاودان" نمايشگاه گروهي با آثار نقاشي، نقاشيخط و حجم است که به کيوريتوري گروه هنري نيلي از روز جمعه 8 شهريورماه در گالري خورشيد برپا مي شود.

هنرمندان:

آناهيت محبي، شهرزاد شهسواري فرد، بابک ديندارلو، مريم خرازيان، سارا حق بيان، بهاره زارع، منيژه دينياري، فاطمه فربود، پگاه طاهباز، سميرا علي نيا، فرشته فرجادنيا، سعيده شکوهي، اميرعلي صالحي، زهرا رحمني، مريم پاکدامن، مليسا نورورزي فر، سحر نعيمي، پرستو مجاوري، ندا توکلي، فهيمه آراسته پور، فوژان تائبي، فاطمه سادات غفورزاده، مريم تفکر

نمايشگاه "عطش جاودان" تا 13 شهريورماه همه روزه بجز سه شنبه از ساعت 16 الي 20 دابر خواهد بود و گالري خورشيد به نشاني بلوار آفريقا، کوچه تور، پلاک 70، واحد1 ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.

منيژه دينياري  

کارشناس ارشد گرافيک از دانشگاه آزاد تهران مرکز

تدريس طراحي و نقاشي از سال 1386

هر ماده اي در درون خود داراي حرکت و تکاپوست، هر موجودي از جمله انسان، در طبيعت داراي حرکتي دروني است که باعث تغيير و تحول دائم آن مي شود و هيچ وقت در لحظه اي از زمان و مکان، موجودي ثابت و ايستا نيست. از طرف ديگر، نقاشي ثبت يک واقعه يا رويداد يا تصوير در يک لحظه ي معين از زمان و يا يک مکان معين است، پس چگونه يک نقاش مي تواند عنصر حرکت و پويايي را در اثر خودش دخالت بدهد؟

حرکت ممکن است با نقطه يا خط ايجاد شود و به شکل هاي مختلفي مطرح گردد. پس از مطالعه روي خطهاي پهلوي و کوفي در پايان نامه خود، و آشنايي با زيبايي هاي موجود در خط فارسي، و آموزشهاي باارزش استادم آقاي نقاشيان در زمينه ترکيب بندي خط چيني، و ترکيب آن با فضاي شعرهاي زيباي ايراني ، که داراي حرکتهاي معنوي هستند، به اين گونه نوشتار علاقمند شدم. حرکت در خط و نقطه در اين گونه از ترکيب بندي بسيارزيبا و دقيق به نمايش در آمده است.

آناهيت محبي

متولد 1347، از نوجواني نزد استاد جاجويي در شهر مشهد کار طراحي و نقاشي را  آغاز کرد و با مطالعه بر روي آثار نقاشان روس به اين هنر بيشتر علاقه‌مند شد و در ادامه تحت تاثير نقاشان امپرسيونيسم شيفته ي سبک اين نقاشان شد.

وي پس از پايان دوره ي ليسانس در رشته ي شيمي از دانشگاه فردوسي مشهد  در دبيرستان تيزهوشان آغاز به کار کرد و همزمان نقاشي را ادامه داد .سپس در رشته ي نقاشي دانشگاه آزاد مشهد مشغول به تحصيل شد.

نقاشي هاي او با الهام از طبيعت ،انسان  و رازها و نجواهاي نهفته در آن ، بيا ن حالات روحي اوست.

در مجموعه ي برگها، تشويش و آشفتگي روح برگها را آکنده است. گاه به آرامش ميرود و بنوعي آبستره منتهي ميشود و گاه به هرج و مرج امپرسيونيسم کشيده مي‌شود.

کافه در شب نمايشي از تنهايي انسان در فضاي تاريک و روشن بن بستي به نام کوچه است که گاه درخشش نوري مصنوعي زيبايش ميکند. اما تو بالاخره بايد بلند شوي و به بن بست تاريک و تهي کوچه بپيوندي.

نقاشي گلهاي رز زرد، نمايش ظهر زيبايي از تابستان به همراه تمام سکوت و نجوا‌هاي آن در پيشواز ويراني و گسستگي فضاي تهي عصري دلتنگ  است.

تابلو دختر، تناقضي ست ميان کودکي، جواني و پيري در قاب صورت دخترکي که بر پرده اي بر ديوار فشرده ميشود. اگر لحظه اي به حال خود رها شود يکباره فرياد بر ميآورد و تمام نقاشي صداي جيغ ميشود.

مريم خرازيان

متولد خرداد ۱۳۵۹ است. از سال ۱۳۷۶ تا کنون در زمينه گرافيک، نقاشي و عکاسي مشغول به فعاليت است.

فعاليت حرفه اي  را با عکاسي تبليغاتي و صنعتي و با شرکت ايران خودرو آغاز کرد و در ادامه با تمرکز بر موضوع گردشگري به عنوان مدير هنري انتشارات راهنماي سفر  به طراحي و چاپ کتاب هاي گردشگري به زبان فارسي مشغول فعاليت شد.

درحال حاضر مدير نشر مه در و مدرس دانشگاه است.

اين اثر بداهه نويسي تحت تاثير شعر مولانا است.

دنيا همه هيچ و

اهل دنيا همه هيچ

اي هيچ براي هيچ

بر هيچ مپيچ

داني که پس از عمر

چه ماند باقي

مهر است و محبت است و

باقي همه هيچ  مولانا.

اکروليک و ورق طلا 100*100

مليسا نوروزي فر

متولد ۱۳۶۱ در رشت

کارشناس گرافيک از دانشگاه هنر و معماري تهران، مجسمه ساز، گرافيست و مدرس

بررسي تکنيکهاي سازگار آموزش حجم سازي در کودکان، با رويکرد توسعه خلاقيت هنري.

تبيين آثار با رويکرد پاسداشت محيط زيست و ارتقا آرامش فردي

زهرا رحمني

متولد فروردين 1348

کارشناسي گرافيک از دانشگاه الزهراء 

کارشناسي ارشد پژوهشي هنر از دانشگاه تربيت مدرس

مدرس دانشگاه و هنرآموز بازنشسته ي آموزش و پرورش

"خط، خوشنويسي، تصوير، تصويرسازي، نقوش و بافت هاي گوناگون در ارائه ي آثار هنري و آموزش هنر به دانشجويان و هنرجويان همواره مورد توجه و علاقه ي باطني و خلاقيت در اين دو مقوله يعني خط و تصوير محور و هدف اصلي تلاش وي بوده است".

اثر اول: "نقش نيمه برجسته"

جانوري با دم شير، بدن عقاب، سر سگ و پنجه هاي عقاب است که پرنده اي اساطيري را که پيشينه ي آن به دوره ي باستان ميرسد را نشان ميدهد. مرغي فراخ بال که بر درختي درمان بخش که دربردارنده ي تخمه ي همه ي گياهان است آشيان دارد و تشکيل شده از پرندگان دانا از حوادث غيب.

توجه به موتيف ها و نقشمايه هاي باستاني بکار گرفته شده در آثار به جا مانده در ميراث فرهنگي و هنري ايران و جهان همواره مورد دقت و توجه من بوده است. که خوشبختانه امروزه گرايش به اين نقوش از سوي جامعه ي هنري و جوانان بيشتر هم شده و کاربرد ويژه اي در ارائه ي آثار حجمي و نشانه ها و ساير موارد پيدا کرده است.

در اين اثر که از نقش يک جام نقره اي مربوط به دوره ي ساساني گرفته شده، با استفاده از متريال گل و گچ و روشهاي برجسته سازي به مطالعه ي حجمي اين نقش پرداخته شده چرا که هميشه نقوش برجسته و نيمه برجسته ي تمدن آشور و همينطور آثار تمدن رم و يونان باستان برايم بسيار جالب و قابل ستايش و تحسين بوده اند.

اثر دوم: تصوير سازي تخيلي

عنوان: "نيايش جوهر هستي"

"جمله معشوقست و عاشق پرده اي    زنده معشوقست و عاشق مرده اي"

"چون  نباشد عشق را  پرواي  او         او چو مرغي ماند بي پرواي او"

من چگونه هوش دارم پيش و پس        چون نباشد نور يارم پيش و پس"   ( مثنوي معنوي)  

جهان و هر چه در آنست تسبيح گوي خالقي دانا و تواناست. در اين اثر برايم اشعار مولانا و آموزه هاي اعتقادي منشا اثر بوده است. اينکه تمام کائنات در تمام لحظات حمد و ثناي خالق خود را بجا ميآورند و در مسير رسيدن به کمال مطلوب خود هستند. من اين مفهوم را با قرار دادن مهره هاي تسبيح فيروزه اي رنگ در قسمت چشم ها وبيني پرندگان نشان داده ام. يعني حتي در دم و بازدم تسبيح حق ميگويند.

از سويي اثر توجهي به سير تکامل آفرينش موجودات از درياها تا به موجودات خاکي و گياهان و انسان دارد و اشاره دارد به نوعي همزيستي و هارموني وهماهنگي بين آنها.

خورشيد يا نور جلوه اي از ذات الهي است  و نور از اسما اعظم ذات احديت.

شيوه ي طراحي کار: در ابتدا شکل يابي از درون اتودهاي خط خطي و به طور اتفاقي بود. سپس با توجه به تخيل و مهارت تصوير سازي اشکال و رنگها شکل گرفتند. موجودات لزوما موجودات واقعي نيستند در عين حال کاملا اشنا هستند.

تکنيک کار با زمينه ي آبرنگ روي مقواي بافتدارو با مداد رنگ ساخت و سازشده و هاشورهاي متنوع به عمق بخشيدن و پلان بندي کار کمک بسياري کرده است.

اتود اوليه

فوژان تائبي متولد تير ماه 1374

او نقاشي را از سال 1387 شروع کرد و از سال 1392 به شکل حرفه اي نقاشي را با تکنيک اکرليک آغاز کرد.

 شروع حرفه اي نقاشي او با تکنينک رئال و به صورت انتزاعي بوده است. وي آثاري در سبک هاي ماندالا، ميکس مديا، اکسپرسيونيسم، رئال و مينياتور به تصوير کشيده است.

نتيجه فعاليت او برگزاري يک نمايشگاه خصوصي در سال  2018 ميلادي در کاليفرنيا بوده است.

فوژان علاوه بر نقاشي فعاليت مستمري در زمينه ي طراحي و دکوراسيون داخلي، عکاسي، مجسمه سازي و گل آرايي دارد. وي هم اکنون فارق التحصيل مقطع کارشناسي مهندسي معماري است.

 اثر "افول سرواديک قو" مي تواند انتزاعي از نقاشي و متمايل به سنت هاي ما باشد که ضمن داشتن نگاه نوگرا به نقاشي هاي سنتي خودمان نيز متمايل است. در اين اثر مي توان به جست و جوي هويت هنر و معماري اصفهان اشاره کرد که بر گيرنده ي نگاهي شاعرانه به نحوه مرگ قو است. خالق اثر "افول سرواديک قو" با تلفيق خطوط نرم و بي پروا سعي در القاي لطافت قو و آواز عاشقانه ي قو داشته است. استفاده از رنگ سرمه ايي در تابلو القا کننده ي عشق سوزان قو است که در تار و پود اثر گره خورده است. خطوط و پيچ و تاب هاي طلايي اثر لحظات وداع را با رموز عاشقي طوري به نقش ميکشد که به بيننده گوشه ي دنج و آواز زيباي اختتاميه ي عاشقانه ي قو را پيش چشم مي آورد.

افولسرواديک قو|فوژان تائبي|شهريور 98

فهيمه آراسته پور متولد تير ماه 1350

او نقاشي را از سال  1365 به شکل حرفه اي با تکنيک رنگ و روغن آغاز کرد. شروع حرفه اي نقاشي او با تکنيک سورئال و متاثر از نقاشاني چون سالوادوره دالي و رنه ماگريت بوده است.

وي آثاري در سبک هاي ماندالا، ميکس مديا، اکسپرسيونيسم، رئال و سورئال به تصويرکشيده است.

نتيجه فعاليت او برگزاري يک نمايشگاه خصوصي در سال 2018 ميلادي در کاليفرنيا بوده است.

فهيمه علاوه بر نقاشي فعاليت مستمري در زمينه ي زبانشناسي نيز دارد، وي هم اکنون فارق التحصيل مقطع کارشناسي ارشد زبانشناسي است.

"رستگي" اثر فهيمه آراسته پور است که در گالري خورشيد به نمايش گذاشته شده است. اين اثر با تکنيک اکرليک اجرا شده است. اين تابلو دربردارنده ي غزل 37 از شاعر بزرگ لسان الغيب، حافظ است.

نقوش حاشيه ي تابلو نقوشي چشم نواز است که خالق اثر "رستگي" با نمايش محو و به رخ کشيدن هاله ايي از تصوير، سعي در القا ي مفهوم فنا پذيري زيبايي هاي مادي و معنوي دارد. شعر در فضايي ساده و بي هيچ نقش و نگاري به نمايش کشيده شده که القا کننده ي جهان هستي و عاري از نقش و نگار هاي فنا پذير جهان مادي است.

 رستگي|فهيمه آراسته پور|شهريور 96

پیمایش به بالا