گزارش نشست خبري دوسالانه مجسمه سازي

نشست خبري هشتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران با حضور اردشير ميرمنگره (معاون امور هنرهاي تجسمي موسسه توسعه هنرهاي تجسمي)، محمود بخشي (دبير هشتمين دوسالانه مجسمه سازي)، محمود محرومي (دبير اجرايي هشتمين دوسالانه مجسمه سازي) و عباس مجيدي (رئيس انجمن هنرمندان مجسمه ساز) روز سه شنبه نهم مهر ماه ۹۸ در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين، هشتمين دوسالانه مجسمه سازي تهران با همکاري اداره کل هنرهاي تجسمي، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر از اسفند ۱۳۹۸ تا ارديبهشت ۱۳۹۹ به صورت غير رقابتي برگزار مي شود که هادي مظفري رييس شوراي سياست­گذاري، محمود بخشي دبير دوسالانه و نرگس حريريان، ندا رضوي پور، بيژن غنچه پور، ملک داديار گروسيان، محمود محرومي و کامبيز موسوي اقدم اعضاي شوراي سياست­گذاري اين رويداد هستند.

محورهاي نشست خبري دوسالانه انجمن مجسمه سازان ايران، بيان نگاه انجمن هنرمندان مجسمه ساز و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي نسبت به دوسالانه مجسمه سازي بود و در مورد کيفيت برگزاري و تعامل هنرمندان با اين رويداد صحبت شد.

عباس مجيدي در ابتدا هدف اين رويداد را چنين تشريح کرد: هدف درک فضيلت مجمسمه سازي در فضاي معاصر بود و استفاده حداکثري از توانمندي هنرمندان مجسمه ساز کشور. بعد از چندين جلسه گفتگو و بررسي در سالانه هاي گذشته و با طرح موضوعات بنيادين، امکان اجراي فراخواني، رقابتي يا کيوريتال بودن رويداد را بررسي کرديم.
محور گفتگو را تعامل با مخاطب قرار داديم و اين دوسالانه در بستري پژوهشي شکل گرفت. از اين رو تحولات جديدي را خواهيم داشت، دشواري اين رويداد تعامل همزمان کيوريتور، هنرمند و مخاطب بوده است. همچنين حمايت مالي اين رويداد بار بسياري دارد که خوش بين به حمايت وزارت ارشاد و مسئولين منطقه گردشگري عباس آباد و شهرداري تهران هستيم.

محمود بخشي در ادامه گفت: ايده اصلي پشت تمام اين تغييرات حرکت به سوي فضاي آوانگارد بوده است که يکي از آنها غير رقابتي بودن رويداد است و ديگري اينکه پروسه کار را هم بتوانيم ببينيم و تنها نتيجه ارائه نشود. دوسالانه مي تواند به مسائلي فراتر از آنچه بحث مجسمه هاي شهري به آن مي پردازد، پاسخ دهد.

وي در ادامه افزود: در اين دوره موضوع نداريم، چرا که من معتقد هستم موضوع حالت فرمايشي و سفارشي پيدا مي کند، در صورتي که هنرمند خودش موضوع و مسئله را درست مي کند و حل مي کند و ارجاع داده مي شود به جهانبيني هنرمند. سعي ما در شوراي سياستگذاري بر آن بوده که به سوي بخش هايي برويم که جاي خالي آن ديده مي شود و روي آن کار نشده است.
محمود محرومي در مورد چگونگي برگزاري رويداد توضيح داد: ما به کلمه اي به اسم روند رسيده ايم چرا که هم گذشته و هم آينده را در خود دارد. ما از هنرمندان خواستيم پروپوزال هاي خود را ارائه دهند و در فرصت سه الي چهار ماهه ي شکل گيري نمايشگاه بتوانيم از کارگاه هنرمندان بازديد داشته باشيم و با آنها در ارتباط باشيم، طوري که روند کارهاي آنها را رصد کنيم.

محمود بخشي ضمن اشاره بر اينکه هنرمندان چهارماه فرصت دارند روي ايده هايشان کار کنند و اين مدت به صورت متني و ويديويي مستند خواهد شد ادامه داد: اميدواريم در جهت باز شدن پروسه کار هنري اين امر موثر باشد.

مجيدي در خصوص انتخاب فضاي باغ کتاب توضيح داد: دسترسي ها به اين محل، گستره فضا و فضاي مناسب براي ايجاد تعامل مناسب با مخاطب از جمله عوامل انتخاب اين محل بود.

وي در ادامه افزود: آئين نامه براي اين رويداد در انجمن وجود دارد ولي با تاکيد ما بر رويکرد معاصر موجب مي شود اين آئين نامه مرتب به روز شود و سعي کرديم از صاحب نظران استفاده کنيم، چرا که آئين نامه در بسياري موارد دست ما را مي بست؛ و اکنون تفکر و رويکرد کاملا معاصر است.

مجيدي با تاکيد بر اين که انجمن مجسمه سازان کاملا مستقل است و در عين حال که زير نظر ارشاد است اين موضوع از استقلال انجمن نمي کاهد، افزود: ارشاد و ما وظيفه حمايت از هنرمندان را داريم. ما به دنبال اين بوده ايم که هنرمندان آزادنه تجربه زيسته خودشان را ارئه دهند.

در ادامه نشست اردشير ميرمنگره در مورد رويکرد موسسه توسعه هنرهاي تجسمي بيان کرد: تلاش موسسه واگذاري برگزاري رويدادها توسط نهادهاي متخصص است که نهاد متخصص انجمن هاي هنري هستند و موسسه تنها با ذکر اين نکته اين کار را کرده که اين رويدادها به صورت فراگير براي تمام مجسمه سازان برگزار شود.

مجسمه ها چون کاربردشان در محل هاي مختلف است خيلي از نهادها ترجيح مي دهند که يک نهاد دولتي هم ارز خودشان مهر تاييد به مجسمه ها بزند ولي در نهايت تاييد تخصصي و حرفه اي مجسمه ها توسط انجمن مجسمه سازان انجام مي شود.

محمود بخشي ادامه داد: کيوريتور ها تا انتهاي فراخوان اعلام ميشود و هنرمندان ميتوانند با کيوريتوري که ترجيح ميدهند کار کنند.

اين روش بسيار جديد است ولي اميدواريم بتوانيم از هنرمنداني که بتوانند در اين روند کار کنند استفاده کنيم.
محمود محرومي در مورد سرانجام مجسمه هاي خلق شده در اين رويداد توضيح داد: ما به اين فکر کرديم وقتش است هنر با بدنه اجتماع تماس داشته باشد. چه مردمي که براي ديدن ان کارها آمده اند چه افرادي که براي انجام کار ديگري به فضاي باغ کتاب آمده اند.

کارها در فضاي بيروني و داخلي باغ کتاب قرار ميگيرد. ما در حال برسي هستيم تا بتوانيم برخي کارها خريداري و در باغ کتاب و نهادهاي ديگر قرار بگيرد.

مجيدي در تکميل توضيحات گفت: آثاري که قابليت نگهداري دارند خريداري خواهند شد ولي الزامي براي خريد تمام آثار نيست.

"در انتخاب فرايند هاي توليد اثر دخالت نخواهيم کرد" عباس مجيدي با ارائه اين توضيح بر استقلال هنرمندان تاکيد کرد.

دوسالانه هشتم با سه هدف اصلي برپا مي شود:

۱ـ با توجه به اينکه فرايند تجربه هنري نقشي کليدي در دريافت و ارتباط ميان مخاطب و هنرمند دارد و نيز به دليل اهميت کنکاش و مشارکت درآفرينش هنري، در اين دوره «روند» شکل گيري آثار مورد توجه است

۲ ـ ايجاد بستري مناسب براي تجربه گري و گسترش افق کار هنري از طريق تعامل خلاق هنرمند، کيوريتور و مخاطب است تا درک ملموس تري از روند کار هنرمندان شناخته شده و نيز شناسايي استعدادهاي جوان به دست دهد.

۳ ـ علاوه بر پروژه هاي مجسمه سازي، پروژه هاي آرشيوي، تحقيقاتي، اعم از فردي و گروهي که به شکل خلاقانه به گستره نوين مفهوم «مجسمه» در هنر معاصر توجه دارند نيز پذيرفته مي شوند.

رويکرد هاي اصلي اين اتفاق هنري بدين شرح است:

۱ ـ تمرکز بر فرايند و روند شکل گيري آثار

۲ ـ بازتعريف مرزهاي مجسمه سازي و حمايت از ديگر رسانه هاي هنر معاصر و پذيرش رويکردهاي بينارشته اي.

۳ ـ امکان حضور کيوريتورها در روند گسترش ايده و توليد اثر يا چيدمان و بازخواني آثار از پيش توليد شده و نيز پرداختن به اهميت پروژه هاي کيوريتوريال

۴ ـ توجه به محل برگزاري هشتمين دوسالانه، مکان ـ ويژگي، کنش آثار در فضا و ارتباط با مخاطب.

دوسالانه هشتم با سه هدف اصلي برپا مي شود:

1ـ با توجه به اينکه فرايند تجربه هنري نقشي کليدي در دريافت و ارتباط ميان مخاطب و هنرمند دارد و نيز به دليل اهميت کنکاش و مشارکت درآفرينش هنري، در اين دوره «روند» شکل گيري آثار مورد توجه است

2 ـ ايجاد بستري مناسب براي تجربه گري و گسترش افق کار هنري از طريق تعامل خلاق هنرمند، کيوريتور و مخاطب است تا درک ملموس تري از روند کار هنرمندان شناخته شده و نيز شناسايي استعدادهاي جوان به دست دهد.

3 ـ علاوه بر پروژه هاي مجسمه سازي، پروژه هاي آرشيوي، تحقيقاتي، اعم از فردي و گروهي که به شکل خلاقانه به گستره نوين مفهوم «مجسمه» در هنر معاصر توجه دارند نيز پذيرفته مي شوند.

رويکرد هاي اصلي اين اتفاق هنري بدين شرح است:

1 ـ تمرکز بر فرايند و روند شکل گيري آثار

2 ـ بازتعريف مرزهاي مجسمه سازي و حمايت از ديگر رسانه هاي هنر معاصر و پذيرش رويکردهاي بينارشته اي.

3 ـ امکان حضور کيوريتورها در روند گسترش ايده و توليد اثر يا چيدمان و بازخواني آثار از پيش توليد شده و نيز پرداختن به اهميت پروژه هاي کيوريتوريال

4 ـ توجه به محل برگزاري هشتمين دوسالانه، مکان ـ ويژگي، کنش آثار در فضا و ارتباط با مخاطب.

متن فراخوان

پیمایش به بالا