اهميت بالابردن ذائقه بصري و گرافيکي مخاطب

"از اهداف اصلي سرو نقره اي به نمايش گذاشتن دوسال فعاليت حرفه اي اعضاي انجمن طراحان گرافيک است." اين را محسن سليماني دبير ششمين دوسالانه طراحي گرافيک سرو نقره اي در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين مطرح کرد. در ادامه خواننده اين گفتگو باشيد.

محسن سليماني در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين ضمن تاکيد بر اينکه مخاطب اين رويداد عموم مردم و شهرونداني هستند که آثار گرافيکي را ميبينند و نه فقط سفارش دهندگان، بيان کرد: براين اساس اينکه مخاطب ها بدانند در حيطه گرافيک چه اتفاقي رخ داده است براي ما حائز اهميت است.

دوسالانه سرو نقره اي درواقع فرآيندي است براي اينکه طراحان صنفي و حرفه اي بتوانند برترين آثار خودشان را در اين دوسالي که فعاليت کرده‌اند به معرض ديد مردم و سفارش دهندگان بگذارند.

از آنجايي که ما تعداد کمي اثر در فضاي محدودي در اختيار داريم، شايد همه‌ي آثار طراحان گرافيک را نتوان به نمايش درآورد و محدود به ۱تا۳ اثر از هر يک خواهد بود.

وي در رابطه با رويکرد اين دوره از رويداد سرو نقره اي توضيح داد: ما در هر دوره سعي ميکنيم به بخشي از گرافيک که نياز بيشتري دارد و حائز اهميت است بپردازيم.

در اين دوره همچون سنوات گذشته و اين اواخر بحث  typeface  بسيار مورد توجه بوده و ما هم اين را ادامه داده‌ايم.

 نشست هاي جنبي اين رويداد با اين موضوع و با حضور ۳ استاد که سخنراني خواهند داشت در روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه برگزار خواهدشد.

بخش بعدي که باتوجه به روند رشد و نسبت به تکنولوژي، براي ما بسيار حائز اهميت بوده motion graphic است.

در اين بخش هم حضور طراحان را بيشتر داشته ايم و هم در نشست ها و مطالب نشريه داخلي انجمن صنفي به آن مي‌پردازيم.

سليماني با اشاره بر اينکه در اين رويداد بيشتر آثار حرفه اي مورد نظر است که سفارش دهنده داشته اند، افزود: ما در فراخوان اعلام کرده بوديم که حتما سفارش دهنده بايد مشخص باشد، يا اينکه براي ما اعلام ميکردند که اين کار چاپ شده يا بصورت چاپ براي ما مي‌فرستادند و يا اگر در سايتي نشر پيدا کرده بود لينک را براي ما ارسال ميکردند.

ولي آنچه که اهميت دارد تمام آثار سفارش دهنده داشته به جز بخش typeface، در اين بخش سفارش دهنده را حذف کرديم، اما از شرکت کننده ها خواستيم که يک بيانيه يا استيتمنت در خصوص چگونگي اثرشان شان ارسال کنند.

دبير ششمين دوسالانه گرافيک در مورد بخش هاي مختلف اين رويداد اذعان داشت: ده بخش در اين رويداد داريم از بسته بندي گرفته تا طرح جلد ، هويت بصري، motion graphics و typeface …

ممکن است در برخي موارد اصل آثار چاپ افست نباشند اما در اغلب کارها اصل آثار به نمايش درمياد.

در ادامه ي اين گفتگو، اهداف انجمن طراحان گرافيک از برگزاري دوسالانه سرو نقره اي توسط دبير اين رويداد چنين تشريح شد: از اهداف اصلي سرو نقره اي به نمايش گذاشتن دوسال فعاليت حرفه اي اعضاي انجمن است.

در زمينه طراحي گرافيک، معمولا يک مثلثي وجود دارد و مثلث طراح گرافيک، سفارش دهنده و مخاطب است. هرچه بيشتر بتوانيم اين سه راس را به هم نزديک کنيم قاعدتا طراحي گرافيک ما بهتر خواهد شد و دليل بعدي که ميتوانيم روي آن تاکيد بيشتري داشته باشيم بالابردن ذائقه بصري و گرافيکي مخاطب ها است.

ديدن اين آثاري که به زعم خود طراحان انتخاب شده و به‌عنوان کارهاي برگزيده خودشان براي ما ارسال کرده اند، باعث ميشود مخاطب با آثار خوب و بهتر آشنايي پيدا کند و به زعم ما ذائقه مردم بالا برود.

سليماني در خصوص حمايت موسسه هنرهاي تجسمي از اين رويداد گفت: موسسه هنرهاي تجسمي هم همچون سال هاي گذشته قولهايي را به ما داده و هميشه حامي ما بوده، در هفته گرافيک نيز موسسه ما را حمايت کرد.

در واقع همانطور که از ساير انجمن ها حمايت کرده از ماهم حمايت داشته اند.

 

افتتاحيه جمعه ۲۲ آذر ماه ۹۸ در خانه هنرمندان است و نمايشگاه  تا ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت.

برنامه اختتاميه و اهداي جايزه سرو نقره اي به برگزيدگان نيز در روز جمعه ۲۹ آذرماه ۹۸ در خانه برگزار خواهد شد.

پیمایش به بالا