نمايش “قرنيه هشتم” دانشجويان معماري داخلي دانشگاه آزاد تهران غرب در گالري شلمان

نمايشگاه گروهي عکس دانشجويان معماري داخلي دانشگاه آزاد تهران غرب تحت عنوان "قرنيه هشتم" از عصر روز جمعه 27 دي ماه در گالري شلمان افتتاح شد.

به گزارش گالري آنلاين، آثار اين نمايشگاه که به هنرباني پويا سلطانيان برگزار شد، توسط علي مزارعي انتخاب شده است.

نمايشگاه "قرنيه هشتم" با آثاري از هنرمندان بهاره ايماني، کيانا پوريزدان خواه، مليکا رمضان زاده، محمدعلي سلگي، نازگل بختياروندي، زينب پوروقار، پويا سلطاني و علي مزارعي تا 2 بهمن ادامه خواد داشت.

همچنين جلسه نقد و بررسي آثار نيز روز دوشنبه 30 دي ماه از ساعت 17:30 الي 19:30 با حضور دکتر پژمان دادخواه و علي مزارعي برگزار مي شود.

همه ي هنرمندان (بجز علي مزارعي) دانشجويان ترم سه کارشناسي معماري داخلي دانشگاه آزاد واحد تهران غرب هستند که نمايشگاه حاضر مربوط به پروژه عکاسي ديجيتالشان است. 

علي مزارعي فوق‌ليسانس طراحي صنعتي و معماري داخلي و مدرس اين دانشجويان و ‌مدير گالري شلمان است که انتخاب آثار به عهده ايشان بوده است.

مزارعي در ابطه با هدف از جمع آوري اين مجموه توضيح داد: انگيزه اصلي بنده از برگزاري اين نمايشگاه، تجربه يک کار گروهي و حرفه‌اي خارج از آنچه در دانشگاه به دانشجويان آموزش داده مي‌شود، بود. در دهه هشتاد (بين سالهاي ۷۴ تا ۷۸) که دانشجوي کارشناسي عکاسي بودم، نياز تجربه بازار کار همواره احساس مي‌شد. اگر در آن دوران همت خود دانشجويان نبود هيچگاه با محيط گالري و کار نمايشگاهي آشنا نمي‌شدم. به ياد مي‌آورم اولين نمايشگاه گروهي ورودي عکاسي ۷۴ را که در خانه سينما و با تلاش علي بريران برگزار گرديد.
لذا تلاش کردم تا اين دانشجويان که به نظرم تا حدي آثارشان درخور يک نمايشگاه گروهي بود را دور همديگر جمع کنم تا شايد انگيزه‌اي باشد براي ورود به دنياي هنر.

مدير گالري در توضيح روند شکل گيري ايده تا اجراي اين نمايشگاه بيان کرد: طي موضوعاتي که به اين دانشجويان در طول ترم مي‌دادم احساس کردم ديدي متفاوت‌تري نسبت به دانشجويان طراحي صنعتي دارند، با اينکه دانشجويان طراحي صنعتي دومين واحد عکاسي خود را مي‌گذراندند و دانشجويان معماري داخلي تازه در اول خط بودند. با اين اوصاف در اواسط آبان بود که تصميم گرفتم موضوع جايگزيني نمايشگاه در گالري را بجاي يک ژوژمان ساده در داخل نمايشگاه مطرح کنم و آنها هم استقبال کردند.

وي در توضيح ابعاد، تعداد، سبک و تکنيک آثار اين نمايشگاه گفت: براي هر هنرمند حداکثر ۴ کار و حداقل يک کار مشخص کرديم. بجز سه اثر بقيه آثار در قابهاي ۷۰*۵۰ ارائه شده‌اند و کل آثار به نمايش درآمده ۲۲ اثر مي‌باشند. آثار به نوعي شبيه آثار مفهمومي هستند و شايد در نگاه اول به‌ نظر برسد اکثرا به‌صورت رئال عکاسي شده‌اند.

مزارعي در رابطه با علت انتخاب عنوان "قرنيه هشتم" براي اين نمايشگاه اذعان داشت: در دهه ۵۰ قرن بيستم ماينور وايت واژه قرنيه را براي عکسهاي آلفرد استيگليتس استفاده کرد (رجوع شود به بيانيه نمايشگاه). اين عنوان را من برداشت کردم و از هر هنرمند خواستم تا دغدغه‌هاي محيط زندگيش را با لنز دوربينش ديده و آنرا در چهارچوب عکس نمايش دهد. هريک از هنرمندان مسائل اجتماعي‌اي که درگيرش بودند را تحت عنوان خاصي ارائه دادند.
هدف ما از عدد هشت در قرنيه هشتم تعداد عکاساني بود که در اين نمايشگاه شرکت کردند.

مزارعي در پاسخ به سوالي مبني بر معيار کيوريتورها در انتخاب هنرمندان اين نمايشگاه توضيح داد: ده نفر دانشجوياني بودند که در دوره عکاسي شرکت کرده بودند. از اين تعداد يک نفر استانداردهاي لازم را براي شرکت در نمايشگاه مسب نکردد، لذا تصميم گرفتم خودم نير با يک عکس در اين نمايشگاه شرکت کنم، نه به عنوان مدير گالري، نه يک مدرس و يا يک حرفه‌اي در اين رشته؛ بلکه تنها بدليل اينکه مرزي بين استاد و شاگرد نيست، اين حد و مرز را ذهن و حرمت‌هاي انسان مشخص مي‌کند.

وي در آخر افزود: نسل‌هاي جوان کشورمان هيچ محدوديتي را نمي‌شناسند و به راحتي قواعد را مي‌شکنند. اين وظيفه ماست که از بي‌سامانيها جلوگيري کنيم (اين نسل به کار خود ادامه مي‌دهد).

علاقمندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 16 الي 20 به نشاني بلوار ميرداماد، رودبار غربي، کوچه کاووسي، پلاک ۲۷ مراجعه نمايند.

پیمایش به بالا