انجمن مفاخر معماري ايران با همکاري معاونت فرهنگي و هنري فرهنگستان هنر، سيصد و سي و دومين گفتمان هنر و معماري را با موضوع "جاده ابريشم و گفتگوي تمدنها" برگزار ميکند.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي انجمن مفاخر معماري ايران، جاده ابريشم (جاده قديمي تجارت چين) که بيش از دو هزار سال پيش مورد استفاده بود، به عنوان پلي بين چين و کشورهاي اروپا، آسيا و آفريقا براي تبادلات مادي و تمدن شرقي و غربي سهم مهمي را ادا نموده است. نتايج مطالعات نشان مي دهد که اين جاده اساساً در سلسله "هان" چين در قرن يکم قبل از ميلاد شکل گرفت. در آن زمان جاده ابريشم به افغانستان، ازبکستان و ايران و شهر "اسکندريه" مصر در غرب راه داشت. راه ديگر اين جاده نيز از پاکستان و کابل در افغانستان به خليج فارس و از کابل به طرف جنوب يعني شهر کراچي پاکستان امتداد مي يافت و اگر به راه دريائي تغيير مي کرد، پارس و رُم را هم شامل مي گرديد. در اين زمان در امتداد جاده ابريشم از غرب به شرق چهار کشور بزرگ وجود داشت، يعني رُم باستان اروپا، پارس در آسياي غربي، "کوشان" آسياي مرکزي (آسياي مرکزي و شمال هند امروز را در بر مي گرفت) و سلسله "هان" چين در آسياي شرقي.

راه اندازي جاده ابريشم باعث تبادلات مستقيم و تاثيرگذاري بين اين تمدن هاي قديمي شد. در سلسله "تانگ" در قرن 7 تا 9 ميلادي تبادلات چين و کشورهاي غربي از طريق جاده ابريشم بسيار شکوفا بود.
پرندگان و حيوانات کمياب، عطر، مرواريد، وسائل شيشه اي و سکه هاي طلائي و نقره اي کشورهاي غربي و موسيقي، رقص، غذا و لباس آسياي غربي و مرکزي وارد چين شد. همچنانکه فرآورده ها و فنون چين مانند ابريشم، فن کاغذسازي، فن چاپ، ظروف لاکي، چيني، باروت و قطب نما، از طريق جاده ابريشم به مناطق مختلف پخش شد و براي توسعه تمدن جهان سهم بزرگي ادا نمود.
تبادلات فرهنگي از طريق جاده ابريشم همانند تجارت مواد گسترده بود. مذهب بودا به عنوان يکي از سه مذهب جهان، در پايان سلسله "هان" غربي (206 ق.م تا 220 ميلادي) وارد چين شد. در غارهاي مذهب بودا نزديک به 10 هزار متر مربع نقاشي ديده مي شود که نشانگر جريان رواج مذهب بودا از هند به چين است. در اين غارها که اينک جزو ميراث فرهنگي جهان به شمار مي رود، آميختن سبک هنري شرقي و غربي، گواه تبادلات فرهنگي در آن زمان از طريق جاده ابريشم است.
پس از قرن 9 ميلادي به دنبال تغيير ساختار سياسي و اقتصادي قاره اروپا و آسيا، به ويژه پيشرفت فنون دريانوردي، حمل و نقل دريائي بطور روز افزون در تجارت نقش ايفا مي کرد و بدين لحاظ جاده ابريشم (جاده زميني سنتي) به تدريج رو به زوال رفت. در دوران سلسله "سون" چين در قرن 10 ميلادي جاده ابريشم به عنوان يک راه تجارت، بسيار کم مورد استفاده قرار مي گرفت.
در سالهاي اخير "طرح مطالعه جديد جاده ابريشم" از طرف سازمان يونسکو که اين جاده را "جاده گفتگو" قلمداد کرده است، موجب گرديده که انديشمندان سراسر جهان براي ارتقاي مباحث پيرامون گفتگوي تمدن ها، از اين طرح استقبال کنند.
در سيصد و سي و دومين گفتمان هنر و معماري که به همت موسسه مطالعاتي منظر پايدار برگزار مي شود، آقايان مهندس پويان تطهيري مقدم، مهندس فرامرز تطهيري مقدم، دکتر علي طاهري و دکتر ابوالحسن ميرعمادي سخن خواهند گفت که با نمايش فيلم همراه است. دبير پنل گفتگو آقاي مهندس حبيب اله شيباني خواهند بود.
زمان: چهارشنبه 16 بهمن ماه 1398 از ساعت 16 الي 18
مکان: خيابان وليعصر، جنوب پارک ساعي، مرکز هنر پژوهي نقش جهان (فرهنگستان هنر)
