پيگيري طرح سازمان نظام صنفي فرهنگ و هنر از سوي دفتر مطالعات راهبردي وزارت فرهنگ و ارشاد

«طرح سازمان نظام صنفي فرهنگ و هنر قرار شد از سوي دفتر مطالعات راهبردي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري شود.»

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، معاونت حقوقي، مجلس و امور استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هفته گذشته ديداري را با رئيس و اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس دهم شوراي اسلامي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان و روساي سازمان هاي تابعه برگزار کرد که در اين ديدار اقدامات و چگونگي تعاملات اين وزارتخانه با مجلس دهم به ويژه با کميسيون فرهنگي آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اين ديدار که همزمان با پايان مجلس دهم شوراي اسلامي بود، بهانه اي شد تا مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با علي اصغر کارانديش معاون حقوقي، مجلس و امور استان هاي اين وزارتخانه به عنوان متولي تعامل و ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درباره مجموعه اقدامات و تعامل اين معاونت با کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در دوره دهم گفت و گويي داشته باشد.

اين گفت و گو را در زير مي‌خوانيم…

جناب آقاي کارانديش هفته گذشته نشستي به بهانه پايان دوره مجلس دهم شوراي اسلامي با رئيس و اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيد و در آن جلسه به برخي اقدامات و تعاملاتي که در اين دوره بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي فرهنگ و هنر کشور و کميسيون فرهنگي مجلس صورت گرفته اشاره شد؛ اين اقدامات را توضيح دهيد.

در ابتدا بايد به اين نکته اشاره کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي سه معاون حقوقي را همزمان با تغيير وزير داشته است. جناب آقاي حسين نوش آبادي، جناب آقاي سيدهادي حسيني و از آذر سال ۹۷ تاکنون هم من به عنوان معاون حقوقي، مجلس و امور استانها در اين معاونت مشغول به خدمت بودهام.

خوشبختانه مجلس دهم شوراي اسلامي همکاري و تعامل خوبي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشت و مشکل جدي در اين دوره نداشتيم. از لحاظ بودجهاي هم نسبت به لايحه بودجه دولت، اعتباري از اين وزارتخانه کم نکرد و اين به عنوان يک حُسن به شمار ميآيد.

بودجه دو سال گذشته چگونه بود؟

در بودجه سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ هم در هر دو سال اعتبارات ما نسبت به لايحه، رقم قابل توجهي افزايش داشت. در سال ۹۸ اعتبار ۱۱۵ ميليارد تومان و در سال ۹۹ هم اعتبار افزايشي ۱۸۴ ميليارد تومان نسبت به لايحه بود که اين يکي از اقدامات مهم در دوره مجلس دهم محسوب ميشود.

در اين دوره پيشنهادها و لوايحي به مجلس به ويژه کميسيون فرهنگي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شد، چه لوايحي ارائه شد و به تصويب رسيد. برخي از لوايح هم به سرانجام نرسيد که از آن جمله لايحه مالکيت فکري بود. دليل بي سرانجامي اين نوع لوايح چه بود؟

در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي غير از بحث بودجه لوايحي داشتيم که لايحه مالکيت فکري يکي از اين لوايح است که در کميسيون فرهنگي انجام شد و در کميسيون قضايي به دليل همزماني با اتمام کار مجلس دهم شوراي اسلامي ناتمام ماند و اميدوارم در دوره بعدي مجلس دوباره پيگيري و به سرانجام برسد.

اقدام ديگري که در دوره دهم از سوي کميسيون فرهنگي مجلس به عنوان کميسيون اصلي صورت گرفت، اصلاح بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. بر اين اساس قسمت سخت افزاري صنعت چاپ به وزارت صمت واگذار شد و بخش نرم افزاري و نظارت بر توليدات محتوايي بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

لايحه تنقيع قوانين مرتبط با موضوع وقف هم يکي ديگر از لوايح بود که در اين دوره فعاليت مجلس شوراي اسلامي انجام شد. برخي از قوانين هم که با قانون اساسي جمهوري اسلامي مغايرت داشت در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي بازنگري شد.

پيش نويس طرح اصلاحي کارآمدي دستگاه هاي فرهنگي و اجرايي در گسترش اخلاق عمومي در جامعه، طرح شبکه شهرهاي خلاق فرهنگ و هنر و … از ديگر اقدامات و طرح‌هايي است که در مجلس شوراي اسلامي در دوره دهم انجام شد.

برخي طرح ها هم به مجلس ارسال شد ولي به صحن مجلس ورود پيدا نکرد که از آن جمله مي توان به طرح سازمان روزنامه نگاري جمهوري اسلامي ايران و سازمان نظام صنفي هنرمندان اشاره کرد که کميسيون فرهنگي به عنوان کميسيون اصلي آن را دنبال مي کرد.

از ديگر نکاتي که در اين دوره به آن توجه شد اين است که هماهنگي خوبي در حمايت از برنامه‌هاي ارائه شده دکتر صالحي به مجلس شوراي اسلامي از سوي کميسيون فرهنگي مجلس صورت گرفت.

همچنين حمايت از نيم درصد اعتبار نهاد کتابخانه‌ها بود که در اين دوره تصويب شد. طرح درآمد پايداري شهرداري ها در سال ۹۸ هم از مصوبات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي بود.

دولت هم حمايت‌هاي خوبي نسبت به تامين ارز براي واردات کاغذ داشت که مجلس دهم هم در اين حوزه همراهي هاي خوبي با وزارتخانه داشت.

به طور کلي مجلس شوراي اسلامي در دوره دهم همراهي و حمايت هاي خوبي از فعاليت هاي اصحاب فرهنگ، هنر و فعاليت هاي قرآني و ديني کشور براي رفع برخي موانع در اين حوزه داشت که از آن جمله مي توان به يارانه کاغذ، حمايت و پيگيري براي رفع توقيق برخي فيلم ها، حمايت از وضعيت سينماداران، تماشاخانه ها و … در روزهاي شيوع ويروس کرونا اشاره کرد.

به طور قطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در مقابل اين همراهي و تعامل خوب کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اقداماتي داشته است. اين اقدامات چيست؟

بله. حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در کميسيون فرهنگي و هم در صحن علني مجلس براي پاسخگويي به برخي سوالات از جمله اين اقدامات است. همچنين دکتر صالحي براي تبادل و همفکري در کميسيون فرهنگي و عمران هم شرکت داشتند.

البته از نکات قابل توجه اين است که خوشبختانه با همکاري و تعامل خوب همکاران من در معاونت حقوقي، مجلس و امور استان‌هاي وزارتخانه جلساتي مشترک بين نمايندگان و معاونان و روساي سازمان هاي تابعه وزارتخانه صورت گرفت و موضوعات مورد نظر مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بسياري از سوالات در اين جلسات رفع ابهام شد و نيازي به حضور در مجلس براي پاسخگويي نبود. به نحوي که از آذر سال ۹۷ تاکنون هيچگونه سوالي از وزير محترم در صحن علني مجلس مطرح نشد و اين يکي از اقدامات خوب در راستاي تعامل بين مجلس و وزراتخانه به شمار مي آيد.

حضور نمايندگان مجلس در دفتر وزير محترم و ملاقات با ايشان با هدف بررسي مسائل و مشکلات حوزه انتخابيه و مسائل کلان کشوري از ديگر اقدامات دفتر معاونت حقوقي، مجلس و امور استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره دهم مجلس است.

اين نکته هم قابل توجه است که به تمامي ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها تاکيد کرده بودم که با نمايندگان مجلس ارتباطات دوطرفه و مستمري داشته باشند و اين تاکيد همچنان ادامه دارد و اقدامات و تعاملات خوبي هم در اين حوزه صورت گرفت.

در طول دو سال گذشته که شما به عنوان معاون حقوقي و پارلماني وزارتخانه مشغول به فعاليت بوده‌ايد چه تعداد  بار وزير و معاونان و روساي سازمان‌ها در کميسيون فرهنگي و صحن علني مجلس حضور يافتند؟

در اين مدت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ۱۱ بار در کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي حضور يافتند و ۶ بار هم در صحن علني مجلس شرکت کردند. معاونان ۲۵۵ بار حضور و ديدار با نمايندگان مجلس داشتند.

۱۷۲ نفر از نمايندگان با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار داشتند و همچنين ۲۴۷ نماينده با معاون پارلماني ديدار داشتند.

نمايندگان در طول دو سال گذشته چه تعداد سوال از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتند؟

۶۲ سوال. البته پاسخ به نامه هاي نمايندگان هم به صورت مستمر در قالب مکاتبات صورت مي گيرد.

ارتباط با مجلس و نمايندگان به ويژه اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

با توجه به اينکه از سال ۸۲ با مجلس شوراي اسلامي در مسئوليتهاي مختلف در ارتباط بودهام به اين نتيجه رسيدم که نمايندگان مجلس انتظار دارند خواستهها و مکاتباتي که از طرف آن ها به دستگاه هاي اجرايي منعکس مي شود مورد بررسي قرار گيرد و به آن ها پاسخ به موقع داده شود و اين روش يکي از سياستهاي کاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين دوره از فعاليت مجلس شوراي اسلامي بود و اميدوارم در ادامه کار مجلس يازدهم هم بتوانيم همين تعامل سازنده که در گذشته داشته ايم را ادامه بدهيم.

اين نکته هم قابل توجه است که بسياري از نمايندگان مجلس اگر انتقادي به عملکرد وزارتخانه‌ها و دستگاه هاي اجرايي دارند و يا سوالي دارند از سر دلسوزي و دغدغه‌اي است که در راستاي بهتر شدن امور دارند و ما هم بايد از اين فرصت استفاده کرده و از نظرات سازنده آن ها براي بهتر شدن امور و فعاليت هاي خود بهره ببريم.

از ديگر تجربه‌هايي که دارم اين است که به ندرت با درخواست شخصي نمايندگان مواجه شده‌ام و دغدغه آن ها هميشه براي رفع مشکلات حوزه انتخابيه و مسائل کلان کشوري بوده است.

يکي از طرح هايي که به نتيجه نرسيد طرح سازمان نظام صنفي فرهنگ و هنر بود. روند پيگيري آن چگونه بود؟

اين طرح را هم کميسيون فرهنگي مجلس و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دنبال ميکردند. به اين صورت که از طرفي برخي از اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس آن را پيگيري ميکردند و از طرفي ديگر اين طرح تکليفي بود که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و بايد به عنوان لايحه آن را ارائه دهد. بنابراين قرار بر اين شد تا به صورت هماهنگ اين طرح را پيش ببريم و در يک کارگروه مشترک بين کميسيون فرهنگي مجلس و وزارتخانه کارهاي آن انجام شود. کميسيون فرهنگي مجلس به صورت جداگانه نشستهايي با اصحاب فرهنگ و هنر برگزار کرده بود کهبر اساس نظرات آن ها طرح را تهيه کنند و با امضاي تعدادي از نمايندگان آن را به مجلس ارائه دهند و همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در حال تدوين طرحي در اين زمينه بود که بر اساس همان توافق قرار شد اين کار به صورت مشترک بررسي شود و در قالب لايحه به دولت و مجلس ارسال شود. اين طرح در نهايت قرار شد از سوي دفتر مطالعات راهبردي وزارتخانه پيگيري شود.

و سخن آخر؟

گاهي برخي فعاليت‌ها و اقدامات که مرتبط با وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست، از سوي نمايندگان مجلس به اين وزارتخانه نسبت داده مي شود. دليل اين موضوع عدم اطلاع رساني دقيق، به موقع و مستمر دستگاه هاي مرتبط است. همه دستگاه‌ها بايد اطلاع رساني مستمر و دوره اي براي نمايندگان داشته باشند و آن ها را در جريان اقدامات صورت گرفته قرار دهند تا موجب ذهنيت هاي اشتباهي که برخي ايجاد مي کنند براي نمايندگان نشود. وقتي اقدامات به صورت مستمر به اطلاع نمايندگان مجلس برسد به طور قطع در ذهن آن ها مي ماند و قابل دفاع مي شود ولي وقتي نمايندگان مجلس به دليل عدم اطلاع رساني به موقع و مستمر در جريان اقدامات قرار نميگيرند باعث مي‌شود ذهنيت آن ها نسبت به اقدامات ما مخدوش شود که جبران آن سخت است. به عنوان مثال اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش‌هاي مختلف در زمينه کرونا کم نبوده و بايد براي نمايندگان اطلاع رساني شود. البته ما علاوه بر بهره‌گيري از ظرفيت مجلس مي توانيم از طريق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها مجموعه اقدامات و فعاليت هاي خود را نيز به استان ها و استانداران منتقل کنيم. وقتي اطلاع رساني مستمر باشد منجر مي‌شود تا جمع تاثيرگذار کشور در جريان اين اقدامات قرار بگيرند و با آن ها آشنا شوند. بنابراين پيشنهاد مي کنم تمامي معاونت ها و سازمان هاي تابعه و همچنين ادارات کل استان ها در اطلاع رساني اقدامات خود در بخش هاي مختلف قوي عمل کنند.

پیمایش به بالا