صنايع دستي؛ پيوند مدگرايي مدرن و ميراث کهن

معاون فرهنگي دانشگاه گيلان، با بيان اينکه مد و مدگرايي در مرکز گفتمان فرهنگي قرار دارد، خاطرنشان کرد: صنايع دستي مي تواند دنياي مدرن را با ميراث کهن پيوند بزند و مي توانيم از کارهاي دستي براي طراحي لباس استفاده کنيم.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، فاطمه کريمي در اختتاميه مجازي نمايشگاه منطقه اي توانمندي هاي دانشجويان دختر در زمينه مد، لباس و صنايع دستي به ميزباني دانشگاه گيلان، با اشاره به تعويق هشت ماهه برگزاري نمايشگاه مذکور به دليل شيوع بيماري کرونا، اظهار کرد: شاهد مشارکت دانشجويان دختر دانشگاه هاي گيلان، قم، قزوين، سمنان، زنجان و خراسان شمالي در اين دوره هستيم.

وي پوشش و لباس را داراي کارکردهاي متنوع و چندگانه دانست و افزود: کارکرد اوليه لباس در جايگاه حفظ بدن از سرما و گرماست، اما در کارکردهاي ثانويه لباس مقوله زينت بخشي مطرح مي شود که مرتبط با مد و مدگرايي است.

معاون فرهنگي دانشگاه گيلان، با بيان اينکه قدمت و گسترده تاريخي مد و مدگرايي به حيات فرهنگي جوامع مي رسد، گفت: در همه فرهنگ ها سرنخ هايي از مد و مدگرايي را مي بينيم، اما تفاوت مد در ادوار قديم و جديد در اين است که در دوران معاصر به کمک شتاب رسانه هاي ارتباط جمعي و فضاي مجازي جريان مدگرايي شدت بيشتري يافته است.

کريمي، تنوع گرايي را ويژگي مدگرايي دانست و تصريح کرد: مدگرايي در همه مراحل سني انسان وجود دارد، اما متعلق به دوره جواني است و لذا جوانان قشري بسيار تاثيرگذار در امر رواج مد و مدگرايي هستند.

وي ادامه داد: جوانان دانشجو صلاحيت بيشتري براي ورود به عرصه مد را دارند، زيرا هم از ويژگي جواني برخوردارند و هم قشر فرهيخته جامعه به حساب مي آيند لذا ورود دانشجويان به ويژه دختران دانشجو به عرصه مد و لباس پيامدهاي مثبتي از جمله ارتقاي سطح نگرش جامعه نسبت به مد و مدگرايي دارد.

معاون فرهنگي دانشگاه گيلان، با بيان اينکه پرداختن به مد و مدگرايي توجه به صنايع دستي را الزام آور کرده است، گفت: صنايع دستي مي تواند دنياي مدرن را با ميراث کهن پيوند بزند و مي توانيم از کارهاي دستي براي طراحي لباس استفاده کنيم.

وي با بيان اينکه مد و مدگرايي در مرکز گفتمان فرهنگي قرار دارد، خاطرنشان کرد: مد و لباس نقش عمده اي را در انتقال ايده هاي خلاق و رشد فرهنگي جوامع مبتني بر ميراث فرهنگي بر عهده دارد، زيرا افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگ، مدگرايي را به عنوان پنجره گشوده به سوي هويت ملي تعبير مي کنند.

کريمي، آفرينش، طراحي، توليد، توزيع و مصرف را چرخه پنج مرحله اي عرصه مد و لباس دانست و اضافه کرد: در صنايع دستي خلاقيت موج مي زند، زيرا يک عامل درون فرهنگي است و با زيست بوم فرهنگي مطابقت دارد. همچنين طرح ها و نقش هاي صنايع دستي برگرفته از فرهنگ بومي و محلي است لذا پردازش حوزه صنايع دستي حلقه اي است که مي تواند فرهنگ جديد را به ميراث فرهنگي متصل کند.

معاون فرهنگي دانشگاه گيلان، صنايع دستي را کارگشاي مسئله انقطاع فرهنگي دانست و بيان کرد: ايران عزيز از يک سو داراي گنجينه غني ميراث فرهنگي است و از سوي ديگر، تنوع اقليمي دارد لذا اين ويژگي ها زمينه مناسب و مساعدي را براي جان گرفتن حوزه مد، لباس و صنايع دستي است.

وي يکي از دغدغه هاي مد و لباس را بازاريابي دانست و يادآور شد: برگزاري نمايشگاه هاي مد و لباس يکي از روش هاي رفع اين دغدغه است.

در بخش مد و لباس نرگس هزاري از دانشگاه گيلان (ارشد مديريت استراتژيک)، محدثه احمدي از دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين (ادبيات فارسي) و معصومه احمدي از دانشگاه علمي و کاربردي انزلي (طراحي لباس) به ترتيب مقام هاب اول تا سوم را کسب کردند و پريست صالحي از دانشگاه سمنان (تربيت بدني) شايسته تقدير معرفي شد.

در بخش صنايع دستي نيز عارفه فرزادي از دانشگاه خراسان شمالي (صنايع دستي)، هانيه سليمي از دانشگاه سمنان (تربيت بدني) و معصومه رضايي از دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين (شيمي) به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را به دست آوردند و از زهرا عليمي از دانشگاه علمي و کاربردي دادگستري رشت (حقوق) و فهيمه محمدي از دانشگاه زنجان (مواد و متالوژي) تقدير شد.

پیمایش به بالا