تلاش براي يافتن خاص ترين خودنگاره «ون‌گوگ»

گفته مي‌شود خاص‌ترين خودنگاره «ونسان ون‌گوگ» ـ نقاش مشهور هلندي ـ در واپسين روزهاي جنگ جهاني دوم در آتش سوخته است؛ اما اين احتمال نيز وجود دارد که اين اثر غارت شده و در آتش نسوخته باشد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، در طول جنگ جهاني دوم تابلو نقاشي «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» (۱۸۸۸) اثر «ون‌گوک» ارزشمندترين اثر موزه «ماگدبورگ» در آلمان محض احتياط در معدن نمک قرار داده شده بود. احتمال داده مي‌شود آتشي که در آخرين روزهاي بقاي نازي‌ها در محل نگهداري اين اثر به وقوع پيوست به عنوان روشي براي غارت گنجينه‌هاي هنر توسط غارتگران مورد استفاده قرار گرفته است.

اين تابلو نقاشي، «ون‌گوگ» را که لوازم نقاشي‌اش را به همراه دارد در ميانه يک جاده به تصوير کشيده است و از اين جهت خاص‌ترين خودنگاره اين هنرمند شناخته مي‌شود که تمام ۳۶ خودنگاره به جا مانده از «ون‌گوگ» فقط سر يا سر و بخشي از شانه‌هايش را به تصوير مي‌کشند.

در سال ۱۹۱۲ تابلو نقاشي «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» توسط موزه کايزر فريدريش خريداري شد و به يکي از نخستين‌ آثاري از اين هنرمند تبديل شد که به نمايش عموم مردم گذاشته شدند و بعدها از موزه «ماگدبورگ» سردرآورد.

بيش از ۴۰۰ تابلو نقاشي متعلق به موزه «ماگدبورگ» مخفيانه به معدن نمکي در نزديکي اين موزه انتقال داده شدند. پس از اين تخليه، بمباراني سبب ويراني بخشي از اين موزه در ژانويه سال ۱۹۴۵ شد.

تابلو نقاشي «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» يکي از ۴۰۰ تابلويي بود که در عمق ۴۶۰ متري معدني قرار داده شد. اما در بالاي همين مجموعه هنري يک کارخانه مخفي براي ساخت موتور جت‌هاي نيروي هوايي «هيتلر» مشغول فعاليت بود. 

در ظهر ۱۲ آوريل ۱۹۴۵ نيروهاي ايالات متحده به نزديکي اين معدن رسيدند. پس از آن دو آتش‌سوزي در معدن نمک جايي که مجموعه هنري موزه «ماگدبورگ» نگهداري مي‌شد، رخ داد: نخستين‌ بار ساعاتي پس از رسيدن نيروهاي نظامي ايالات متحده و ديگري در ۳۰ آوريل.

اسناد غيرمحرمانه ارتش ايالات‌متحده نشان مي‌دهد آتش‌سوزي‌ها توسط افراد بي‌خانماني که براي غارت آثار اين موزه به معدن وارد شده بودند اتفاق افتاده است. هيچ شواهدي مبني بر عمدي يا غيرعمدي بودن آن نيز کشف نشده است.

«وان السنر» مدير سابق موزه «ماگدبورگ» اما معتقد است آتش‌سوزي‌ها عمدي بوده‌اند و به عنوان روشي براي غارت آثار به کار رفته‌اند و اين احتمال وجود دارد که بسياري از تابلوها غارت شده باشند. هويت غارتگران احتمالي نيز مشخص نيست؛ آن‌ها مي‌توانستند صاحب منصبان نازي، شهروندان آلماني، کارگران هلندي و لهستاني و يا سربازان ايالات متحده باشند.

شواهد اميدوارکننده‌اي وجود دارد که برخي از مجموعه آثار هنري اين موزه نجات پيدا کرده باشند.

دو تابلو نقاشي که در آن معدن نمک قرار داده شده بودند به همراه چند طراحي، مجسمه، کتاب آسيب‌ديده بعد از جنگ کشف شدند.

«السنر» که دهه‌ها به دنبال تابلوهاي نقاشي مفقود موزه «ماگدبورگ» بوده هنوز اميدش را از دست نداده و مي‌گويد: «هنوز احتمال دارد برخي از اين تابلوها نجات پيدا کرده باشند. از آنجا که خودنگاره «ون‌گوگ» مهم‌ترين اثر اين مجموعه بود، مطمئنا يک هدف جذاب براي غارتگران بوده است.»

«ونسان ون‌گوگ» ـ نقاش نامدار هلندي ـ اکنون به‌ عنوان يکي از تأثيرگذارترين نقاشان پساامپرسيونيسم شناخته مي‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ايالت برابانت هلند نزديک مرز بلژيک به دنيا آمد.

او فعاليت هنري خود را به‌ عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگي آغاز کرد. برخي از مشهورترين کارهاي او در سه سال پاياني عمرش خلق شدند.

پیمایش به بالا