موزه هنرهاي معاصر دي‌ ماه باز مي‌شود

مديرکل اداره هنرهاي تجسمي با اعلام اين خبر که درهاي موزه هنرهاي معاصر تهران بعد از بيش از دو سال تعطيلي، دي ماه باز مي‌شود، از علل طولاني شدن فرآيند بازسازي موزه سخن گفت.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، نشست خبري مرمت و معرفي هويت بصري موزه هنرهاي معاصر تهران روز دوشنبه (۸ دي ماه) در دو بخش مرمت و هويت بصري موزه و با حضور هادي مظفري (مديرکل اداره هنرهاي تجسمي)، احسان آقايي (رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران)، زهرا نوروزي (رئيس اداره نظارت بر طرح هاي عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) و رضا عابديني (طراح هويت بصري موزه) برگزار شد.  

چرا مرمت با تاخير انجام شد؟

در ابتداي اين نشست، هادي مظفري ـ مديرکل اداره هنرهاي تجسمي ـ درباره دلايل تاخير پروژه بازسازي موزه، توضيحاتي را ارائه کرد و فراهم کردن شرايط لازم براي نگهداري آثار گنجينه را از مهمترين علل اين تاخير برشمرد. 

او اظهار کرد: نکته اول اين است که ما قرار بود مکاني را مرمت و بازسازي کنيم که ارزشمندترين آثار هنري دنيا در آنجا قرار گرفته بود. بنابراين بارها اين موضووع مورد بررسي قرار داده شد که آيا در جريان اين فرآيند آثار بايد در موزه نگه داشته شوند يا اينکه خارج شوند. در اين ميان با توجه به لزوم فراهم بودن شرايط لازم براي نگهداري آثار و همچنين با در نظر گرفتن مباحث امينتي خروج آثار، در نهايت به اين نتيجه رسيديم که امن ترين مکان براي نگهداري آثار، خود موزه است.

مظفري خاطرنشان کرد: بنابراين ما نياز به يک گنجينه موقت در موزه داشتيم که طبيعتا اين گنجينه موقت نيز بايد امن مي بود. از سوي ديگر بايد اين نکته را نيز در نظر داشت که به دليل اهميت آثار، امکان پيشبرد همزمان جبهه هاي مرمت وجود نداشت. در واقع اگر ذره اي گرد و غبار هم بلند مي شد، ما سريعا کار را متوقف مي کرديم تا به آثار آسيبي وارد نشود که همين امر نيز در زمان بندي پروژه نقش بسيار مهمي داشت. 

مديرکل اداره هنرهاي تجسمي همچنين مواجهه با جبهه هاي جديد و تغييرات قيمت ها در دو سال اخير را از ديگر دلايل طولاني شدن موزه عنوان کرد و با اشاره به شيوع ويروس کرونا در کشور، يادآور شد: آخرين قول ما براي بازگشايي موزه پايان فصل بهار ۹۹ بود که متاسفانه شيوع ويروس کرونا و پديد آمدن اين شرايط باعث شد که زمان بيشتري صرف اتمام کار اين پروژه شود. هرچند موزه آخرين کارگاهي بود که تعطيل شد و اولين کارگاهي بود که کار خود را آغاز کرد.

بازگشايي در دي ماه

مظفري با بيان اينکه موزه هنرهاي معاصر تهران در دي ماه افتتاح مي شود، گفت: در نهايت مرمت موزه هنرهاي معاصر تهران تمام شده و هم اکنون در تدارک افتتاحيه هستيم. بر همين اساس در ۱۰ روز آينده يک نشست خبري ديگر خواهيم داشت که تاريخ بازگشايي، نمايشگاهي که رونمايي مي شود و برنامه هاي آتي موزه اعلام مي شود. 

مديرکل اداره هنرهاي تجسمي همچنين اظهار کرد: ما بارها براي زمان بازگشايي موزه خلف وعده کرديم و نتوانستيم به قول هايي که داديم، عمل کنيم؛ اما اين نکته را در نظر داشته باشيد که همه چيز در اختيار ما نبود و شرايط کشور نيز در اين موضوع تاثيرگذار بوده است. همچنين يکي از دلايل اين موضوع نگراني ما براي موزه و آثار آن بود که باعث شد اين فرآيند طولاني شود؛ در واقع در تمام اين مدت هميشه انتخاب ما انجام کار مطمئن بوده است تا سريع.

چه کارهايي انجام شد، چه کارهايي بايد انجام شود؟

در ادامه زهرا نوروزي، رئيس اداره نظارت بر طرح هاي عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به ارائه توضيحاتي درباره اقدامات انجام شده در جريان پروژه بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران پراخت و اظهار کرد که اين پروژه با هدف مرمت و افزايش ظرفيت گنجينه آغاز شد که اين مرمت در دو فاز اصلي قرار گرفت؛ اول اينکه شرايط نگهداري گنجينه موقت فراهم شود و دوم مرمت گنجينه بود.

او با تاکيد بر اينکه حفظ اصالت موزه از اولويت هاي اصلي اين پروژه بود، اقدامات صورت گرفته در جريان بازسازي موزه را مرور کرد. بر اين اساس عايق بندي و مرمت و نصب عايق هاي حرارتي، سبک سازي سقف، مرمت کف بام، لوله‌کشي آب‌هاي تاسيساتي، تعويض لوله‌ها، بهسازي ديوارهاي محوطه حياط مياني، دو جداره شدن پنجره‌ها، عايق بندي و نورپردازي مجدد و … از جمله مواردي بود که نوروزي به آنها اشاره کرد.

رئيس اداره نظارت بر طرح هاي عمراني وزارت ارشاد همچنين با بيان اين نکته که در زمان جا به جايي آثار گنجينه، کار مرمت به صورت کلي متوقف شده بود و با اشاره به اينکه سيستم اطفاي حريق گنجينه در جريان اين پروژه تغيير نکرده است، در اين زمينه توضيح داد: زماني که انجام اين پروژه آغاز شد وضعيت گنجينه بسيار بد بود و زماني که باران مي آمد، براي جلوگيري از آسيب به آثار، آنها را با پلاستيک مي پوشاندند. بر همين اساس اولين دغدغه ما اين بود که مشکل نم و رطوبت را حل کنيم. بنابراين اطفاي حريق در رتبه بعدي قرار داشت که البته انجام آن نيز نياز به مبالغ بسياري بالايي دارد که هم اکنون مطالعات آن در حال انجام است. با اعتبارات در نظر گرفته شده، اميدواريم امسال بحث اجرايي آن را شروع کنيم.  

نوروزي همچنين جدا کردن سيستم تاسيساتي گنجينه، بازسازي و تعويض سقف‌هاي کاذب و سيستم نورپردازي، فراهم کردن خدمات نمايشگاهي، مرمت ديوارها و پنجره‌ها، افزايش ۲۰ تا ۲۵ درصدي ظرفيت گنجينه، نصب درهاي ضد سرقت، نصب دستگاه‌هاي هواساز، مرمت نايکش موزه و … از جمله اقدامات انجام شده در فاز دوم اين پروژه برشمرد.

آقايي، رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران نيز تاکيد کرد که در جريان اين پروژه هيچ الحاقي به موزه انجام نشده و هيچ فضايي اضافه يا کم نشده است، بلکه فقط فضاها بازتعريف شده اند و حتي فضاهايي که در سال هاي گذشته به صورت غيرقانوني به موضوع اضافه شدند نيز در جريان بازسازي برداشته شده است.

تغيير هويت بصري موزه هنرهاي معاصر

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست به موضوع هويت بصري موزه هنرهاي معاصر پرداخته شد. رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران در اين زمينه توضيح داد که به طور کلي هر نهاد متشخصي داري يک هويت بصري است و عموما اين هويت بصري از موزه ها آغاز شد. اين درحالي است که موزه هنرهاي معاصر تهران فاقد هويت بصري به اين معنا بود. قبل از انقلاب از يک فونت زرد استفاده مي شد و بعد از انقلاب يک نشانه براي موزه توسط جواد پويان طراحي شد و در دوره اي ديگر صداقت جباري فونتي را براي موزه طراحي کرد و اين جريان در بخش هاي گوناگون ادامه داشت که البته هر کدام از اينها ساز خودشان را مي زنند و با هم هماهنگي نداشتند. بر همين اساس تصميم گرفتيم که در دوره جديد يک تم جديد به اسم ققنوس براي موزه در نظر گرفته شود که تمام بخش هاي موزه را شامل مي شود.

در همين راستا رضا عابديني، طراح هويت بصري موزه به ارائه توضيحاتي درباره تغييرات انجام شده در اين زمينه پرداخت و يادآور شد که در جريان طراحي هويت بصري براي موزه هيچ چيزي خراب نشد، چراکه هويت بصري مشخصي از قبل وجود نداشته است.

او در توضيح لوگوي جديد موزه نيز اظهار کرد: طراحي هويت بصري به گونه‌اي پيش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسي که خودم از موزه داشتم برآورده شود. همه اين سال ها سعي کردم که تمام کارهايم وجه ايراني داشته باشد و اگر در لوگوي موزه چنين چيزي کمتر ديده نمي شود، به اين خاطر است که قرار است موزه هنرهاي معاصر تهران در بيرون از ايران نيز ديده شود و با توجه به اينکه کارکرد اين موزه مدرن و معاصر است و فعاليت هايي که قرار است انجام دهد در همين زمينه است، تصميم گرفتم که هويت بصري موزه نيز مدرن باشد.

او همچنين رنگ اصلي هويت بصري جديد موزه هنرهاي معاصر تهران را نارنجي معرفي کرد که با رنگ هاي خاکستري، مشکلي و سفيد همراه مي شود.

آقايي، رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در اين زمينه توضيح داد: قرار  نيست با لوگوي قبلي موزه خداحافظي کنيم و آن را کاملا کنار بگذاريم. هويت جديد به اين معناست که ارتباطاتمان را با جهان هنر راحت تر کنيم. همچنين هم اکنون در حال کار کردن روي هويت صوتي موزه نيز هستيم.

افتتاح بانک اطلاعاتي موزه

در بخش ديگري از نشست، مديرکل اداره هنرهاي تجسمي در پاسخ به پرسشي مبني بر اعلام دقيق موجودي گنجينه موزه هنرهاي معاصرتهران، خاطرنشان کرد: همزمان با پروژه بازسازي و مرمت موزه، راه اندازي بانک اطلاعاتي موزه نيز آغاز شده است که قرار است ۲۴ ساعت پيش از بازگشايي موزه، افتتاح شود. اين بانک اطلاعاتي کمک مي کند تا اطلاعات موزه به صورت دقيق و شفاف در اختيار علاقه مندان قرار بگيرد. آمارهايي که تاکنون بيان شده متفاوت بوده است، چراکه بسياري از آثاري که براي نمايشگاه‌ به موزه آمده در موزه قرار گرفتند و به صاحبانشان عودت داده نشدند، بعضا جزو آمار موزه حساب مي شدند.

پیمایش به بالا