دومين نشست مجازي «نهاد» پيرامون ماهيت و کارکرد خانهها و انجمنهاي هنري با موضوع «انجمن هنرمندان نقاش ايران؛ ديروز، امروز، فردا» عصر يکشنبه ۲۳ خرداد در صفحه اينستاگرام خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، در اين برنامه آسيه مزيناني به گفتوگو با امير راد، مدير عامل انجمن هنرمندان نقاش ايران پرداخت. امير راد درباره اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران گفت: در حال حاضر اين انجمن حدود ۱۴۰۰ عضو دارد که نزديک به ۶۰۰ عضو آن پيوسته، نزديک به ۶۰۰ عضو آن وابسته و تعدادي هم اعضاي افتخاري هستند. البته اين ساختار پيشين انجمن است که ۳ نوع عضويت داشت، در ساختار و اساسنامه جديد انجمن تفاوتهايي است يعني علاوه بر اعضاي پيوسته، وابسته و اعضاي افتخاري، عضو دانشجويي و عضو همراه را هم داريم که آنها نيز به ساختار اضافه ميشوند. البته در حال حاضر همه اعضا فعال نيستند و به هر حال ميتوان گفت که متاسفانه بخش کوچکي از اين مجموعه فعاليت دارند.
راد در بخش ديگري از اين نشست درباره کيفيت و رويکرد جذب اعضا در انجمن هنرمندان نقاش عنوان کرد: در دوره هيئت مديرههاي گوناگون سياستهاي مختلفي در اين باره بوده است. به خصوص در دورههاي اول، براي اين که ميخواستند اعضاي بيشتري را جذب کنند و چون بايد نهاد شکل ميگرفت و ساختاري پيدا ميکرد، طبيعتا بعضي مواقع کميت اهميت داشته، کيفيت آن چنان در اولويت نبوده و اهميت نداشته باشد. اما در بعضي از دورهها در سالهاي گذشته، بعضي مواقع اين مسئله کميت همچنان مطرح بوده است. بهطور مشخص در دوره فعلي به شدت روي کيفيت تمرکز کرديم و فکر کرديم که اعضايي که وارد انجمن هنرمندان نقاش ايران ميشوند ميبايست کيفيت آثارشان را به يک استانداردي رسيده باشد و نوع نگاهشان هم شکل گرفته باشد که در آن مصاحبهها خودش را مشخص ميکند و نمود پيدا ميکند.
وي افزود: يک مسئله بسيار مهم ديگر که ما تلاش کرديم در طي اين دوره به آن بپردازيم و آن را در ميان اعضاي انجمن جا بياندازيم، اين است که انجمنهاي هنري که در واقع موسسات فرهنگي هنري هستند، جاهايي هستند که ما عضو آنها ميشويم نه براي اينکه از آنها خدمات بگيريم، بلکه ما عضو ميشويم که به آنها براي رسيدن به اهداف و برنامههايشان کمک کنيم. متاسفانه در سالهاي گذشته اين اتفاق برعکس شده بود. يعني امروز هم بسياري فکر ميکنند که عضويت در انجمن بايد براي افراد سود داشته باشد و يا برايشان امکانات و شرايطي را مهيا کند. درحاليکه اصولا ما وقتي عضو يک سازمان و نهاد ميشويم، براي اهداف آن نهاد عضو آنجا شدهايم و ميرويم که به اهداف آن کمک کنيم.
راد ادامه داد: متاسفانه در انجمن هنرمندان نقاش ايران و در بسياري از انجمنهاي همجنس ما، رفتار اعضا به غلط اين طور تعريف شده که عضويتشان در انجمن براي اين است که امکاناتي دريافت کنند. طبيعي است که وقتي انجمنها، يک نهاد و مرجعيتي پيدا کنند، ميتوانند امکاناتي را هم ارائه کنند و ميتوانند به عنوان يک مرجع مورد وثوق نهادهاي ديگر قرار گرفته، امکاناتي را دريافت کنند و آن را ميان اعضايشان به اشتراک بگذارند.
وي اضافه کرد: اولاً تعداد اعضا بسيار زياد است و اين امکانات معمولاً به دست همه نميرسد. بنابراين همواره ناراحتي و نارضايتي به وجود ميآورد. اينها امتيازاتي است که يک انجمن ميتواند به اعضايش بدهد و طبيعتا براي اينکه بتواند اين امتيازات را به بهترين شکل بدهد، رتبهبندي کرده و اعضاي فعال را جدا ميکند. در نتيجه به اعضاي فعال بيشتر رسيدگي ميشود و امتياز بيشتري ميگيرند. ما خيلي تلاش کرديم که در دوره متاخر اين موضوع را جا بيندازيم که حضور اعضا در انجمن هنرمندان نقاش ايران براي خدمت به انجمن و اهداف انجمن است.
مديرعامل انجمن هنرمندان نقاش ايران درباره اهداف اين انجمن بيان کرد: اگر بخواهم ساده در اينباره توضيح بدهم، هدف انجمن ارتقاء رسانه نقاشي است. هدف تمام انجمنها ارتقاء رسانهاي است که نمايندگي ميکنند. طبيعتاً ابزارش نهاد و اعضايش است و به واسطه آنها اين فعاليت انجام ميشود. بنابراين ما يک هدف مشترک داريم و آن اين است که رسانه نقاشي را درست معرفي کرده، جايگاهش را مشخص کنيم، هويتي براي اعضاي آن بسازيم و همه اينها با ياري و کمک کساني است که ميآيند و دست اعضايي که نماينده شدند را ميفشارند و پيش ميرويم.
امير راد مطرح کرد: انجمن هنرمندان نقاش ايران، يک انجمن صنفي نيست. بلکه در نبود يک انجمن صنفي، کارهاي آن را گه گاه انجام داده است و به خاطر همين هم مشکلاتي ايجاد شده است. چون در نبود انجمنهاي صنفي، انجمن هنرمندان نقاش ايران به عنوان تنها مرجع ناگزير بوده است که گاهي کارهاي صنفي را هم انجام دهد، کما اينکه قانوني نبوده و طبيعتاً در خيلي جاها هم دستش کوتاه بوده است، مانند پيگيري و درست کردن بيمه هنرمندان که به هر حال ميدانيد مشکلات جديتري بود و انجمن هم دستش کوتاه بود و خيلي هم نميتوانست اين داستان را پيش ببرد. امروز خوشبختانه آن مشکلات حل شده و ما فراخوان عضويت براي انجمن صنفي هنرمندان نقاش را دادهايم تا آنجا به خواستههاي صنفي خودشان برسند.
راد در بخش ديگري از اين نشست گفت: بهطور کلي اين انجمن قرار است سبب ارتقاء رسانه نقاشي شود يعني به رسانه نقاشي در معرفي، پويايي و گسترش آن بتواند کمک کند و براي اين کار ابزارهاي آموزشي، تبليغاتي، نمايش و… دارد که در اساسنامه توضيح داده شده است. طبيعي است که براي چنين کاري ميتواند گالري تاسيس کرده و کار اعضايش را در گالريهاي ديگر به نمايش بگذارد. ميتواند رفتار آموزشي را تعريف کند و يا کلاسهاي آموزشي داشته باشد يا به کلاسهاي آموزشي خط و ربط دهد. ميتواند براي رشد رسانهاش به رشد هنرمند فکر کند و براي رشد هنرمند به سراغ امکانات مورد نياز هنرمند رفته و تسهيلاتي ايجاد کند. اين تسهيلات ميتواند در دولت يا نهادهاي ديگر رخ دهد. انجمن ميتواند نمايندگي کند و براي گرفتن اين تسهيلات به صورت عام و نه انفرادي ورود کند. تمام اينها «ميتواند» است؛ يعني انجمن ميتواند چنين کاري کند.
وي افزود: هر کدام از اين مسائل در کشور مطابق قانون متولي دارند. يعني نهاد آموزشي متولي خود را دارد؛ آموزش عالي، آموزش و پرورش و نهايتاً مرکز آموزشگاههاي آزاد هنري زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. گالريها به صورت کامل در اختيار مرکز هنرهاي تجسمي است يعني از آن اجاره ميشوند، مجوزشان را از آنجا دريافت ميکنند و سياستگذاريها در آنجا اتفاق ميافتد. اين که ما ميتوانيم معنياش اين است که اين نهادها ميتوانند از انجمن به عنوان مشاور، نماينده هنرمندان و نماينده اين رسانه دعوت کنند که حضور داشته باشد. اين خيلي به سياستگذاران و افرادي که متولي هستند بستگي دارد. در بعضي موارد متوليان علاقهاي ندارند که دخالت شما را داشته باشد. در برخي مواقع هم اين متوليان علاقهمند هستند و از شما دعوت ميکنند که در آنجا حضور داشته باشيد.
