روايت شيرين بوريائي دوست از “ثبات”

"قاب دايره همان چرخش موقعيتهاي انسانهاست که بعد از مدتي به يک ثبات مي رسند، به اين دليل عنوان نمايشگاه را ثبات گذاشتم." اين را شيرين بوريائي دوست در حاشيه نمايشگاه خود در گالري خط سفيد بيان کرد. در ادامه خواننده گفتگوي خبرنگار گالري آنلاين با اين هنرمند باشيد.

شيرين بوريائي دوست، عضوانجمن نقاشان ايران و انجمن طراحان فيلم سينماي ايران است. وي ،فارغ التحصيل رشته نقاشي در مقطع کارشناسي از دانشکده هنر معماري تهران جنوب بوده و اکنون مدرس طراحي لباس در دانشکده هنر و معماري آزاداسلامي واحد تهران جنوب است.

اين هنرمند دريافت چندين جايزه در مسابقات هنري، شرکت در بيش از۳۵نمايشگاه نقاشي گروهي داخلي و خارجي ودونمايشگاه انفرادي و طراحي صحنه ولباس بيش از۶۵فيلم سينمايي، سريال، تله فيلم، تئاتر وشرکت در ورک شاپ هاي متعدد نقاشي را در کارنامه خود دارد.

بوريائي دوست ضمن بيان علاقه مندي به کار روي پرتره در کادر داريره در خصوص روند کاري خود بيان مي کند:

در سالهاي گذشته با موضوعات مختلفي نقاشي کرده ام از جمله پرتره، من درسال۱۳۷۴ با سمت طراح صحنه و لباس وارد سينما شدم، يک جمله هميشه در بين اهالي سينما تکرار مي شود که سينما دايره است و افراد در اين چرخه دوباره با هم مواجه مي شوند، همواره دغدغه من، انسانها و تفکرات وتغييرحالات آنها در موقعيتهاي مختلف بوده است، بنابراين کادر دايره را انتخاب کردم، اما بتدريج به کادر ايستائي مستطيل رسيدم، ازحدود۳سال پيش نقاشي اين مجموعه را شروع کردم و به صورت ناپيوسته تا قبل از نمايشگاه يعني اواسط مرداد۱۴۰۰ادامه دادم.

اين هنرمند در مورد مفهوم موضوع نمايشگاه خود بيان مي کند:

دليل انتخاب اين عنوان و مفهوم آن براي اين مجموعه به اين شرح است که انسانها در موقعيتهاي مختلف با تفکرات مختلف وخصوصيات اخلاقي انسانهاي ديگر مواجه مي شوند. ممکن است تحت تاثيرقرارگرفته و گاهي اين شرايط به گيجي آنها منتهي شود، بنابراين من از کادر دايره درقاب دايره استفاده کردم، به تدريج درچهارچوبي قرار مي گيرند که کادر دايره را درقاب مربع قراردادم و در انتها به يک ثبات ميرسند.  قاب دايره همان چرخش موقعيتهاي انسانهاست که بعد از مدتي به يک ثبات مي رسند، به اين دليل عنوان نمايشگاه را ثبات گذاشتم.

وي افزود: اين مجموعه تماما تفکرات خودم از روي تجربياتم بوده. در دوران کودکيم، هميشه به رفتار و نگرانيهاي انسانها توجه مي کردم و همواره خواهان صلح بين انسانها بوده و هستم.

در اين نمايشگاه ۳۱ اثر هنري به نمايش گذاشته شد، ابعاد آن ها از ۳۵ سانتي متر شروع شده و به کادر ۷۰×۱۰۰ رسيده است. تکنيک آثار نيز، اکريليک روي چوب و بوم است.

او در رابطه با سبک کاري خود توضيح ميدهد:

در ابتدا آثارم کمي گرايش به رئاليسم يعني واقع گرايي داشت و بتدريج اغراق در رنگ و فرم درجهت بيان بهتر نزديک به سبک اکسپرسيونيسم.

به گفته بوريايي دوست، اين هنرمند ابتدا از مدل هاي واقعي استفاده کرده و سپس با ذهنيت خود آن ها را تغيير داده است. وي در اين رابطه توضيح مي دهد:

آثار اين مجموعه به اين شکل بوده است که معمولا از مدلي که روبرويم نشسته اسکيس سريع زده ام و بعد با ذهنيت خودم تغييرش داده ام و گاهي هم بدون مدل مانده ام، دراين مواقع از آيينه استفاده کرده و اسکيس صورت خودم را زده ام و کاملا با فضاي ذهني خودم تغييرداده ام، چون من نيز جزو همين انسانهايي هستم که ذهنم درگيرعکس العمل هاي آنها نسبت به موقعيت هاي مختلف است، فرم سرسوژه ها با فضاي اطراف و بکراند تلفيق شده، که به معني درگيري ذهني آدمها است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر آينده مجموعه آثار خود بيان کرد:

اين سوال سختي است، چون تفکرات من براساس موقعيتهايي که درآن قرارمي گيرم شکل مي گيرد و منجر به خلق آثارم مي شود، بنابراين نمي دانم در آينده چه اتفاقي مي افتد.

بوريايي دوست به عنوان سخت آخر بيان کرد:

برايم جاي خوشحالي دارد که نمايشگاه دراين دوران کرونايي با رعايت پروتکل هاي بهداشتي مورد استقبال عموم و دوستان و همکاران قرارگرفت، همچنين از توجه شما نيز ممنون و متشکرم.

گفتني است، نمايشگاه "ثبات" از 15 تا 25 مردادماه در گالري خط سفيد برگزار شد.

پیمایش به بالا