امير راد: رويکرد ما در انتخاب آثار جشنواره تجسمي فجر کيفيت هنري است

امير راد دبير هنري چهاردهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر بيان کرد امسال در انتخاب آثار هيچ کفي در نظر نگرفته‌ايم و مبنا را بر کيفيت بالاي آثار گذاشته‌ايم.

به گزارش گالري آنلاين، مهر به نقل از ستاد خبري چهاردهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر نوشت، امير راد دبير هنري جشنواره درباره رويکرد داوري در رشته‌هاي ده‌گانه جشنواره ميزان سخت‌گيري در انتخاب آثار گفت: در بخش طوباي زرين که شامل رشته‌هاي جداگانه و رسانه محور است و هر رشته داوران خود را دارد تأکيد بر کيفيت است و از ابتدا اعلام کرديم که اصلاً کفي براي انتخاب آثار در نظر نگرفته‌ايم. يعني کيفيت آثار آن‌قدر برايمان مهم است که پس از بررسي آثار دريافتي حتي ممکن است در يک رشته هيچ اثري انتخاب نشود.

مدير هنري جشنواره هنرهاي تجسمي فجر افزود: براي داوري آثار نيز در بعضي از رشته‌ها مي‌توان به تصوير اثر متکي بود، بنابراين کيفيت تصوير ارسالي اهميت زيادي دارد. اما در رشته‌هاي ديگري مانند هنرهاي جديد ما در مرحله اول با يک طرح مواجه هستيم، بنابراين شيوه داوري متفاوت است. در اين رشته هنرمند ابتدا طرح خود را ارائه مي‌دهد و بعد براي توضيح اثرش دعوت مي‌شود و پس از آن مرحله پيش‌نمايش کار انجام مي‌شود، زيرا در اين شاخه هنري بايد کارکرد اثر در فضا به‌صورت فيزيکي بررسي شود. همچنين آثار قبلي هنرمندان و بيوگرافي و رزومه کاري آن‌ها نيز در مواردي مي‌تواند مؤثر باشد. گاه داوران درباره بعضي از آثار اختلاف نظر جدي دارند و با مراجعه به سابقه کاري هنرمند مي‌توانند تصميم بهتري گرفته و انتخاب بهتري انجام دهند.

راد درباره بخش‌هاي ديگر جشنواره مانند نظامي گنجوي و کيوريتوريال گفت: در جشنواره چهاردهم علاوه بر وجود بخش کيوريتوريال، بخش‌هاي جانبي ايثار و فداکاري، آينه در آينه و نظامي گنجوي وجود دارد که هر کدام دبيران مجزا دارند. آن‌ها در حال پيش بردن کار هستند و مراحل اوليه کارها در هر بخش انجام شده است.

وي درباره اهميت هويت بصري جشنواره و خروجي‌هاي تصويري و گرافيکي آن گفت: در حوزه هنر معاصر ديگر با يک تصوير مواجه نيستيم، بلکه مجموعه‌اي از تصاوير را در کنار هم داريم. هويت بصري از کل فضاي نمايشگاه جدا نيست بلکه جزئي از کل رويداد است. بنابراين بايد در آن همراهي و سنخيت با نگاه کلي به جشنواره وجود داشته باشد و با نگاه دبيران به مسأله هنر مرتبط باشد. هويت بصري معنا دهنده به کل رويداد است و از اين نظر اهميت ويژه‌اي دارد. در جشنواره امسال نيز تم رنگي مشخص شده و المان‌هاي گوناگون براي توليدات بصري تعيين شده است.

راد درباره چيدمان جشنواره و تغييرات آن نسبت به دوره‌هاي گذشته گفت: براي چيدمان جشنواره نمي‌توان از الان به طور قطعي صحبت کرد زيرا هنوز همه آثار با هم ديده نشده‌اند و چيدمان نهايي به آثار رسيده و شکل پروژه‌ها بستگي دارد. اما تصميماتي براي اين مسأله گرفته شده است که بر اساس نگاه کلي ما به مسأله هنر و رويکرد هنري است که مشخص کرده‌ايم. تا جايي که فضا امکان دهد از چيدمان‌هاي منفک، جدا خواهيم شد و سعي مي‌کنيم با استفاده از آثار گوناگون فضاسازي را به شکل يکپارچه انجام دهيم.

درباره جايگاه و وظيفه دبير هنري در اين جشنواره گفت: وظيفه اصلي دبير هنري در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر آن است که رويکرد هنري جشنواره را تعريف کند. اينکه جشنواره امسال با چه نگاهي به هنر بايد شکل بگيرد و مثلاً اينکه تأکيد بر هنر معاصر يا هنر ملي باشد و جايگاه هر کدام به چه شکل است، بر اساس ديدگاه دبير هنري شکل مي‌گيرد. پيشنهاد دبيران و داوران هر بخش نيز بر عهده دبير هنري جشنواره است و مديريت جلسه داوري و شوراي دبيران نيز با اوست. هر سال بخش‌هاي جانبي در جشنواره وجود دارد که وجه هنري آن‌ها نيز بر عهده دبير هنري است. بخشي از خروجي‌هاي جشنواره مثل توليدات تصويري، کتاب و بولتن؛ بخش‌هاي ديداري جشنواره مانند هويت بصري؛ چيدمان نمايشگاه و… تحت نظر دبير هنري است تا در نهايت همه آن‌ها با آن نگاه و رويکرد اوليه‌اي که در نظر گرفته شده بود هماهنگ باشند.

مهلت ارسال آثار هنرمندان به جشنواره به پايان رسيده است و مرحله انتخاب آثار از ۱۹ دي‌ آغاز مي‌شود. چهاردهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از روز ۱۵ بهمن‌ به دبير کلي سيدعباس ميرهاشمي نمايش خود را آغاز مي‌کند.

پیمایش به بالا