نماينده اصلي ايران در جام جهاني کيست؟

پس از توقف طرح نماد جام جهاني به دست فيفا، تماسي از امير قطر، گرافيست ايراني را به طراح نماد قطر 2022 تبديل کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از "ورزش سه"، همزمان با قرعه کشي جام جهاني 2022 قطر، فيفا از نماد جام جهاني رونمايي کرد که واکنش‌هاي بسياري را برانگيخت؛ طرحي که البته بازار شايعات هم درباره آن داغ بود و برخي آن را شبيه به يک روح و عده‌اي ديگر آن را «سفره ماهي در خليج فارس» دانستند اما هيچ‌يک از اين تفسيرها در مورد «لعيب» درست نبود.

لعيب در زبان عربي به معناي بازيکن فوق ماهر است که همه طرفداران فوتبال را دعوت مي‌کند تا به خود به‌عنوان «اکنونِ همه چيز» باور داشته باشند. طراحي اين نماد نيز به فرهنگ پوشش لباس قطري‌ها مربوط است که کشور ميزبان تلاش مي‌کند تا در سال منتهي به جام جهاني، آن را به جهانيان معرفي کند. اما در اين بين يک نکته حائز اهميت براي ايراني‌ها نيز وجود دارد؛ اينکه يک گرافيست ايراني، طراح نماد جام جهاني بوده است.

حسين اوجاقي کسي است که نامش از روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شده و به‌عنوان طراح نماد جام جهاني معرفي مي‌شود. يک دستاورد ويژه براي او که از سال‌ها پيش «کاراکتر ديزاينر» بود اما حالا براي اولين جام جهاني در غرب آسيا توانسته به موفقيتي ويژه و بزرگ برسد. او در مورد اينکه چگونه جلوتر از ساير طراحان در نقاط مختلف دنيا، توانست اين جايگاه را تصاحب کند، توضيح جالبي دارد:
«روال سال‌هاي گذشته به اين شکل بود که خود فيفا اين قضيه را برگزار مي‌کرد و بر اساس رزومه افراد در لينکدين، يک‌سري را انتخاب مي‌کردند. مثلا 20-30 نفر را انتخاب مي‌کردند به‌عنوان کاراکتر ديزاينر. در همين راستا دو سال پيش به من پيام دادند و گفتند اگر تمايل داري پروپوزال بفرست. آنها hdni اوليه را فرستادند و گفتند بايد از فرهنگ قطر باشد و مي‌تواند يک حيوان باشد يا يک پسربچه قطري اما دست ما را براي طراحي باز گذاشتند.»

او براي طراحي اوليه، يک شاهين را انتخاب کرد که نماد قطر بود و اتفاقا موفق شد به جمع سه طرح برتر براي نماد جام جهاني راه پيدا کند؛ جايي که يک راي‌گيري عمومي بين سه طرح نهايي، مسکات جام جهاني را مشخص مي‌کرد. اما اينجا اتفاقي جالب رخ داد و اوجاقي به‌همراه دو طراح ديگر، ايميلي را از فيفا دريافت کردند مبني بر اينکه «کشور قطر هيچ‌کدام از سه طرح را نپذيرفت و قصد دارد نماد جام جهاني را خودش طراحي کند و اين پروژه همينجا متوقف مي‌شود.»

نااميدي بزرگ براي اين طراح ايراني که تصور مي‌‎کرد با شاهين قطري مي‌تواند اين دستاورد را به ارمغان بياورد اما حالا همه چيز برايش متوقف شده بود. متوقف تا اينکه امير قطر وارد کار شد و نظر خود را در اين‌باره داد و اوجاقي ايميلي جديد را دريافت کرد: «ما يک طرح داريم و مي‌خواهيم براي نماد جام جهاني، شما روي آن کار کنيد.»

اوجاقي ماجرا را اين‌طور توضيح مي‌دهد: «من متوجه شدم که آنها فقط يک ايده دارند که امير قطر آن را داده. او مي‌خواست تا از اين رويداد استفاده کند و فرهنگ لباس کشورش را نشان بدهد. بعد من در مکاتبات با دفتر امير قطر متوجه شدم او از طرح شاهين من خوشش آمده اما ترجيح داده که لباس کشورش (دشداشه) را تبليغ کند.»

اين طراح ايراني قصد داشت نمادي را بکشد که دست و پا هم داشته باشد اما طرف قطري اعتقاد داشت که اين نماد فقط بايد يک حالت روسري داشته باشد. چالش نخست اين بود که يک روسري سفيد رنگ چگونه مي‌تواند تبديل به نمادي جذاب شود و سپس چگونه مي‌تواند حرکت کند و روپايي بزند و احساسات فوتبالي را نشان بدهد؟

نکته ديگر اينکه لباس دشداشه قطري با آنچه در ساير کشورهاي عربي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تفاوت‌هاي جدي دارد؛ از جمله سه گره در قسمت مشکي رنگ بالاي آن و به همين خاطر مسئولان کشور قطر دقت زيادي درباره اين طراحي را مي‌خواستند اما در نهايت دو ماه پيش حسين اوجاقي طرح نهايي را به فيفا و کميته برگزاري جام جهاني قطر تحويل داد.

او درباره ارتباط با امير قطر به‌عنوان رهبر اين کشور توضيح مي‌دهد: «نکته مهم در مکاتبات، دقت و وسواس بالاي او بود. همچنين اينکه به‌شدت طرفدار فوتبال است و تلاش مي‌کند تا در اين زمينه نقش آفريني کند هم اهميت دارد. به‌طور مثال در قسمت پايين طرح من از هنرهاي زنان قطري با حنا استفاده کردم و فيفا تاکيد داشت که طرح بايد شلوغ‌تر باشد. در نهايت امير قطر گفت که شلوغي پايين طرح باعث مي‌شود تا توجه از خود روسري سفيد رنگ برداشته شود. من هم اين را به فيفا گفته بودم اما قبول نکردند و در نهايت وقتي امير قطر اين را گفت، مورد قبول قرار گرفت. برايم جالب بود که تا اين حد دقت دارد.»

حسين اوجاقي در پاسخ به اين سوال که کسب اين دستاورد تا چه حد برايش اهميت دارد، گفت: «در دنياي بچه‌هاي طراحي که در ايران هستند، اين قضيه خيلي مهم است. مثل کسب يک جايزه اسکار. ته کاري که ما مي‌توانيم بکنيم اين است که کارمان در اين وسعت ديده شود. بعد حساسيت زيادي هم روي کار ما وجود داشت اما فکر مي‌کنم با موفقيت کار را سپري کرديم.»

اگرچه طراحي لعيب به عنوان نماد جام جهاني به پايان رسيده اما کار اين گرافيست ايراني همچنان ادامه دارد و او در روزهاي آينده استيکرهاي لعيب براي شبکه‌هاي اجتماعي را در اختيار فيفا و کميته برگزاري جام جهاني قطر قرار خواهد داد.

پیمایش به بالا