"کابوس" عنوان نمايشگاه مجسمه هاي سهيلا فلاح پور بود که از 10 الي 20 تير در گالري خط سفيد برگزار شد.

اين هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين هدف خود از جمع اوري اين مجموعه را چنين عنوان کرد:
هدف از جمع اوري اين مجموعه بيان احساس درد و رنج انسان هاي گرفتار در بيماري کرونا بود.
وقتي به يکباره شرايط زندگي تغيير کرد و همه انسان ها مجبور شدند دور از هم زندگي کنند ، مکان هاي مختلف تعطيل شدند و خيابان ها و کوچه ها خالي از مردم شد و ترس و اضطراب جايگزين شد در آن موقع اولين مجسمه من شکل گرفت ( انساني که ميخواهد مانند پرنده در دستش بال پرواز داشته باشد ولي پايش در سنگ گير کرده است و آرام آرام پس از تقلاي زياد سختي سنگ تمام وجودش را فرا گرفته است. )
هر روز شکل زندگي تغيير ميکرد درد و رنج به مرگ عزيزان تبديل شده بود غم از دست دادن و فرياد و ناله ها به اوج رسيده بود.
غم وجودم را فرا گرفته بود و بيماري کرونا کابوس همه انسان ها شده بود و مجسمه هاي من با فرياد و اغراق شکل ميگرفتند و در خود ميپيچيدند.
به گفته فلاح پور اين آثار از اوايل سال ۹۹ تا اواخر سال ۱۴۰۰ ساخته شده اند. وي در ادامه افزود:
زماني که مجسمه ها به تعدادي رسيده بود تصميم گرفتم آثار را به نمايش بگذارم و تعدادي را انتخاب کردم و به ساخت بقيه مجسمه ها پرداختم پس از اتمام کار با تيم هنري ام دارا حاتم که تخصص اش در موسيقي و فعاليت در گالري هاي هنري است و همينطور مهندس معمار دانيال حاتم گفتگو کردم و کارهاي قبل از نمايش آثار شروع شد. عکاسي از آثار و اديت و فايل بندي آنها ، تهيه استيتمنت و…… و انتخاب گالري ها در نهايت درخواست نمايشگاه به چند گالري و در انتظار جواب آنها … در اين بين به پيشنهاد يکي از دوستان به ملاقات خانم صحي مدير محترم گالري خط سفيد رفتم پس از گفتگو در مورد آثار قرار شد عکس هاي کارها رابفرستم پس از ۲ ماه پيام دادند که ميتوانم در گالري ايشان آثارم را از ۱۰ تا ۲۰ تير ماه ارائه بدهم .
با تيم هنري ام جلسه گذاشتم ، دارا حاتم پيشنهاد طراحي صدا براي آثار در نمايشگاه را دادند همينطور يک ويدئو، پس از طراحي چيدمان مجسمه ها در گالري پيشنهاد چيدمان نسبت به قسمتي از گالري در رابطه با آثار و نورپردازي را دادند و با مشورت و برنامه ريزي اين موارد به عهده ايشان قرار گرفت و مهندس دانيال حاتم عکاسي روز افتتاحيه را به عهده گرفتند تمام کارها انجام شد در روز افتتاحيه هنرمندان نقاش و گرافيست حضور داشتند و از فضا سازي و صدا و نورپردازي و چيدمان براي مجموعه کابوس که هماهنگي جالبي صورت گرفته بود تحت تاثير قرار گرفتند و حس و حال مجسمه ها در کابوس را درک کردند.
در اين مجموعه ۲-۱۵ مجسمه کوچک ، متوسط و بزرگ قرار دارد و کوچکترين ۱۳*۱۱*۱۸ به ترتيب از چپ ارتفاع ، عرض و عمق دارد. آثار متوسط ۱۹*۷۰* ۵۵ هستند و بزرگترين کارها در ابعاد ۴۰*۵۶*۱۴۹ و و ۷۵*۷۵*۱۰۴ ساخته شده اند.
فلاح پور در مورد سبک کارها بيان کرد:
به سبک بخصوصي نميتوانم اشاره کنم و از تکنيک پاپيه ماشه استفاده کردم که به صورت لايه به لايه و حجمي بکار برده شده است و فرم جديدي از پارچه هاي کاغذي پيچيده به دور بدن مجسمه ها بوجود آمده است.
اين بانوي مجسمه ساز در مورد عنوان نمايشگاه توضيح داد:
انتخاب عنوان کابوس تداعي دوران پر اضطراب و وحشت از درگيري بيماري و مرگ در دوران کرونا بود. در خلق آثار مجموعه کابوس تحت تاثير تفکرات خود نسبت به اوضاع بهم ريخته مردم در جهان بودم.
وي در ادامه افزود: همواره حالات و افکار انسان ها برايم جالب بوده و براي طراحي از فيگور ها و ساخت مجسمه هاي سفالي برايم انگيزه شده است و چندين سال است چه در سفرهايم در مناطق مختلف کشور وگفتگو با افراد هر منطقه در باره سنت ها و ائين و فرهنگ انها چه در فضاي تاتري عکاسي از فيگور انسان برايم اهميت داشته است . جستجو وکنکاش در اين سفر را دامه خواهم داد و فکر ميکنم در حال حاضر در مسير خوبي قرار گرفته ام .
سخن پاياني هنرمند چنين مطرح شد:
ظرات افرادي که در اين ۱۰ روز به نمايشگاه آمدند برايم باعث خوشحالي بود هنرمندان و علاقمندان به هنر همه تحت تاثير مجموعه کابوس قرارگرفته بودند و از انتقال حس مجسمه ها به خود صحبت مي کردند مخصوصا جناب استاد بهروز دارش از نمايشگاه ديدن کردند و نظر خاص ايشان برايم گرانقدر بود


بيانيه:
Nightmare
Stiff, hard, stone
This is the feelings of the majority of people who are involved with covid. The idea of this collection comes from observation of the tragedy that happened during this period. These sculptures are the shadow of human beings who have lost the closest people to themselves.
Sadness, pain, death
These shadows scream, their feet stuck in the rocks, they struggle, they suffer, they sink into the fabrics and drown in their nightmares.
papier mache technique is used for this collection. The use of this technique is due to providing sensations and creative forms in the construction of sculptures.
In the construction of these sculptures, the abandoned branches of trees, stones, paper and wires have been used.
The branches were selected, the stones found their place and together they created a unique form and at the same time in their lack of balance they found balance.



رزومه:
سهيلا فلاح پور خوشدل
Email: soheila.falahpour@gmail.com
درباره من:
نقاش ، مجسمه ساز ، طراح و کارگردان نمايش عروسکي ، سازنده عروسک هاي نمايشي ، عکاس ، طراح و اموزشگر کارگاه هاي هنر در تهران و شهرستان هاي محروم کشور.
تحصيالت:
– ديپلم معماري از مدرسه هنر ۱۷ شهريور ۱۳۶۲
– دوره ۴ ساله خوشنويسي در انجمن خوشنويسان ايران سال ۱۳۶۹
– کارداني تئاتر از کانون تئاتر بانوان ۱۳۷۰
– کارشناسي نقاشي از دانشکده هنر و معماري تهران ۱۳۷۲
– داراي گواهينامه درجه سه در رشته هنرهاي نمايشي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي۱۳۹۳
دستاوردها:
– عضو رسمي خانه تئاتر (کارگرداني(
– دوره کارگاهي يک ساله شوراي کتاب کودک و نوجوان و عضويت رسمي در شوراي کتاب کودک و نوجوان به عنوان بررسي
تصاوير کتاب و کودک نوجوان تا به امروز سال ۷۳
– فعاليت در موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات کودکان سال ۸۳ و ۸۴
– فعاليت در برنامه با من بخوان اين موسسه از سال ۹۱ تا ۹۹
خلاصه اي از فعاليت هاي هنري:
-شرکت در نمايشگاه هاي گروهي نقاشي ، نمايشگاه دوسالانه ، نمايشگاه هاي منتخبي از اثار نقاشي زنان ايران تجلي احساس
اموزش نقاشي ، نمايش و سفال به مدت ۲۷ سال.
-طراحي و اجراي کارگاه هاي هنر در تهران و شهرستان هاي محروم کشور.
-طراحي و اجراي کارگاه هاي نقاشي ، نمايش ، نمايش ماسک و عروسکي کودک و والدين.
-کيوريت نمايشگاه نقاشي از اثار جمعي از فارغ التحصيلان دانشکده هنر و معماري در گالري اريا سال ۷۵.
-کيوريت ، طراحي ، چيدمان و ساخت عروسک هاي مومي در پاويون ايران در اکسپوي 2005 ژاپن.
-کيوريت ، طراحي ، چيدمان وساخت صحنه و عروسک هاي مومي بر اساس نمايشنامه پير و ترب نوشته جبار باغچه بان در نمايشگاه اثار و زندگي جبار باغچه بان در اصفهان سال ۹۱.
-کيوريت نمايشگاه تاريخ فرهنگ کودکي در قزوين طراحي ، فضاسازي ، ساخت و چيدمان عروسک هاي بزرگ در نمايشگاه به صورت تاملي و نمايشي سال ۹۲
-همکاري با موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات کودکان در زمينه کيوريت نمايشگاه ، طراحي و افتتاح کتابخانه ، طراحي کارگاه هاي هنرو…به عنوان کارشناس هنري از سال ۹۱ تا ۹۹.





