نمايشگاهي از انواع پرده هاي (نقالي) استاد مهدي طالعي نيا هنرمند نقاش قهوه خانه اي به کوشش صفورا استکي از روز جمعه 7 مردادماه در خانه هنرمندان ايران برپا شد.

استاد مهدي طالعي نيا هنرآموخته نقاشي دانشگاه يزد ميباشد که نزديک به دو دهه است در زمينه نقاشي قهوه خانه اي و احياي هنر پرده کشي فعاليت دارد.
وي داراي درجه هنري از وزارت ميراث فرهنگي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه ريشه هاي ملي و تطبيق اسطوره اي و نشانه شناسي در نقاشي قهوه خانه دارد.
هدف از اين نمايشگاه نشان دادن فرهنگ و اسطوره و مذهب ايراني در نقاشي قهوه خانه اي است.
اين نمايشگاه چکيده اي از دستاوردهاي اين هنرمند ميباشد که با کمک و کوشش صفورا استکي هنرمند و نقاش در سالن استاد مميز خانه هنرمندان ايران برگزار ميگردد.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است:
شاهنامه نگارگري در تمام ادوار و مکاتب نگارگري ايراني از ايلخاني و مغول و تيموري و هرات گرفته تا صفويه و افشار و زند و قاجار وجود داشته است.
تنها جرياني که (شاهنامه نگارگري) در آن وجود نداشته، هنر (پرده کشي) بوده است که شاخه اي صرفا مذهبي از مکتب (نقاشي قهوه خانه اي) است.
پرده ها که حدود 205 سال فقط و فقط با يک (الگوي اسطوره اي مبتني بر قهرمان و ضد قهرمان و اسب سفيد دارند و از طريق اعمال پرسپيکتيو مقامي تبيين ميشوند و در دوره قاجار،تبديل (پرده هاي درويشي) مي شوند.
در پرده هاي درويشي، حضرت ابولفضل العباس(ع) در حال جنگ با مارد بن سديف ثعلبي در وسط کادر و در گوشه سمت چپ حضرت سيدالشهدا اباعبدالله الحسين (ع) و حضرت علي اکلر (ع) و در پايين کادر، مار غاشيه و نکير و منکر و ملک دوزخ و امثالهم با ديدگاهي معاد باور و صرفا مذهبي و فقط با يک الگوي ثابت عاشورايي ترسيم ميشده اند، تا اينکه پس از 205 سال براي اولين بار، اولين (پرده درويشي شاهنامه اي) توسط بنده، مهدي طالعي نيا با بهره گيري از بخش مياني شاهنامه (بخش پهلواني) و با قصه هايي نظير،بارگاه سام،تولد زال، تولد رستم، تولد سهراب، جنگ هاي رستم، هفت خوان رستم، سهراب کشي تا کشته شدن رستم به دست شغاد ساخته و در پژوهشگاه وزارت ميراث فرهنگي تهران رونمايي و موفق به کسب نشان ملي شد،چرا که اين پرده توانست (تعريف) هنر پرده کشي را تغيير داده و کاملتر کند، بدين معني که تا پيش از اين، پرده کشي هنري صرفا (مذهبي) بوده و پس از ترسيم اولين پرده درويشي شاهنامه اي ،هنر پرده کشي، هنري (ملي و مذهبي) تلقي ميشود.
در ادامه (اولين پرده درويشي پيش شاهنمامه اي) با بهره گيري از بخش نخستين شاهنمامه بخش اساطيري) و با رواياتي نظير، زنداني شدن ضحاک بر دامنه ي البرز کوه، قيام کاوه، پادشاهي فريدون تا پادشاهي منوچهر شکل ميگيرد.
سپس در در ادامه و در سال 1398 (اولين پرد درويشي علوي) با موضوع جنگ هاي حضرت علي(ع) شکل و در پژوهشکده وزارت ميراث فرهنگي رونمايي مي شود و سپس سال هاي بعد چند پرده ي علوي ديگر با موضوع زندگي گهربار اميرالمومنين علي (ع) ابيطالب عليه السلام و جنگ هاي ايشان و فضايل و علم و معرفت آن حضرت نيز توسط بنده ساخته شد. اين پرده مي تواند نقالي سنتي را نيز وارد حوزه ( علوي خواني) کند.
همچنين گفتني است که تمام اين پرده ها، قهرمانان مرد دارند که بنا به ضرورت جامعه و تاريخ معاصر، اولين (پرده درويشي زنانه) ملهم از روايات زنانه ي شاهنامه و با حضور قهرمانان زن براي تکريم مقام زن در دوره ي معاصر ساخته شد.
اين پرده ها، ساختاري اسطوره اي، کارکردي روايي، وريکردي ديالکتيک – رسانه اي، مبتني بر گفتمان دو طرفه و کاربردي در جهت نقالي دارند و نيز کانسپت و شيوه ي ارايه ي اين پرده ها و کارکرد رسانه اي آنها و ارتباطي که بين سوژه و ابژه و مخاطب ايجاد مي کنند، به گونه اي است که کاملا در حوزه ي (هنر معاصر) نقد مي شوند.
اين نمايشگاه تا تاريخ 14 مردادماه داير خواهد بود و علاقمندان جهت بازديد از آثار ميتوانند به نشاني خيابان طالقاني، موسوي شمالي، پارک هنرمندان، خانه هنرمندان ايران، سالن استاد مميز مراجعه نمايند.












