مسوولان «موزه ملي آمستردام» که قصد دارند نمايشگاه بزرگي از آثار «ورمير» را برگزار کنند، صحت سه تابلو نقاشي منسوب به اين هنرمند از جمله يک نقاشي بحثبرانگيز را تاييد کردند.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از آرتنيوزپيپر نوشت، مسوولان «موزه ملي آمستردام» که سال آينده نمايشگاه بزرگي از آثار «يوهانس ورمير»، نقاش هلندي و خالق نقاشي مشهور «دختري با گوشواره مرواريد» را برگزار خواهند کرد، تعداد نقاشي اصل که از اين هنرمند براي نمايشگاه جمعآوري کردهاند را ۲۸ مورد اعلام کردند.
مسوولان اين موزه سه تابلو نقاشي ديگر را به فهرست کوچک آثار به جاي مانده از «ورمير» اضافه کردند. نکته غافلگيرکننده درباره مسئله، تاييد اصالت تابلو نقاشي «دختري با فلوت» است که در گالري ملي واشنگتن نگهداري ميشود و در هفتم اکتبر کارشناسان «گالري ملي هنر واشينگتن» پس از تحقيقات مفصل اعلام کردند، تابلو نقاشي «دختر و فلوت» توسط «يوهانس ورمير» نقاشي نشده است و به عنوان يک اثر جعلي در گالري ملي هنر واشنگتن نگهداري ميشود.
مسولان گالري ملي هنر واشنگتن پيشتر اعلام کرده بودند که بررسيهاي دقيق، نوعي روش غيرمعمول در رنگآميزي اين نقاشي را آشکار کرد. هرکسي که اين نقاشي را در قرن هفدهم ميلادي به عنوان يکي از آثار اين نقاش مشهور هلندي جعل کرده است، در روند خلق اين نقاشي موفقيتآميز عمل نکرده و به رغم سطح صاف نقاشيهاي «ورمير»، در اين نقاشي سطح زبري به وجود آمده است.

«دختري با فلوت»
با اين حال کارشناسان «موزه ملي آمستردام» آشکارا با نظرات کارشناسان «گالري ملي هنر واشنگتن» مخالف هستند و اکنون نقاشي «دختري با فلوت» را به عنوان يکي از نقاشيهاي اصل «ورمير» تاييد کردهاند.
مدير «موزه ملي آمستردام» در گفت و گو با يکي از روزنامههاي هلند بيان کرد: «اين نقاشي به عنوان اثري که توسط «ورمير» نقاشي نشده است به ما امانت داده ميشود، اما ما آن را به عنوان اثر اصل «ورمير» به نمايش ميگذاريم.»

«Saint Praxedis»
نقاشي که تصويرگر «Saint Praxedis» است نيز اکنون توسط مسوولان «موزه ملي آمستردام» به عنوان يکي از آثار اصل «ورمير» تاييد شده است. اين نقاشي نخستينبار در سال ۱۹۶۹ به دليل وجود امضاي شبيه به امضاي اين هنرمند به عنوان اثر احتمالي «ورمير» شناسايي شد. اين درحالي است که در آن زمان کارشناسان مختلفي اصالت اين نقاشي را رد کرده بودند. اين نقاشي حتي از نمايشگاه «ورمير جوان» که در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در «لاهه»، «درسدن» و «ادينبرو» برگزار شد نيز حذف شد.
با اين وجود نقاشي «Saint Praxedis» در سال ۲۰۱۴، در حراجي کريستيز به عنوان يکي از آثار «ورمير» به مزايده گذاشته شد و در نهايت به قيمت ۶.۲ ميليون پوند فروخته شد. حالا بررسي کارشناسان موزه ملي آمستردام باعث شده است اين نقاشي به عنوان يکي از آثار اصل «ورمير» به عنوان نقاشي امانتي از يک شرکت ژاپني در سال آينده به موزه ملي آمستردام تحويل داده شود.

«زني پشت ويرجينال»
«زني پشت ويرجينال» سومين تابلو نقاشي است که اخيرا به عنوان يکي از آثار اصل «ورمير» معرفي شده است. اين درحالي است که چندين دهه اصالت اين نقاشي بارها رد شده است. اين نقاشي بلافاصله پس از اينکه در حراجي سال ۲۰۰۴ ساتبيز به قيمت ۱۶ ميليون دلار فروخته شد، مورد ارزيابي قرار گرفت. با وجود برخي ترديدها اين نقاشي در سالهاي اخير به عنوان اثر به عنوان اثر «ورمير» مقبول واقع شد و در نهايت بررسيهاي موزه ملي آمستردام به معرفي اين اثر به عنوان يک نقاشي اصل «ورمير» منجر شد.
شمار آثار منسوب به «ورمير» در دهههاي اخير به طور چشمگيري افزايش يافته است. فهرستي که در سال ۱۹۷۵ توسط «آلبرت بلنکرت» از مجموعه آثار اصل «ورمير» تهيه شده بود، ۳۱ اثر را شامل ميشد. چند سال پيش بسياري از کارشناسان هنري معتقد بودند شمار آثار اين هنرمند به حدود ۳۴ مورد ميرسد. اکنون مسوولان موزه ملي آمستردام شمار اين آثار را ۳۷ مورد اعلام کردهاند.
سوال قابلتوجه ديگر درباره نمايشگاه پيشرو موزه ملي آمستردام اين است که کدام نقاشيها در اين رويداد گنجانده نخواهند شد. مسوولان موزه تلاش کردهاند تک تک نقاشيهاي منسوب اين هنرمند را براي نمايشگاه جمعآوري کنند، اما هنوز انتظار ميرود ۹ نقاشي در اين نمايشگاه غايب باشند. امکان امانت دادن دو نقاشي که در موزه هنر متروپوليتن نگهداري ميشود، به طور کلي وجود ندارد.
تابلو نقاشي مشهور «کنسرت» نيز غايب اين نمايشگاه خواهد بود. اين نقاشي در سال ۱۹۹۰ از موزه «ايزابلا استوارت گاردنر» ربوده شد. سه تابلو نقاشي که در نقاط مختلف جهان نگهداري ميشوند نيز به دليل آسيبپذير بودنشان امکان امانت داده شدن را ندارند.
