گالري احسان از 15بهمن ماه 95 ميزبان نمايشگاه انفرادي عکس سجده مدني تحت عنوان تهران و بناهاي قديمي خواهد شد. در اين نمايشگاه 21 عدد عکس در ابعاد 50.70 به نمايش در خواهد آمد.
سجده مدني. متولد مرداد 1363 در کاشان است. وي در سال 1371 به تهران نقل مکان کرده و فارغ التحصيل سال 87 رشته ي عکاسي از دانشگاه هنر و معماري است.
اين اولين نمايشگاه انفرادي اين هنرمند است و در استيتمنت آن آمده است:
موضوع نمايشگاه من تهران و بناهاي قديمي تهران است. اين موضوع را انتخاب کردم تا چگونگي تغيير فرهنگ و الگوي زندگي و امکانات در شهر را به تصوير کشيده باشم. و اينکه چگونه اين موضوع باعث شد در سبک معماري اين شهر دگرگوني اساسي ايجاد کند.
تهران در دوران سلطنت آقا محمد خان قاجار به علت نزديکي به ايل قاجار و همينطور موقعيت سوق الجيشي و به علت آب و هواي مناسب آن دوره ي تهران به سال هزار و صد و هفتاد و چهار به عنوان پايتخت ايران انتخاب شد. و در زمان حکومت پهلوي و تا به امروز همچنان پايتخت ايران باقي مانده است.
ميتوان گفت تمام طول حکومت قاجار و حتي اوايل حکومت پهلوي ، بناها و معماري آنها تقريبا يکسان بود. به تدريج با تماس بيشتر و ارتباط هاي بيشتر با اروپاييان ، سبک معماري و زندگي افراد نيز تحت تاثير قرار گرفت و تغييراتي در آن ايجاد نمود ، که نمونه ي آن را در ميدان حسن آباد ميتوان ديد.
با شروع سلطنت پهلوي که همزمان با اوج گيري پيشرفت صنعت و تکنولوژي در غرب است، در تهران نيز تغييرات چشمگيري روي داد. به عنوان مثال با پيدا شدن اتومبيل در ايران ، خيابان ها به طبع وسيع تر و پر رفت و آمد تر شد و به مرور خيابان ها شروع به اسفالت شدن و جدول بندي و غيره نمود.
بناهاي قديمي و مکان هاي تاريخي ، کوچه باغ هاي قديمي و فضاهاي مشابه از جمله فضاهايي است که در آنجا حس به خصوصي دارم ، حسي آشنا ، حسي شبيه نوستالژي.
اين حس با ديدن و شنيدن برخي فيلم ها و يا ترانه هاي قديمي در من ايجاد ميشود، مانند فضاهاي قديمي در فيلم هاي مرحوم علي حاتمي مثل هزار دستان يا دلشدگان و … علاقه ي من به اين موضوعات باعث شد که اين پروژه را شروع کنم و با پرسه زدن در اين مکان ها و عکاسي در آنها ، اين حس خود را تا حدي ارضا نمايم.
هدف من از انجام اين پروژه عکاسي معماري نبوده است. بلکه صرفا به تصوير در آوردن و ثبت اين بناها بوده است. در واقع مقصودم به تصوير کشيدن شاخصه ها و زيبايي هاي منحصر به فرد اين ابنيه ي قديمي و حسي که از ديدن آنها در مخاطبين ايجاد ميشود ، بوده است. اين بناها هر روز که ميگذرد امکان تخريب و يا تغيير و از بين رفتنشان بيش از پيش وجود دارد.
اين پروژه هشت سال پيش عکاسي شده است و امروز به نمايش گذاشته ميشود.

مدني هدف خود از برگزاري اين نمايشگاه را چنين شرح داد:
هدف اصلي من در جمع آوري اين مجموعه بيشتر ثبت زيبايي بناهاي قديمي شهر تهران و ماندگار کردن آنها توسط دوربين و عکس بوده است. اين مجموعه ابتدا به دليل پرسه زدن هاي من و علاقه ي من و عکاسي در محدوده اي از شهر که بيشترين تمرکز بناهاي قديمي در آن هست ، شروع شد. يعني در ابتدا قصدم عکاسي به عنوان گردآوري يک مجموعه نبود. ولي به مرور ديدم که از اين موضوع و اين عکس ها ميتوان يک مجموعه اي جالب و حتي ماندگار ساخت. همونطور که تعدادي از اين ابنيه امروز تغيير شکل پيدا کرده است.
بعد از آن شروع به دقت بيشتر و پرس و جو براي يافتن مکانها و محله هاي قديمي بيشتري کردم و اين مجموعه را براي ارايه کامل کردم.
حدودا 5 ماه طول کشيد تا اين مجموعه کامل شد.
دليل انتخاب اين سري از عکس ها اين بود که از نظر بصري بهتر بودند و از طرفي هم خواستم بناهاي دوران قاجار و حکومت پهلوي و زيبايي هر دو دوران که بسيار هم باهم متفاوت هستند ، هر دو در نمايشگاه وجود داشته باشد.
دليل انتخاب عنوان تهران و بناهاي قديمي براي نمايشگاه اين بود که کارهاي من ثبت بناها و ظرافت هاي بناهاي قديمي بوده و تاکيد من بر تهران و بناهاي تاريخي و بافت قديمي اش بوده است.

وي در ادامه افزود:
عکس هاي من زير مجموعه عکاسي معماري هست. اگرجه هدف من مطلقا عکاسي معماري نبوده است و بيشتر هدفم به تصوير کشيدن زيبايي هاي اين بناها بوده است ولي ناگزير به استفاده از تکنيک هاي عکاسي معماري بوده ام.
در بناهاي قديمي شهر تهران همانند ديگر شهرهاي ايران ، رنگ و فرم به خوديه خود به زيبايي و با ظرافت بسياري وجود دارد. و فقط کافيست که ان را در يک قاب مناسب و با کادر بندي اي مناسب با اون بنا به تصوير در آورد.
علاقه مندان به بازديد از اين نمايشگاه ميتوانند به آدرس نياوران-اقدسيه-بلوار آجودانيه-خيابان 14شرقي-پلاک22 مراجعه نمايند.

