“فضاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران: حقايق پنهان و نياز به ارتقا”

رئيس موزه هنرهاي تهران با اشاره به حاشيه‌هاي ايجاد شده درباره فضاي سبز اين موزه در رسانه‌ها گفت: تمام واقعيت فضاي سبز موزه در رسانه‌ها منعکس و منتشر نشد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، عبادرضا اسلامي روز دوشنبه (۲۲خرداد) در نشست خبري که در جريان بازديد اصحاب رسانه از نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» برگزار شد، در پاسخ درباره حاشيه‌هاي ايجاد شده براي فضاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران اظهار داشت: از خبرها و حاشيه‌هايي که در اين رابطه ايجاد شد، قدرداني مي‌کنم، با اين موضوع شايد بستر و فرصت ايجاد شد تا دقت بيشتري به فضاي موزه داشته باشيم.

وي گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران براساس نمادهايي که در آن کار شده است همچون خانه ايراني، باغ ايراني و معماري از اندروني و بيروني‌هاي متعددي برخوردار است به ويژه ۶ باغچه‌اي که در فضاي مرکزي آن تعبيه شده است، از بدو تاسيس اين موزه با پوشش‌ گياهي که داشته، پابرجاست.

اسلامي افزود: باغچه‌هاي که در موزه هنرهاي معاصر تهران است، بخشي از آنها عميق هستند، درختچه‌ها و گل‌هايي که ضرورت دارد در مکان‌هاي عميق‌تر کاشته شود، کاشته شده است و بخشي از آنکه عمق ندارد، در طول ساليان اخير از گياهاني؛ با بوته و گياهان کوتاه بهره‌مند بوده است.

رئيس موزه هنرهاي تهران بيان کرد: آنچه که درباره فضاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران و کاشت گياهاني خاص در فضاي مجازي منعکس شد، بخشي از واقعيت بود، سپاسگزار هستيم که به اين موضوع حساس شديد، و براي من که مسئول اين نهاد و پاسخگو هستم خيلي رضايت بخش است که انقدر جامعه به موضوع موزه حساس است و اين حساسيت براي ما سرمايه‌اي است که بتوانيم از آن بهره‌مند شويم، البته اين سرمايه مي‌تواند، مشاوره‌هايي را به موزه هنرهاي معاصر تهران ارايه دهد.

وي اظهارداشت: برنامه‌ريزي‌هايي در حوزه فضاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران انجام شده است، قرار است براي نخستين بار به مناسبت‌هاي مختلف آثار فضاي باغ مجسمه موزه به دليل ارتباط حجم، کارهاي دست و محيط زيستي، به صورت آلبومي منعکس شود و همزمان با نوروز امسال بخشي از آنکه با اين رويداد مطابقت داشت به صورت آلبوم درآمد و ۲۵ خرداد به مناسبت روز جهاني گل و گياه، برنامه‌هايي در اين حوزه خواهيم داشت.

اسلامي خاطرنشان کرد: آنچه که در فضاي مجازي درباره فضاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران منتشر شد، بخشي از آن واقعيت داشت، گياهاني که کاشته شد، از مشاوراني در اين حوزه بهره برديم، ديوارهاي سبز موزه نيز در راستاي حفظ محيط زيست توسط مشاوراني احياد و ايجاد شده است. اگر اخبار فضاي سبز موزه واقعي‌تر منعکس مي‌شد، شايد اين حساسيت وجود نداشت شايد تشابه گياهي باعث ايجاد مسايلي در اين حوزه شده است.

رئيس موزه هنرهاي تهران در بخش ديگري از سخنان خود درباره رويکرد فعاليت‌هاي اين موزه گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران رويکرد جديدش را براساس سياست‌هاي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره کل مرکز هنرهاي تجسمي، بيشتر بر اساس تعميق و مطالعاتي ترسيم کرده است. علاقه‌مند هستيم که فضاي موزه براساس تعريفي که دارد، موضوع‌ها و ماموريت‌هايش را به پيش ببرد.

وي افزود: امروزه طراحي و ارتباط موزه با بازديدکننده، کاملا براساس حواس پنج‌گانه ترسيم شده است، بازديدکننده در فضاي موزه قرار مي‌گيرد و به نوعي روانشناسي محيط را براي ما ترسيم مي‌کند و موزه بايد روايت‌هاي بازديدکنندگان را مورد توجه قرار دهد و براساس اين روايت‌ها، مستندسازي کند و به فعاليت‌هاي خود ادامه دهد.

اسلامي بيان کرد: موزه برگرفته از محيط‌هاي شهري و تعريفي است که براي خود دارد، موزه هنرهاي معاصر، بنايي فاخر و ارزشمند است که ثبت ملي شده است و با نشانه‌هاي معتبر، سنتي و مدرنيته، نشانه‌هايي از بافت‌هاي عميق کشور دارد، ما سعي کرديم با اين ويژگي‌ها موزه را با نگاه بازديدکننده تلفيق کنيم و برنامه‌ها و رويدادها با اين محورها پيش برود.

رئيس موزه هنرهاي تهران با اشاره به توجه به حوزه انتشار کتاب در حوزه هنرهاي تجسمي اظهارداشت: در اين حوزه همکاري‌هايي را با ناشران، گالري‌داران و دانشگاه تهران، دانشکده هنرهاي زيبا و دانشگاه سوره داشتيم و ۹ اثر رونمايي خواهد شد.

وي افزود: کتاب «شاهکارهاي نگارگري» توسط انتشارات يساولي در حال انتشار است، شايد اين کتاب سومين نسخه از شاهکارهاي نگارگري باشد که منتشر مي‌شود، تغييرات بسيار عمده‌اي و علمي‌تر در اين اثر لحاظ شده است و ۷۰ درصد تغييرات داشته است.

اسلامي با اشاره به برپايي نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» در موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: با برپايي اين نمايشگاه‌ها، در بخش گالري‌هاي پايين موزه هنرهاي معاصر به نوعي دائما از آثار گنجينه ارايه خواهد شد.

رئيس موزه هنرهاي تهران بيان کرد: در يک سال گذشته، فضاي دروني موزه به ويژه رمپ‌ها، آثاري از هنرهندان به‌نام دنيا همچون جاکومتي و هيلتونن دوباره جانمايي و بازگردانده شده است و اميدواريم تعداد ديگري از آثار هنرمندان نيز در فضاي موزه به نمايش گذاشته شود.

وي افزود: امروزه موزه‌ها را ديگر فضاي مرده و مکاني براي نگهداري اشيا نمي‌دانيم، تفسيرهاي زنده بودن، شاد بودن از آنها استخراج مي‌کنيم، يک ضلع موزه هنرهاي معاصر معماري فاخر، ضلع ديگر آثار ارزشمند داخلي و خارجي در گنجبنه موزه است و يک ضلع سومش بازيدکنندگان هستند که از اين آثار ديدن مي‌کنند، مناسب‌سازي فضاي موزه براي بازديد افراد کم‌توان از برنامه‌هاي ديگر اين نهاد است و همچنين برنامه‌هايي براي بازديد کودکان و نوجوانان و آشنايي آنان با موزه تدوين مي‌شود.

امير راد مشاور هنري نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» که به صورت کيوريتوري برپا شده نيز در اين نشست اظهارداشت: نمايشگاه «رد پا» (درنگي بر مراوده هنرمند و جهان پيرامون)، از گالري اول تا ششم توسط گروه پژوهش موزه هنرهاي معاصر برپا شده و نمايشگاه «هايپررئاليسم» (مروري بر آثار پست‌مدرن گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران) از گالري هفتم موزه با نمايشگاه‌گرداني جمال عرب‌زاده برپا شده است.

راد گفت: در نمايشگاه «رد پا»، آثار فاخري از هنرمندان داخلي و خارجي از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شده است و تعدادي از آثار اين نمايشگاه نيز خارج از آثار گنجينه موزه است، ۲۳ اثر براي نخستين بار در اين رويداد به نمايش گذاشته شده است.

وي افزود: در نمايشگاه «ردپا» ۲۹ اثر از هنرمندان خارجي و ۵۴ اثر از هنرمندان ايراني و در نمايشگاه هايپررئاليسم، ۳۲ اثر از هنرمندان خارجي به نمايش گذاشته شده است که ۱۰ اثر براي نخستين بار به نمايش درآمده است. در دو نمايشگاه ۳۳ اثر براي نخستين بار به نمايش گذاشته است. در نمايشگاه «هايپررئاليسم»، سه اثر در گنيجينه موزه هستند که در دوره‌هاي بعدي نمايشگاه به نمايش گذاشته خواهند شد.

راد خاطرنشان کرد: امروز موزه‌ها به عنوان آرامستاني براي آثار نيستند و در جريان تعامل مخاطب با اين مکان فعال خواهد بود، مخاطب جزيي از آثار و جزيي از موزه تلقي مي‌شود و صرفا بيننده نيست و مخاطب فعال خواهد بود، براساس اين رويکرد نيز نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» برپا شده و فعاليت ذهني مخاطب مدنظر است و بخشي از آن تعاملي است که مخاطب با آثار هنري پيدا مي‌کند.

مشاور هنري نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» درباره طراحي و چيدمان اين نمايشگاه نيز توضيحاتي ارايه کرد و افزود: نشست‌هاي تخصصي در رابطه با اين نمايشگاه‌ها نيز برگزار خواهد شد.

حسن نوفرستي روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در اين نشست اظهارداشت: در اين مدتي که نمايشگاه‌هاي «رد پا» و «هايپررئاليسم» برپا شده است بيش از ۲۵ هزار نفر، از اين نمايشگاه‌ها ديدن کردند، ميانگين بازديد روزانه شنبه تا چهارشنبه، بيش از ۵۰۰ نفر و پنجشنبه و جمعه بيش از ۹۰۰ نفر بوده است.

مجيد رضايي طراح ديوارهاي سبز موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در اين نشست توضيحاتي را درباره اجراي اين پروژه ارايه کرد.

در پايان نشست نيز اصحاب رسانه از آثار نمايشگاه‌هاي «ردپا» و «هايپر رئاليسم» ديدن کردند.

نمايشگاه‌هاي «هايپر رئاليسم: از تصوير تا واقعيت» مروري بر آثار پست مدرن گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نمايش ۳۳ اثر و «ردپا: درنگي بر مراوده هنرمند و جهان پيرامون» نمايش گزيده‌اي از آثار ايراني و خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران؛ ۲۹ اثر خارجي و ۵۴ اثر ايراني، ۱۱ ارديبهشت تا چهارم تير در موزه هنرهاي معاصر تهران به نشاني خيابان کارگر شمالي، جنب بوستان لاله داير است.

پیمایش به بالا