مهران هوشيار، هنرمند رشته سفال و سراميک و عضو شوراي سياستگذاري سيامين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران معتقد است که مهمترين ويژگي جشنواره، ترسيم آينده است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ستاد خبري سيامين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، مهران هوشيار هنرمند رشته سفال و سراميک و از عضو شوراي سياستگذاري سيامين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران است. او عضو هيئت علمي دانشگاه هنر سوره و دبير بخش سراميک يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر بوده است.
اين هنرمند درباره سياستهاي جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، تناسب آن با تحولات جامعه و هنر، همچنين به روزرساني رويکرد اين رويداد هنري گفت: زبان و بيان هنر، همواره بازنماي زمان و شرايط اجتماعي و فرهنگي روزگار خود بوده است. بر همين اساس، برگزاري اين قسم رويدادهاي فرهنگي و هنري، ضرورت محسوب ميشود. زيرا بدينوسيله ميتوانيم از نبض شرايط، زمانه و ديدگاه هنرمندان مطلع شويم. به خصوص اينکه ميتوانيم ديدگاه هنرمندان نسل جوان نسبت به محيط اطراف، شرايط اجتماعي و فرهنگي آنان را بسنجيم.
او گفت: هر جشنواره تفاوتهايي با جشنوارههاي پيش از خود دارد و اين امر، رابطه مستقيمي با شرايط روزگار دارد. اما رويکرد کلي جشنوارهها بهخصوص جشنوارههاي مختص جوانان، رسيدن به ويژگيهاي ذهني و فکري يک نسل از طريق زبان و بيان آثار هنري شرکتکنندگان است. شوراي سياستگذاري جشنواره بر اين نکته متمرکز شده که است که حرف امروز جوانان ما چيست؟ از ديدگاه من، شوراي سياستگذاري جشنواره قصد دارد از طريق زبان هنر به پاسخ اين پرسش دست يابد.
اين مدرس دانشگاه تاکيد کرد: رويکرد ويژه و متفاوتي به جشنواره سيام ديکته نشده تا بدين وسيله دست و پاي مخاطب و هنرمندان بسته و محدود نشود.
هوشيار، مهمترين ويژگي سيامين دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران را نگاه از دريچه ذهن جوان و نوجوان امروز دانست و گفت: مهمترين ويژگي اين جشنواره در مقايسه با ساير جشنوارههاي هنري که در سطح ملي برگزار ميشوند، نزديکي به نگاه جوانان است. عنوان انتخابي اصلي براي اين جشنواره «جوانان» است؛ زماني که از عنوان «جوان» استفاده ميکنيم، لازم است که دو ويژگي را در نظر گيريم؛ نخست اينکه جوان کسي است که رسالتي مبني بر ترسيم چشماندازهايي براي آينده داشته باشد؛ يعني اگر کسي براي آينده خود نقشه يا برنامهاي نداشته باشد و نتواند آيندهنگرانه به فضاي فرهنگي و اجتماعي پيرامونش نگاه کند، نميتوان او را «جوان» ناميد. اگرچه که در جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، محدوده سني مشخصي تعيين شده اما به عقيده من، عنوان «جوان» ميتواند شامل محدوده سني مشخصي نباشد. هرکس که نگاهي به سوي آينده داشته باشد، جوان محسوب ميشود.
عضو شوراي سياستگذاري سيامين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، در توصيف دومين ويژگي مورد نظر خود بيان کرد: «جوان» بايد پويايي لازم را داشته باشد تا از تجريبات گذشته استفاده کرده و داشتههاي سنتي، قومي و ملي خود را نيز در حد امکان بکار گيرد تا بتواند راهکار و رويکرد مناسبي را در مسير پيشرفت ارائه کند. رسالت جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، دريافت ايدههايي بر اساس همين دو ويژگي «جوانان» است.
عضو هيئت علمي دانشگاه سوره ضمن اشاره به کارکرد جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران در راستاي استعداديابي جوانان هنرمند گفت: جوانان با شرکت در چنين جشنوارهاي آمال و آرزوهاي خود را ترسيم و هنرشان را متجلي ميکنند. بنابراين ميتوان انتظار داشت که از سوي متوليان فضايي براي پيشرفت آنان ايجاد شود؛ اما بايد ديد که اين آيندهنگري از ديدگاه هنرمندان جوانان توانسته تاثيري در حوزه هنرهاي تجسمي جامعه بگذارد يا خير؟
او بخشي از مسئوليت پاسخ به اين پرسش را مرتبط با برنامهريزان و مسئولان برگزاري چنين جشنوارههايي دانست و افزود: بايد ديد آيا مديران کلان اجتماعي و سياسي جامعه توانستهاند نبض جوانان را از آثارشان خوانش کنند و آن را براي شناسايي نيازها، کمبودها، آرمانها و آرزوهاي جوانان بکارگيرند؟ آيا اصلا خروجي چنين جشنوارههايي آنطور که بايد رصد ميشود و با برگزيدگان گفتوگويي صورت ميپذيرد؟ اينها مواردي است که بايد مورد بررسي قرار گيرد.
اين عضو شوراي سياستگذاري جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، درباره سياست تنوع جغرافيايي برگزاري اين جشنواره و فرصت حضور جوانان از اقصي نقاط کشور در آن اظهار کرد: تصور ميکنم يکي از بهترين ايدههاي اين جشنواره مرکززدايي و پرهيز از برگزاري در پايتخت است. چرا تمامي جشنوارهها بايد در پايتخت برگزار شوند؟ قطعا هر زمان که در جشنوارههاي مختلف توانستيم حوزههاي اجرايي و هنري ديگر مناطق را دخيل کنيم و آنان را جدي بگيريم، همواره نتايج موفق آميزتري را شاهد بوديم؛ چراکه بسياري از نخبگان علمي، هنري و فرهنگي ما در خارج از مرکز يا پايتخت حضور دارند. بيشک يکي از رسالتهاي جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، شناسايي استعدادهاي خارج از مرکز است که با برپايي جشنواره در مراکز شهرستانهاي مختلف ميتوان نتايج شايستهاي را در اين راستا رقم زد.
هوشيار ادامه داد: البته براي معرفي استعدادهاي کشف شده بايد اقدامات موثرتري هم صورت گيرد. يکي از راهها ميتواند ارائه حمايتهاي لازم و حضور در فعاليتهاي حرفهاي باشد. به عنوان مثال، شرکتکنندگان بايد بتوانند طي سالهاي بعدي به صورت مستقيم به دوسالانههاي تخصصي دعوت شوند يا توسط منتور يا استادکاران صاحب نظر در چنين کارگاههايي حضور يابند. ارائه تسهيلات و حمايتهاي مالي از سوي نهادها نيز ميتواند کمککننده باشد. حتي آثار همرمندان ميتواند براي معرفي ظرفيتهايهاي فرهنگي و هنري کشور در سطح بينالمللي مورد بهرهبرداري قرار گيرد و يا بتوانيم آنها را بورسيه کرده و تسهيلاتي فراهم کنيم تا بتوانند در دورههاي خارجي شرکت کنند. طبيعتا برخي شرکتکنندگان از نظر تمکن مالي شرايط مناسبي ندارند و با حمايت از آنها ميتوان شرايط بهتري را بهمنظور پيشرفتشان در زمينههاي هنري فراهم کرد. چنين اقداماتي موجب رشد و تکامل هنرمندان و الگوبرداري سايرين نيز ميشود.
عضو شوراي سياستگذاري سيامين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران در پاسخ به اينکه آيا جشنواره ميتواند هنرمندان را سريعتر به بازار کار معرفي کند يا خير؟ گفت: ورود سريع هنرمندان به بازار کار و درآمدزايي مانند چاقويي دو لبه است، يعني هم يک ويژگي مثبت است و هم ميتواند خطرناک باشد. معمولا تا زماني که هنرمندان به سطح حرفهاي نزديک نشدهاند و امضا و اعتبار آنان شناخته نشده است، نميتوانيم انتظار داشته باشيم که از هنر خود به عنوان ابزار معيشتي استفاده کنند.
به عقيده هوشيار، نبايد نسل جوان يا جواناني که در اين جشنواره برگزيده ميشوند، دچار اين آسيب شوند که بلافاصله با مسائل بازار هنر درگير شوند. از ديدگاه اين مدرس دانشگاه، هنرمند بايد ابتدا خلوص و رويکرد آرمانگرايانه خود را حفظ کند تا به اعتبار برسد و زماني که اعتبارش از سوي جامعه پذيرفته شد به سوي مباحث اقتصادي نزديک شود. البته هوشيار رويکردهاي آموزشي و تشويقي را متفاوت با ورود هنرمندان جوان به بازار کار ميداند.
عضو هيئت علمي دانشگاه سوره ضمن اشاره به ايجاد بخش اختصاصي «نوجوانان» که براي اولين بار به سيامين دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان افزوده شده است، گفت: اين روند موجب ورود سريعتر نوجوانان به عرصه حرفهاي هنر خواهد شد. طبيعتا هر چه سريعتر بسترهاي لازم را براي فرهنگسازي و جريانسازي فعاليتهاي هنري مشخص به مخاطب و شرکتکنندگان ارائه کنيم، دستاورد و خروجي آن نيز زودتر به ثمر خواهد نشست. مهم است که نسل جوان بتواند تجربه کسب کند. مشق کردن و کسب تجربه به صورت نظري و عملي اتفاق خواهد افتاد. نوجوانان با حضور در چنين جشنوارههايي ميتوانند جا پاي افراد شناختهشده بگذارند و هنرمنداني که در چنين عرصههايي حضور موفق داشتهاند را دنبال کنند. آنان ميتوانند از الگوهايي که موفق بودهاند به عنوان سرمشق بهره ببرند. به نظر من اختصاص بخش «نوجوانان» به جشنواره تجربهاي بسيار موفق خواهد بود.
اين هنرمند در پايان اظهار کرد: برگزاري چنين جشنوارههايي در مقياس ملي ميتواند نسل آيندهساز جامعه را هدايت کند و با توجه به اهداف، رسالت و سياستهاي پيشبينيشده، برگزاري آن الزامي است. مهمترين ويژگي جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان ايران، ترسيم آينده است که اميدوارم امسال هم رقم بخورد و به درستي انجام شود تا شاهد دستاوردهاي تاثيرگذار آن باشيم.
