مجسمههاي مرمر کلاسيک يوناني امروزه شفاف و سفيد به نظر ميرسند، اما يک مطالعه جديد نشان ميدهد مجسمههاي معروف پارتنون با قدمت ۲۵۰۰ سال هميشه اينطور نبودهاند و نقشهاي گل و ديگر طرحهاي استادانه داشته اند.

به گزارش گالري آنلاين، با استفاده از يک تکنيک تصويربرداري غيرتهاجمي، محققان موزه بريتانيا و کينگز کالج لندن آثاري از رنگ را بر روي 11 مجسمه از 17 مجسمه يافتند. اين مطالعه اين هفته در مجله Antiquity منتشر شده است.
دکتر جيوواني وري، نويسنده اصلي اين مطالعه، دانشمند حفاظت در موسسه هنر، گفت که اغلب رنگ بر روي يافتههاي باستانشناسي باقي نميماند، بهويژه در مواردي مانند مجسمههاي پارتنون که بين سالهاي 447 تا 438 قبل از ميلاد برميگردد و به طور مداوم در معرض محيط باز قرار ميگرفتند.
اينها فقط لايههاي رنگ نازکي در بالاي سطح اين اجسام هستند. رنگ اولين چيزي است که تأثير محيط را مي گيرد. همچنين ممکن است در طول ترميم هاي متعدد کثيفي به نظر رسيده اند و بهطور ناخواسته از بين رفته باشند.
يونان بارها خواستار بازگرداندن مجسمههايي شده است که لرد الگين ديپلمات انگليسي از معبد باشکوه پارتنون در آتن در اوايل قرن نوزدهم، زماني که او سفير امپراتوري عثماني بود، که در آن زمان بر يونان حکومت ميکرد، برداشت.
نور مادون قرمز آثار رنگي را که مدت زيادي از بين رفته است را تشخيص مي دهد. تکنيک مورد استفاده براي يافتن رنگ در سال 2007 توسط Verri ايجاد شد. وري گفت: اين فرآيند از نور مادون قرمز استفاده مي کند که آثار ميکروسکوپي رنگي را پيدا مي کند که چشم نمي تواند ببيند. با روشن کردن مجسمه ها با نور قرمز، رنگدانه اي به نام "آبي مصري" نور را جذب مي کند و به صورت سفيد درخشان در دوربين ظاهر مي شود.

به گفته انجمن سلطنتي شيمي، "آبي مصري" رنگدانه محبوب زمان خود بود که با استفاده از کلسيم، مس و سيليکون ساخته مي شد. آبي روشن به دليل کمياب بودنش بسيار ارزشمند بود و معمولاً براي سلطنت يا تصوير خدايان و الهه ها ذخيره مي شد.
رنگ آبي متمايز در چندين مکان از مرمرها، از جمله دم مار روي مجسمه پادشاه اسطوره اي ککرپس، در فضاي پس زمينه مجسمه هاي دمتر و پرسفون و روي لباسي که ديون، مادر آفروديت پوشيده بود، يافت شد. بر اساس اين مطالعه، گلبرگ هاي گل در نزديکي ته پارچه پيدا شد.
وري گفت: «تفسير اين آثار بسيار کوچک هميشه پيچيده است. بنابراين، ما پيشنهاداتي (از اين الگوها) از طريق مقايسه با ساير آثار هنري ارائه مي دهيم.
وري گفت که محققان همچنين يک رنگ ارغواني را شناسايي کردند که از طريق فرآيند تصويربرداري، بلکه توسط چشم انسان يافت شد. اين مطالعه ميگويد رنگي که آنها آن را «بنفش پارتنون» ناميدند، بهويژه منحصربهفرد است، زيرا محققان دريافتند که با استفاده از صدف درست نشدهاند.
وري گفت که بنفش مبتني بر صدف را مي توان با استفاده از تکنيکي به نام فلورسانس اشعه ايکس تشخيص داد، اما اين رنگ در اين مورد وجود نداشت.
اين مطالعه اضافه کرد که متون کلاسيک به رنگ ارغواني اشاره دارند، اما مواد تشکيل دهنده آن فاش نشدند زيرا رنگ بسيار ارزشمند تلقي مي شد.
مايکل کاسموپولوس، استاد باستان شناسي و مطالعات يوناني در دانشگاه ميسوري-سنت، مي گويد: «اين مطالعه اخير شواهد بيشتري ارائه مي دهد که تزئينات رنگارنگ در هنر يونان باستان رايج بوده است.

«اين يک معامله بزرگ است زيرا ايده سنتي غربي را که هنر کلاسيک فقط مرمر سفيد ساده است را به چالش ميکشد و نشان ميدهد که چقدر رنگ براي هنرمندان يونان باستان مهم بوده است. … اين يافتهها به ما کمک ميکند تا فرآيند خلاقيت پشت سر، و همچنين معناي پارتنون و مجسمههاي آن را درک کنيم.»
وري گفت: در اين مرحله، بازسازي ظاهر اصلي مجسمهها «واقعاً امکانپذير نيست»، زيرا تکنيک تصويربرداري فقط رنگ آبي را تشخيص ميدهد، و «زيرا بازتوليد يکي از بزرگترين شاهکارهاي بشر به زبان مدرن چيزي نيست که بتوان به راحتي انجام داد.
ويليام ووتن، نويسنده اين مطالعه از کالج کينگ لندن، گفت: «آنچه که ما واقعاً توانستيم نشان دهيم سطوح خاصي براي استفاده از رنگ نيست، بلکه اين است که هم حکاکي و هم رنگ بخشي از يک هدف هستند. دقت و توجه فوق العاده در توليد مجسمه – هم حکاکي و هم رنگ آن – در واقع در سراسر جهان باستان تا حدي قابل مشاهده بود که ما هنوز در حال درک آن هستيم.
اين مطالعه به موارد قبلي اشاره ميکند که مجسمههاي يوناني رنگي بودند، مانند سال 2008 که محافظان موزه آکروپوليس در آتن رنگدانهاي سبز رنگ را در فريز غربي يافتند که يک سوارکار را نشان ميداد.
وري گفت که اميدوار است به زودي تصويربرداري بيشتري براي يافتن رنگ هاي ديگر موجود در مجسمه ها ايجاد شود.
